Michael Laudrup og Sasha Denham indtræder i bestyrelsen for OMBOLD

Det er to markante personligheder og passionerede kendere af fodboldspillet, som fremover tørner ud for OMBOLDs bestyrelse. Det gør de for at bidrage til organisationens omfattende idræts-sociale virke i Danmark for at få flere udsatte danskere ind i fodboldens betydende fællesskaber.

Billede af Sasha Denham og Michael Laudrup
Sasha Denham og Michael Laudrup indtræder i OMBOLDs bestyrelse OMBOLD

Fodboldlegenden Michael Laudrup og erhvervskvinden Sasha Denham har længe været optaget af at skabe positive livsforandringer for samfundets svageste gennem fodbolden. Det får de nu muligheden for som nye medlemmer af OMBOLDs bestyrelse. De blev indvalgt i går på organisationens generalforsamling, som samtidig tiltrådte et årsregnskab, som kunne fremvise en flot stigning i omsætning, kommune-partnerskaber og antallet af deltagende udsatte spillere.

Michael Laudrup har været ambassadør for OMBOLD i en årrække, og har derfor allerede et særdeles godt kendskab til OMBOLDs arbejde:

- Fodbold kan altså bare noget helt særligt for mennesker, som er i berøring med det skønne boldspil, som også har betydet så meget for mig. Og så betyder det alligevel nok mere for nogen end for andre. Jeg har i hvert fald gennem min ambassadørrolle for OMBOLD oplevet, hvordan fodboldens positive fællesskaber virkelig gør en forskel for mennesker, som har det svært i livet. Det arbejde glæder jeg mig til at kunne bidrage yderligere til som bestyrelsesmedlem, udtaler Michael Laudrup.

Sasha Denham, managing director og partner i reklamebureauet CO/PLUS og fast kvinde på FC Damsøs 1. hold, bringer både fodboldindsigt og relevant erhvervserfaring inden for branding og kampagner med sig ind i OMBOLDs bestyrelse:

- Fodbold har givet mig så meget. Det har dannet rammerne om et fantastisk fællesskab, og givet mig en masse færdigheder jeg har kunnet bruge i min professionelle karriere. At jeg nu får muligheden for at give tilbage via fodbolden til dem, der har brug for en særlig håndsrækning og samtidig trække på min faglighed, kan næsten ikke være et bedre og mere meningsfuldt match, udtaler Sasha Denham.

Formand for OMBOLDs bestyrelse, Jonas Keiding Lindholm, udtrykker stor tilfredshed med tilgangen af to så markante profiler til OMBOLDs bestyrelse:

- OMBOLD er selvfølgelig en mindre idrætsorganisation end DBU og DIF, men vi har et stort og betydende mandat for de af vores desværre alt for mange medmennesker, som er faret vild i tilværelsen og ikke passer ind i de almene idrætstilbud. Jeg er derfor naturligvis både stolt over og glad for, at en fodboldpersonlighed som Michael og erhvervskvinde som Sasha begge gerne vil stille sig til rådighed for sammen med resten af OMBOLD at skabe bedre, sundere og mere værdige liv for endnu flere udsatte danskere gennem fodbolden og andre idrætsgrene. Det er der nemlig i den grad brug for, siger Jonas Keiding Lindholm.

De to nye bestyrelsesmedlemmer bliver del af en organisation, som er inde i en særdeles god udvikling. Ved generalforsamlingen i går blev OMBOLDs årsregnskab for 2023 godkendt. Det fremviser en omsætningsstigning på 16% i forhold til året før, og endnu vigtigere, flere udsatte danskere end nogensinde før engageres i dag i OMBOLDs fodboldfællesskaber. Det sker i dag i 25 kommuner landet over mod 14 kommuner i 2021, ofte i brede kommune-partnerskaber, hvor også DBU, DIF og betydende fonde på social- og kulturområdet indgår. Ambitionen er at være til stede i 30 kommuner ved udgangen af 2024.

I forrige uge kunne OMBOLD meddele, at de fra og med 2024 udvider tilbudsviften for at skabe positive livsforandringer for endnu flere udsatte danskere gennem idræt. Udover fodbold vil OMBOLD fremover også arrangere floorball, badminton og gang/løb for udsatte danskere, i første omgang i de fire kommuner: København, Sønderborg, Holbæk og Aalborg. Udvidelsen er muliggjort af en bevilling fra den A.P. Møllerske Støttefond.

OMBOLD repræsenterer altid Danmark ved VM i hjemløsefodbold. I år afholdes VM i Seoul i Sydkorea, hvor Danmark for første gang i mange år deltager med både et kvinde- og et herrelandshold.

Baggrund:

OMBOLDs bestyrelse udgøres af:

• Jonas Keiding Lindholm, Impact director, Altinget og Mandag Morgen (formand)
  • Niels Neergaard, Adm. direktør i Forenede Gruppeliv A/S (næstformand)
  • Camilla Andersen, Direktør i Travel Sense A/S og fhv. professionel håndboldspiller
  • Helle Østergaard, Direktør for Mary Fonden
  • Michael Laudrup, Fhv. professionel fodboldspiller
  • Sasha Denham, Partner & managing director CO/PLUS
  • Frits Ahlstrøm, Fhv. mediedirektør og pressechef UEFA
  • Anya Manghezi, Direktør i Høje-Taastrup Kommune
  • Jim Stjerne Hansen, Fhv. generalsekretær for DBU
  • Mikael Overgaard, Partnership manager i EuroSkills2025
  • Rikke Sparving, Landstræner og aktivitetsansvarlig i OMBOLD (medarbejderrepræsentant)

Ved generalforsamlingen udtrådte Lykke Friis, Direktør for Tænketanken Europa, af OMBOLDs bestyrelse.

Læs mere om OMBOLD: https://ombold.dk/om-ombold/