Vestdanmarks internationale lufthavn: Vi skal blive endnu dygtigere i 2024

Konkurrencen på markedet bliver fortsat benhård i 2024. Siden 2019 er konkurrencen med at tiltrække ruter markant forandret. Det til trods forventer Billund Lufthavn at nå samme høje passagertal som i rekordåret 2023. På de ydre linjer afgør blandt andet det geopolitiske verdenskort, danskernes økonomiske råderum, dansk turismes investeringer i at tiltrække turister og fastholdes og udvikling af flyruter vigtige pejlemærker.

På de indre linjer har der i 2023 været et højt fokus på udvikling af flyruter. Ligeledes har vi haft et fast blik på gæstetilfredshed samt kvaliteten af vores ydelser overfor vores flyselskabskunder. Derfor er organisationen styrket og investeringer i fremtiden fastholdt. De indsatser fortsætter i 2024.

- Vi har investeret i gennemsnit 100 mio. kr. om året de senere år. Dette investeringsniveau vil der fortsat være behov for i de kommende år. Men vi skal naturligvis kapitalisere på vores investeringer. På såvel passager- som fragtsiden har vi en veludbygget lufthavn med en kompetent medarbejderstab, som er særdeles konkurrencedygtig. Planen var at lave et overskud på tæt ved 20 mio. kr. i 2023 – desværre laver vi et mindre underskud, og det er klart utilfredsstillende, fortæller adm. direktør i Billund Lufthavn Jan Hessellund.

Fastholde og udbygge

De sidste måneder af 2023 og de første af 2024 har ikke rokket nævneværdigt ved de rejselystnes genkomst. Set gennem et Billund Lufthavn optik har flyselskaberne brugt efteråret 2023 til at justere deres vinter- og sommerprogrammer. Konkret har det betydet, at der har været færre sæder til salg hos lavprisselskaber, mens netværksselskaberne har haft højere belægning. Den kommende sommer ser vi den samme tendens med noget færre sæder udbudt af lavprisselskaber men til gengæld markant flere sæder til de europæiske hubs fx udvider KLM fra fem til seks daglige afgange mellem Billund og Amsterdam.

I fragtforretningen er væksten fra efteråret sidste år fortsat ind i det nye år. Målsætningen om yderligere vækst i 2024 forbliver dermed uændret.

- Det er et positivt tegn, at vores forretning får en sund balance mellem lavpris- og netværksselskaber. Samtidig befinder vi os på et solidt og stabilt niveau for chartertrafik, som vi forventer fortsætter året ud. Vores tal for erhvervsrejsende har siden sommeren 2023 været båret af fremgang. Efterspørgslen efter erhvervsrejser befinder sig over niveauet fra 2019. Det skyldes et generelt højt aktivitetsniveau i samfundet omkring os og i særdeleshed vores gunstige placering som centrum for de mange produktionsvirksomheder, uddyber Jan Hessellund.

Visioner for Vestdanmark

Et centralt omdrejningspunkt i lufthavnens fortsatte vækst er ejendomsudvikling i- og omkring lufthavnen. Målet er at anvende Billund Lufthavns centrale placering i dansk infrastruktur til at skabe en positiv økonomisk afsmitning i region Midtjylland og region Syddanmark.

- PensionDanmark og Billund Lufthavn indgik i 2023 et langsigtet samarbejde om at skabe ”Airport City”, som fx kan være hangarer, kontordomiciler og logistik- og lagerfaciliteter opført på lufthavnens 700 hektar store areal. I takt med at visionerne i projektet bliver realiseret, forventer vi betydelige positive effekter for vækst og beskæftigelse inde for flere erhvervsområder. Derfor er udviklingen af ”Airport City” et naturligt og strategisk vigtigt element i at fastholde den positive fremdrift i Billund Lufthavn. Det er afgørende for vores evne til at tjene penge, at vi har så bredt et indtjeningsgrundlag som muligt. Det erfarede vi under nedlukningen, i forbindelse med Covid 19. Det er her real-estate udgør et langsigtet potentiale, fastslår Morten Hansen, der er bestyrelsesformand i Billund Lufthavn.

Fortsat dygtiggørelse

Igen i 2023 blev de investerede midler fra lufthavnens anlægsaktiviteter brugt på at automatisere, digitalisere og effektivisere arbejdsgange, udstyr og processer. Målsætningen for investeringerne er at give de rejsende og flyselskaberne den bedst mulige kundeoplevelse, samtidig skal de styrke forretningen via optimering af lufthavnens omkostningsforbrug.  I det lys arbejder lufthavnen også med at systematiserer data indsamling, når det handler om fx miljø, klima og medarbejdertrivsel.

- I 2024 fortsætter vi med at se på balancen mellem indtægter og udgifter. Sammen med øget indtjening i allerede eksisterende aktiviteter peger det på sorte tal på bundlinjen i 2024. I 2022 indledte vi dataindsamling på vores aktiviteter på ESG-området. Arbejdet er udbygget og organiseret yderligere i 2023. Vores nøgletal fra de tre ESG ben viser, at vi er godt på vej, både når det handler om vores indsatser på miljø/klima, ledelses- og ejerstruktur og medarbejdertrivsel. Med afsæt i vores dygtige og dedikerede medarbejderstabs kompetencer slog vi markedet i 2023. De gode erfaringer skal vi bygge videre på i 2024, sammenfatter Jan Hessellund.

Årsregnskabet for 2023 for Billund Lufthavn A/S offentliggøres i forbindelse med generalforsamlingen 27. maj 2024.