Borgeropbakning til busbaner, der kan hjælpe busserne hurtigere frem
En ny borgerundersøgelse viser, at 86 procent af aarhusianerne mener, at busserne skal have prioritering i trafikken ved hjælp af busbaner. Samtidig står ønsket om færre forsinkelser og aflysninger højt på listen hos brugerne af den kollektive trafik.

Der er kamp om pladsen på de aarhusianske indfaldsveje især i myldretiden. Siden 2020 er antallet af biler i Aarhus steget cirka 10 procent, så der i dag kører mere end 150.000 biler på de aarhusianske veje (bilstatistik.dk).
De mange biler udfordrer Midttrafiks køreplaner for busserne i myldretiden. I langt de fleste tilfælde er lange bilkøer årsagen til forsinkelser på busserne. Bilkøerne opstår typisk i forbindelse med myldretidstrafik, uheld eller vejarbejde.
Billister er villige til at give plads til busserne
Regulering af lyskryds og busbaner er effektive virkemidler til at prioritere busserne, så de kommer hurtigere frem end bilerne. Og ifølge en ny borgerundersøgelse har prioritering af busser i trafikken langt de fleste aarhusianeres opbakning.
Midttrafiks planchef Henrik Juul Vestergaard ser frem til arbejdet med en ny kollektiv trafikplan i Aarhus:
”Det lover godt for den kollektive trafiks fremtid, når borgerne og især bilisterne er positive overfor prioritering af busserne i Aarhus. En af løsningerne på fremtidens trængselsproblemer er netop, at flere skal vælge at rejse sammen i stedet for i egen bil. Skal vi lykkes med det, kræver det, at vi kan tilbyde attraktiv, rettidig kollektiv trafik med kort rejsetid. Her er øget prioritering af bustrafikken helt centralt for at nå målet.”
Borgerundersøgelsen viser, at 86 procent er helt enige eller enige i, at busserne bør prioriteres ved brug af busbaner, hvor der er trængsel.
77 procent er samtidig enige i, at busserne bør prioriteres i trafikken også selvom, det kan være på bekostning af, hvor hurtigt bilerne kan komme frem. Her er det værd at bemærke at selv blandt dem, der har bilen som primært transportmiddel er 55 procent helt enige eller enige i behovet for at prioritere bus på bekostning af bilen – også selvom de ikke bruger kollektiv trafik. Kun 12 procent af respondenter med bil i husstanden er uenige i dette udsagn.
Borgerundersøgelsen viser også, at næstefter ønsket om billigere billetter er færre forsinkelser og aflysninger det, der kan få brugerne af den kollektive trafik til at rejse mere.
Borgerindsigter til den kollektive trafik i Aarhus
Midttrafik har i samarbejde med Aarhus Kommune gennemført en borgerundersøgelse om borgernes præferencer og holdninger til den kollektive trafik. Formålet er at få borgernes input til arbejdet med den grønne mobilitetsplan og en kommende kollektiv trafikplan.
Borgerundersøgelsen er gennemført i perioden 23. januar til 12. februar 2024 - 3.755 aarhusianere har besvaret spørgeskemaet.
Målgruppen for undersøgelsen var alle borgere i Aarhus Kommune på 18 år eller ældre. 40.000 borgere i Aarhus Kommune er på den baggrund blevet udtrukket repræsentativt efter køn og alder. Efterfølgende er de blevet inviteret til at deltage i undersøgelsen via e-boks. 2.280 af de borgere, som blev udtrukket, er fritaget for e-boks. En del af dem er blevet ringet op og inviteret til at deltage telefonisk. Således er samtlige typer af borgere i kommunen repræsenteret i undersøgelsen.
Nøgleord
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Billeder
Links
Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Store ændringer for busserne 25. maj under Silkeborg Half 202520.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Søndag 25. maj afspærres dele af Silkeborg midtby, når der afholdes halvmarathon. Det betyder, at der er ændrede ruter og enkelte aflysninger for en række busser i følgende tidsrum: Kl. 6.00 til 23.00: Linje 2, 6, 7, 8, 9 og 11 Kl. 14.20 til 15.30: Rute 73, 113, 124 og 223 Se ændringer for den enkelte bus på midttrafik.dk/trafikinfo Bemærk! Rejsegarantien dækker ikke forsinkelser eller aflysninger, der skyldes afviklingen af Silkeborg Half 2025.
Attraktive billetsamarbejder skaber værdi for gæster og virksomheder2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Midttrafik og Djurs Sommerland har et succesfuldt billetsamarbejde, der gør det nemmere, billigere og mere bæredygtigt for gæster at besøge forlystelsesparken. Med DjursBilletten får parkens gæster en samlet løsning, hvor både entré til Djurs Sommerland og transport tur/retur med Midttrafiks busser, Letbanen og Midtjyske Jernbaner i Region Midtjylland er inkluderet i én billet.
Sæson for ekstra kørsel til arrangementer er skudt i gang30.4.2025 10:10:16 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år bliver der indsat ekstrabusser, så deltagerne kan komme nemt og sikkert til sommerens arrangementer. Ekstrabusserne kører blandt andet til Tivoli Friheden, der tog hul på rækken af deres koncerter i påsken. Sidste år kunne Midttrafik registrere mere end 60.000 ekstra passagerer i forbindelse med koncerter i Tivoli Friheden.
Midttrafiks pendlere skal skifte til Rejsebillet7.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra 26. maj vil det ikke længere være muligt at købe et pendlerkort i Midttrafik app. Rejsebillet overtager i løbet af 2025 og 2026 billetsalget fra Midttrafik app. Ungdomskortet flyttede over på Rejsebillet fra 1. april. Nu er turen kommet til pendlerkortet.
Forsøg med billige billetter til unge og gratis lokalbusser bliver forlænget17.3.2025 09:36:35 CET | Pressemeddelelse
Siden 1. oktober har unge kunne købe HerningUng og køre billigere med busserne i Herning Kommune som et forsøg. Samtidig har det været gratis at køre med kommunens lokalruter. Forsøget skulle være slut med udgangen af marts, men bliver nu forlænget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum