Anima

Danske servicestationer førende i verden på dyrevelfærd

Del

Danske servicestationer er nu førende i verden på dyrevelfærd for slagtekyllinger. Det er et faktum efter, at Q8 og OK Plus i lighed med resten af branchen har tilsluttet sig European Chicken Commitment (ECC), der sikrer bedre plads og et fravalg af de udskældte turbokyllinger. Dermed er danske servicestationer den første branche i verden med fuld tilslutning til ECC.

Der tankes op på dyrevelfærden i branchen af danske servicestationer. Q8 og OK Plus har nemlig sluttet sig til listen af virksomheder, der giver dyrevelfærden et løft ved at udfase turbokyllingerne og sikre kyllingerne bedre pladsforhold end konventionelle kyllinger.

De to kæder er ikke alene i branchen. I løbet af de sidste fire år har en række kæder, der servicerer danskerne på farten, tilsluttet sig den internationale standard European Chicken Commitment (ECC) efter samarbejde med Anima. Det gælder både 7-Eleven, Circle K og Shell. Med Q8s og OKs beslutning er så godt som hele branchen af servicestationer, der tæller tæt på tusind individuelle forhandlere, nu klar til at støtte op om ECC-standarden. Dette gør branchen til den første i verden, der har fuld tilslutning til den internationale standard for bedre kyllingevelfærd. 

Martin Stilhoff, Strategy og Innovation Food Manager hos Q8 mener, at det er det rigtige skridt for branchen:

“Det er vigtigt for os at fremtidssikre vores sortiment, hvilket vi også har et ansvar for at gøre, og derfor undersøger vi løbende mulighederne for at forbedre og sætte nye krav til de produkter, vi sælger. Det er altså et naturligt skridt at udfase brugen af konventionelle kyllinger. Vi ønsker at være med til at præge producenter og leverandører, og vi håber, at virksomheder i andre brancher vil lade sig inspirere.”

Også Morten Elsborg, Markedschef hos OK Plus ser det som et skridt i den rigtige retning:

“Det er positivt, at vores branche er enige om en forandring på dyrevelfærdsområdet, og det er en god mulighed for at vise, at man som branche godt kan stå sammen.”

Giver andre brancher baghjul

Hos dyreværnsforeningen Anima har man siden 2017 arbejdet for, at flere virksomheder udfaser brugen af turbokyllinger og sikrer bedre pladsforhold for kyllingerne. Derfor møder servicestationernes beslutning om at lægge sig i overhalingsbanen ros fra Anima, og ifølge kommunikationschef Thorbjørn Schiønning bør det få virksomheder i andre brancher, eksempelvis detailgiganten Coop, til at træde på speederen: 

“Det sender et tydeligt signal, at en hel branche samlet har takket nej til en fuldstændig utidssvarende kyllingeproduktion. Med Q8 og OK Plus ombord siger de danske servicestationer som branche klart nej tak til turbokyllinger og ja tak til bedre dyrevelfærd, og det er et vink med en vognstang til andre brancher”, udtaler Animas kommunikationschef, Thorbjørn Schiønning, og fortsætter:

“I detailsektoren, hvor de fleste kyllinger sælges, er det særligt Coop, der hænger i bremsen, når det kommer til at få udfaset turbokylling én gang for alle. Store spillere som Coop må til at indse, at det er inden for rækkevidde at hæve bundniveauet for kyllingevelfærden.”

Fakta:

Anima har i denne uge en to-sides annonce i Jyllands-Posten og en række lokalaviser, der sammenligner servicestationerne med Coop. Annoncen spørger, hvorfor Coop hænger i bremsen, når aktører på tværs af sektorer ønsker at fjerne turbokyllingerne. 

Q8 har implementeret European Chicken Commitment ved udgangen af 2026. Turbokyllingerne har allerede været udfaset siden 2019. De nye produkter vil som udgangspunkt være mærket med to statslige dyrevelfærdshjerter. 

For OK Plus vil indfasning af European Chicken Commitment være sket senest med udgangen af 2024.

Kontakt: Thorbjørn Schiønning, Kommunikationschef, ts@anima.dk

Q8s politik: https://www.q8.dk/om-q8/baeredygtighed/dyrevelfaerd/

OK Plus’ politik: https://okplus.dk/om-okplus/

Kontakter

Billeder

Anima

Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.

Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.

Følg pressemeddelelser fra Anima

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Anima

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye