Coop Danmark A/S

Coops medlemsvalgte stemte ’JA’ til historisk aftale med OK

Del

Coops øverste myndighed, landsrådet, har stemt ’ja’ til planen om at sælge halvdelen af Coop Danmark til OK a.m.b.a. Dermed er Coop Danmark sikret en kapitalindsprøjtning på to milliarder kroner.

Coops landsråd stemte fredag ’ja’ til en ny samarbejdsaftale mellem de to medlemsforeninger Coop amba og OK a.m.b.a. 107 stemte for aftalen, mens 5 stemte imod, og dermed er vejen til en refinansiering og et nyt ejerskab af Coop Danmark banet.

Tiltrædende formand for Coop amba, Pernille Skipper, der lørdag overtager hvervet efter Lasse Bolander, er glad for resultatet og ser det som en ny start for butikkerne og for foreningen bag Coop:

”Med denne aftale sikrer vi både forretningens og foreningens fremtid. Det har været helt afgørende at få tilført ny kapital til Coop Danmark, og det har vi med denne aftale sikret på bedste vis. Samtidig markerer aftalen en ny start for foreningen bag Coop, hvor vi sammen med forretningen skal udvikle Coops mærkesager og værdier, og give vores to millioner medlemmer en stærk forbrugerstemme,” siger Pernille Skipper.

Aftalen betyder, at Coop Danmark får tilført to milliarder kroner i ny kapital. Coop amba og OK a.m.b.a. skyder i udgangspunktet hver en milliard ind i Coop Danmark og får cirka 50/50 ejerskab. Pengene fra Coop amba kommer blandt andet via frasalg af en del af foreningens aktiver, herunder Coop Bank. Afhængigt af udviklingen kan ejerandelene komme til at variere. Samtidig får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark.

Coop Danmarks regnskab for 2023 skal efter dagens afstemning godkendes i bestyrelsen og offentliggøres efter landsrådets behandling lørdag. Det kommer til at vise et underskud på niveau med 2022, hvilket ikke er tilfredsstillende, og Coop Danmarks bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst, der tiltrådte som formand den 1. oktober 2023, siger derfor om den nye aftale:

”Der er god grund til at takke landsrådet for den klare opbakning. Det betyder, at der er ro om Coops økonomi. Nu kan vi koncentrere kræfterne om at realisere den nødvendige turn around, hvor vi forenkler virksomheden og fokuserer på det gode købmandskab og den basale drift i butikkerne,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst, Coop Danmark A/S.

Hos OK glæder CEO Michael Løve sig over resultatet, som han kalder en lettelse:

”Jeg er glad og nok også lidt lettet. Landsrådets beslutning har afgørende betydning for de næsten 1.000 butikker og 40.000 kolleger, som er en del af Coop, ligesom den også er vigtig for OK. Nu håber vi på en hurtig afklaring med Konkurrencestyrelsen og ser frem til samarbejdet med foreningen om at drive en dagligvarekæde, der fortsat er tæt knyttet til sine kunder og medlemmer,” siger Michael Løve, CEO i OK. 

Herefter skal konkurrencemyndighederne godkende handlen. Det forventes at ske i løbet af i år.

Yderligere information om aftalen samt supplerende pressemateriale kan findes på: Forenet om forretning

Ritzau Scanpix tager billeder

Kontakter

For yderligere informationer og ønsker om interviews:
Informationsdirektør i Coop Danmark, Jens Juul Nielsen, 51 59 44 68
Kommunikationsdirektør i Coop amba, Lars Aarup, 30 91 92 66
Kommunikationschef i OK, Rasmus Boserup, 24 97 15 25

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.

Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he

Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye