Copenhagen Half Marathon bliver anført af verdens hurtigste mand på distancen

Jacob Kiplimo går efter at slå sin egen verdensrekord, når han stiller op til Copenhagen Half Marathon.

I 2020 vandt Jacob Kiplimo den første seniortitel, da han vandt World Athletics Half Marathon Championships Gdynia Deca Text & Bild

Når startskuddet til den 10. udgave af Copenhagen Half Marathon lyder den 15. september på Østerbro i København, bliver det med en af de største stjerner af dem alle helt fremme foran et udsolgt felt på 27.000 deltagere. Verdensrekordholder Jacob Kiplimo har meldt sin ankomst.

På trods af sine kun 24 år, har Jacob Kiplimo fra Uganda allerede etableret sig som en af verdens førende langdistanceløbere kronet med verdensrekorden på halvmaraton på bare 57 minutter og 31 sekunder sat i Lissabon i 2021.

Kiplimos tilstedeværelse til Copenhagen Half Marathon understreger, at den flade rute i København udgør en af verdens absolut hurtigste halvmaratonruter. Løbet slanger sig gennem en hovedstad fyldt med tilskuere, massiv underholdning og leverer dermed en kulisse af folkefest, der tiltrækker mange udenlandske deltagere.

”Vi er stolte af, at Jacob Kiplimo stiller til start i København. Hans deltagelse er et tydeligt bevis for, at Copenhagen Half Marathon er etableret som et af de mest prestigefyldte og hurtigste halvmaratonløb i verden og kan tiltrække både den absolutte verdenselite og rekordmange deltagere fra både Danmark og udlandet,” udtaler Dorte Vibjerg, adm. direktør for arrangørerne, Sparta Atletik & Løb.

Rift om København

I år blev Copenhagen Half Marathon udsolgt rekordtidligt efter kun 39 dage. Det vidner om, at løbets popularitet og tiltrækningskraft fra både bredden til eliten er stor. Den 15. september kan deltagerne og tilskuerne se frem til en dag fyldt med spænding, fart og fantastiske oplevelser uanset, om de selv løber med eller skal heppe på Jacob Kiplimo og resten af feltet gennem København og Frederiksberg.

Arrangørerne vil senere præsentere det øvrige elitefelt for mænd og kvinder.

Fakta om Copenhagen Half Marathon

• Copenhagen Half Marathon 2024 starter den 15. september kl. 9.30
  • Start og mål bliver på Østerbro med et nyt startområde på Jagtvej og målområde på Øster Allé ved Fælledparken
  • Løbet er udsolgt med 27.000 deltagere

Fakta om Jacob Kiplimo

• Kiplimo satte verdensrekord i Lissabon i 2021 i tiden 57:31
  • Kiplimo er født i Uganda den 14. november 2000 (24 år)
  • Kiplimo vandt VM Cross i Beograd, 10.000m i år den 30. marts
  • Øvrige meritter tæller blandt andet:
    • Bronze til De Olympiske Lege 2020 på 10000m landevejsløb
    • Vinder af 5000m og 10000m til Commonwealth Games i 2022
    • Ugandiske rekordindehaver på 3000m

Thor Thestrup SchnetlerKommunikationskonsulent & Presseansvarlig Copenhagen Half Marathon

Tlf:28453831thor@sparta.dk

Sparta Atletik & Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 1800 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.