Human Act

Generalsekretær hos Mellemfolkeligt Samvirke modtager Human Act Award 2024

Den uafhængige NGO Human Act tildeler sin pris, Human Act Award 2024, til Tim Whyte, generalsekretær hos Mellemfolkeligt Samvirke, for sin indsats for global solidaritet og retfærdighed.

Tim Whyte (tv) og Djaffar Shalchi (th). PR foto

Tim Whyte, generalsekretær hos Mellemfolkeligt Samvirker modtager årets Human Act Award 2024 — prisen fra den danske NGO Human Act der årligt tildeles forandringsagenter, der gør en særlig forskel for at skabe fremgang på FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.

I år tilfalder prisen Tim Whyte som anerkendelse af hans indsats for at fremme global solidaritet og kamp for retfærdighed i forbindelse med krigen mellem Israel og Palæstina.

Tim modtager årets Human Act Award for sin enestående dedikation i sin rolle som generalsekretær for Mellemfolkeligt Samvirke og hans modige stillingtagen over for den danske stat. Hans utrættelige indsats for global solidaritet og kamp for retfærdighed gør, at han fortjener denne anerkendelse, udtaler Djaffar Shalchi, stifter af Human Act.

Kampen for fred og retfærdighed

Human Act anerkender især Tim Whytes afgørende rolle i at indlede det retslige opgør mod den danske regering for ulovlige våbensalg til Israel. I et samarbejde mellem Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International og Oxfam Danmark har de tre organisationer lagt sag an mod den danske stat for ulovligt våbensalg til Israel.

Jeg er beæret og taknemmelig over at modtage Human Act-prisen. Jeg er særligt glad for, at prisen er en anerkendelse af et arbejde, som involverer rigtig mange andre – nemlig retssagen mod den danske stat på grund af våbeneksporten til Israel. Vi er mange, der over de sidste måneder har engageret sig i at forsvare civile liv og stå vagt om folkeretten og menneskerettigheder. Hvis jeg har lært noget i den her svære tid, så er det, at den bedste modgift mod modløshed er engagement sammen med andre – og det er noget af det, som Human Act-prisen har anerkendt i flere år, udtaler Tim Whyte, generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke.

Tim Whyte udlever ånden i Human Act Award og indkapsler idealerne om visionært lederskab, mod og dedikation til at nå FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling. Prisen tildeles forgangspersoner, der gør en særlig indsats for at fremme FNs 17 Verdensmål. I år, hvor verden præges af store konflikter i både Palæstina og Ukraine, falder fokus naturligt på verdensmål 16, hvis overordnede mål er at skabe fred, retfærdighed og stærke institutioner — et indsatsområde hvor Tim Whytes arbejde har en stor indflydelse.

Prisen uddeles årligt frem til 2030 og består af en bronzeskulptur af den danske kunstner Asmund Havsteen-Mikkelsen.

Tim Whyte

Om Human Act:

Human Act er en dansk NGO med hovedkvarter i København. Iværksætteren og filantropen Djaffar Shalchi og hans kone Ané Maro grundlagde fonden i 2016 med et ønske om at gøre en forskel i livet for de millioner af mennesker, der lever i ekstrem fattigdom. Fonden ejer ejendomsselskabet Human Act Properties, der administrerer seks lejlighedsejendomme beliggende i Københavnsområdet, hvoraf 98 procent af overskuddet af Human Act Properties aktiver går til fondens velgørende arbejde.

Følg pressemeddelelser fra Human Act

Flere pressemeddelelser fra Human Act