Øresundsbron

Stigende pendling over Øresundsbron

Del

Pendlingen over Øresundsbron steg markant i årets første kvartal. Med et gennemsnit på 5.276 passager pr. dag steg pendlertrafikken 6,4 % i forhold til samme periode i 2023.

Øresundsbro Konsortiets resultat blev 298 mio. DKK før værdiregulering, hvilket er 8 mio. DKK mere end i første kvartal sidste år.

Vejtrafikken over Øresundsbron steg med 4,8 procent i årets første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.
Vejtrafikken over Øresundsbron steg med 4,8 procent i årets første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

– Pendlingen over Øresundsbron fik et markant opsving i årets første kvartal. Fire ud af ti pendlerrejser foretages med vores nye periodekort, som giver ubegrænsede rejser til en fast månedspris, siger Linus Eriksson, administrerende direktør i Øresundsbron.

Der var i gennemsnit 16.913 passager pr. dag i årets første tre måneder, hvilket er en stigning på 4,8 % i forhold til sidste år.

Fritidstrafikken med ØresundGO-rabataftalen steg med 11,9 % i årets første kvartal i forhold til samme periode sidste år. Stigningen kan dog delvist skyldes en kalendereffekt, fordi påsken lå i andet kvartal sidste år.

– Den danske fritidstrafik fortsætter med at stige fra sidste års rekordniveau, og det forstærker billedet af en stor dansk interesse for ferie og shopping i nærområdet. Kombineret med at den svenske fritidstrafik nu er på vej op igen, er det en stærk start på årets fritidstrafik, siger Linus Eriksson.

Påsken faldt tidligere end i 2023, og det havde en negativ kalendereffekt på lastbiltrafikken. Godstrafikken fortsatte det fald, der begyndte i andet kvartal sidste år, efter at have haft en meget stærk trafikvækst siden pandemien. Lastbiltrafikken faldt med 6 % i første kvartal i forhold til samme periode i 2023.

Vejindtægterne steg med 16 mio. DKK til 335 mio. DKK i årets første tre måneder i forhold til samme periode sidste år. Driftsomkostningerne steg fra 60 til 63 mio. DKK, mens renteudgifterne steg med 3 mio. DKK til 49 mio. DKK.

– Vi forventer, at Øresundsbro Konsortiets resultat for hele året før værdiregulering vil ligge mellem 1.400 og 1.500 mio. DKK, hvilket er på niveau med sidste års resultat, siger Linus Eriksson.

Udvikling af vejtrafikken i januar-marts 2024

Trafik  per

dag 2024 

Trafik per

dag 2023 

Udvikling

(%) 

Udvikling

(antal) 

Personbiler* 

15.033

14.189

5,9%

844

ØresundGO 

5.472

4.891

11,9%

581

ØresundBUSINESS 

2.369

2.345

1,0%

24

ØresundPENDLER 

5.276

4.960

6,4%

316

Kontant 

1.916

1.993

-3,9%

-77

Godstrafik** 

1.782

1.869

-4,7%

-87

Lastbiler > 9 m 

1.576

1.677

-6,0%

-101

Varubiler 6-9 m 

206

192

7,3%

14

Busser 

98

79

24,1%

19

Totalt 

16.913

16.137

4,8%

776

Udviklingen i den gennemsnitlige trafik pr. dag i 2024. Togtrafikkens udvikling præsenteres i Øresundsindex/Trafikstatistik.
*  Personbiler inkluderer personbiler med påhængsvogn og motorcykler.
** Godstrafik inkluderer alle godstransporter fra 6 meter.

Hovedposter i perioden (millioner DKK)

Jan-mar
2024

Jan-mar
2023

Udvikling

Indtægter vej

335

319

16

Indtægter jernbane

147

146

1

Øvrige indtægter

5

4

1

Indtægter i alt

487

469

18

Driftsomkostninger

-63

-60

-3

Andre driftsomkostninger

-3

0

-3

Afskrivninger

-74

-73

-1

Resultat af primær drift

347

336

11

Finansielle poster

-49

-46

-3

Resultat før værdireguleringer

298

290

8

Værdiregulering, dagsværdieffekt netto*

91

-71

Værdiregulering, valutakurseffekt netto*

33

6

Periodens resultat

422

225

 

* Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvor finansielle aktiver og passiver værdiansættes til deres markedsværdi med løbende bogføring af værdireguleringen i resultatopgørelsen under finansielle poster. Markedsværdireguleringen påvirker imidlertid ikke virksomhedens tilbagebetalingsevne. 

Nøgleord

Kontakter

Om Øresundsbron

Øresundsbron bygger broer mellem mennesker, muligheder og oplevelser i hele Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiets opgave er at eje og drive Øresundsbron - en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm. En 16 kilometer lang fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.

Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron

Selskabsmeddelelse: Information om statsstøttesagen5.3.2024 10:27:00 CET | Pressemeddelelse

I relation til meddelelsen den 13. februar 2024. EU-kommissionen har den 5. marts offentliggjort statsstøtteafgørelsen om Øresundsbro Konsortiet på deres hjemmeside. SA.52162 - State aid in favour of the Oresund Bridge Consortium (europa.eu) Afgørelsen henviser til en tilkendegivelse fra den danske og svenske stat til at sikre, at Øresundsbro Konsortiet finansierer ny gæld og refinansierer eksisterende gæld på markedsvilkår. Denne praksis har været fulgt siden EU-Rettens dom i 2018. De danske myndigheder er for indeværende i gang med at opgøre beløbet der skal tilbagesøges for de skattemæssige foranstaltninger. Det forventes ikke at have nogen materiel påvirkning af Konsortiets økonomi. Venligst kontakt Øresundsbro Konsortiets ejere for yderligere informationer: Transportministeriets pressekontakt Finansdepartementet, pressekontakt hos ministeren for finansielle markeder

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye