Falck

Falck øger omsætningen og driftsresultatet

Falck-koncernen realiserede i 1. kvartal 2024 en omsætning på 3.055 mio. kr. og et driftsresultat (EBITA) på 143 mio. kr. Den globale sundhedsvirksomhed styrkede dermed driftsresultatet med 21% i forhold til samme periode sidste år og opnåede organisk vækst på 3,8%. Resultatet var primært drevet af fremgang i USA og stigende efterspørgsel på sundhedsløsninger hos virksomheder i Skandinavien.

I første kvartal styrkede Falck indtjeningsniveauet og fortsatte med at udvikle nye bæredygtige sundhedsløsninger og investere i en gennemgribende digitalisering. Falck forventer at investere omkring 225 mio. kr. inden for digitalisering og digitale sundhedsløsninger i 2024.

Falck lancerede strategiske partnerskaber i Danmark og USA, som understøtter udbredelsen af nye sundhedsløsninger, der forebygger indlæggelser og fremmer behandlingen af borgene i eget hjem.

”Vi leverer fortsat på vores langsigtede strategi og opnåede et tilfredsstillende resultat med organisk vækst og et løft af driftsresultatet på 21%. Fremgangen skyldtes primært fremdrift i vores amerikanske forretning og øget indtjening fra sundhedsløsninger til virksomheder i Skandinavien. Der er et stort potentiale i at forebygge indlæggelser – både for borgere og sundhedsvæsnet – og derfor glæder det mig, at vi nu også er i luften med sundhedsløsninger i eget hjem i Californien og Danmark,” siger Jakob Riis, administrerende direktør for Falck.

På det skandinaviske marked for private sundhedsabonnementer og virksomhedsordninger var udviklingen positiv. I Danmark voksede antallet af privatabonnementer til 100.000, og der blev tegnet større rammeaftaler med virksomheder i Skandinavien om sundhedsordninger til medarbejdere. I Europa var omsætningen dog påvirket af et reduceret omfang af ambulancekontrakter.

Falck havde flere ambulancekørsler i USA og gennemførte prisjusteringer, ligesom der var fortsat fremgang i Colombia, hvor der var en stigning i antallet af sundhedsabonnementer.

Falck fastholder forventningerne for regnskabsåret 2024 om at opnå en organisk vækst på et lavt, et-cifret niveau og en EBITA-margin på 4-5%.

Den fulde kvartalsrapport kan downloades nedenfor.

Finansielle hovedpunkter

• Omsætningen udgjorde 3.055 mio. kr. mod 2.915 mio. kr. i samme kvartal sidste år
  • Driftsresultatet før særlige poster mv. (EBITA) blev 143 mio. kr. mod 118 mio. kr. sidste år
  • EBITA-marginen blev 4,7% mod 4,0% sidste år
  • Periodens resultat blev 28 mio. kr. mod 35 mio. kr. sidste år
  • De frie pengestrømme efter skat var 131 mio. kr. mod 568 mio. kr. sidste år

Mio. kr. (Falck total)

Q1 2024

Q1 2023

Omsætning

EBITA

EBITA-margin (%)

4,7

4,0

4,1

Periodens resultat

Frie pengestrømme

Omsætningsvækst, % (Falck total)

Q1 2024

Organisk (%)

3,8

Opkøb og frasalg (%)

0,4

Valutakurser (%)

0,6

Rapporteret vækst (%)

4,8

Om Falck Danmark

Gennem mere end 100 år har Falck samarbejdet med kommunale og nationale myndigheder med henblik på at forebygge ulykker, sygdom og nødsituationer, at redde og hjælpe forulykkede og nødstedte hurtigt og kompetent samt at rehabilitere syge og tilskadekomne. Dette har gjort os internationalt førende inden for healthcare, ambulancetjenester og brandberedskab.

Falck har i dag aktiviteter i 26 lande og har omkring 25.000 medarbejdere.

Følg pressemeddelelser fra Falck

Flere pressemeddelelser fra Falck