Nu får børn og unge lettere adgang til hjælp fra Københavns Kommune
Det skal være nemmere for børn og unge under 18 år at finde vej til hjælp i Københavns Kommune, når de har behov for vejledning og støtte. Københavns Kommune har derfor lanceret en ny digital indgang, der er særligt målrettet børn og unge.

Børn og unge har fået et nyt, lettilgængeligt onlineunivers på Københavns Kommunes hjemmeside. Her kan de blive klogere på deres rettigheder, se videoer om, hvad det vil sige at have en sag i kommunen, få svar på ofte stillede spørgsmål og finde kontaktoplysninger på medarbejdere.
Ambitionen bag den nye indgang til kommunens hjemmeside er, at det skal være nemmere for børn og unge i København at finde frem til den rette hjælp i kommunen.
Onlineuniverset, som gik i luften 1. april 2024, er for alle københavnske børn og unge, der har brug for vejledning eller støtte fra kommunen. Det kan blandt andet være, hvis barnet mistrives, oplever misbrug eller vold i hjemmet eller på anden måde har det svært.
Socialborgmester Karina Vestergård Madsen (Ø) siger:
”Flere og flere børn og unge i København oplever mistrivsel og kan have brug for hjælp i nogle af Socialforvaltningens mange tilbud. Men en kommune kan være et meget abstrakt begreb for et barn, og derfor er det vigtigt, at vi også tilbyder hjælp i børnehøjde. Én ting er, at børnene skal kunne finde vej til hjælp fra kommunen. En anden er, hvor længe de skal vente, før de får den, og lige nu er ventetiden alt for høj i det meste af landet. Den udvikling skal vi have vendt, og det kræver i sidste ende, at kommunerne får de nødvendige ressourcer til at følge med den stigende efterspørgsel. Men det her er et godt og vigtigt første skridt, hvor vi får åbnet forvaltningen mere op for børn og unge.”
Den nye digitale indgang til Københavns Kommune er et udslag af Barnets lov, der blev indført med effekt fra den 1. januar 2024, og som forpligter alle landets kommuner til at have en synlig og lettilgængelig indgang på deres hjemmesider, der er specifikt målrettet børn og unge.
Via den digitale indgang skal det være let for børn og unge, som selv er i stand til at navigere på en hjemmeside, at finde oplysninger om, hvem de kan kontakte og hvordan, hvis de har behov for hjælp og vejledning.
Socialforvaltningen i Københavns Kommune holder løbende øje med trafikken på hjemmesiden og vil også løbende foretage justeringer, hvis der er behov.
Nøgleord
Kontakter
Socialforvaltningens pressetelefon
Tlf:23 25 66 53Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Socialforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Socialforvaltningen
Karina Vestergård Madsen: Vi har sikret flere penge til Grace Kbh og Basar under Buen25.3.2025 15:05:25 CET | Pressemeddelelse
Den netop indgåede aftale om Overførselssagen 2024-2025 sikrer i alt 39,3 millioner kr. til Socialforvaltningens drift og vigtige initiativer og indsatser for udsatte københavnere. To projekter, som det var en topprioritet for socialborgmesteren at skaffe midler til, er Grace Kbh og Basar under Buen på Nørrebro.
Søg om økonomisk støtte til frivilligt socialt arbejde og julearrangementer for udsatte borgere21.3.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer og frivillige foreninger kan nu søge om økonomisk støtte til frivilligt socialt arbejde for københavnerne. Det sker gennem § 18-puljen og økonomisk støtte til julearrangementer for Socialforvaltningens målgrupper. Der er åbent for ansøgninger fra i dag og frem til fredag den 2. maj 2025.
Stadigt flere børn lever i fattigdom i København26.2.2025 08:02:36 CET | Pressemeddelelse
Andelen af fattige børn i København er steget fra ca. 4.800 børn i 2022 til ca. 5.100 børn i 2023. Det fremgår af den seneste opgørelse over børnefattigdom i hovedstaden, som bygger på tal fra Københavns Kommune.
Ny direktør til Socialforvaltningen i Københavns Kommune30.1.2025 10:15:00 CET | Pressemeddelelse
Fra den 1. marts 2025 tiltræder Jacob Hess, der kommer med solid erfaring fra Ankestyrelsen, som ny direktør i Socialforvaltningen i Københavns Kommune.
Socialforvaltningen i København får ny administrerende direktør13.12.2024 11:54:34 CET | Pressemeddelelse
Det bliver Katrine Ring, der i dag er fagdirektør i Socialforvaltningen i Københavns Kommune, som fra den 1. januar er ny administrerende direktør i forvaltningen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum