Danske Vandværker

Ny aftale: Kæmpe sejr for drikkevandet

I dag er der blevet afsat 200 millioner kroner til drikkevandet. Det betyder, at vi kan komme et stort skridt nærmere fremtidssikringen af drikkevandet.

Susan Münster, direktør i Danske Vandværker.
Susan Münster, direktør i Danske Vandværker. Bo Nymann Danske Vandværker

Drikkevandet er vores fælles guld. Og nu bliver det også prioriteret politisk. Der er netop sat 200 millioner kroner af målrettet drikkevandet, som en del af udmøntningen af midlerne i Grøn Fond.

”Endelig! Jeg er så begejstret for, at der nu er kommet handling bag ordene og sat midler af til drikkevandet. Nu skal pengene ud a­­­­t arbejde, så vi fremtidssikrer grund- og drikkevand for de kommende generationer. Jeg ser det som en kæmpe sejr for drikkevandet, at vi nu går fra gode intentioner til konkrete midler, der rent faktisk kan gøre en forskel,” siger Susan Münster, direktør i Danske Vandværker.

Synergi med skovrejsning og PFAS-indsatser
Og det er ikke kun de penge, der specifikt er målrettet drikkevandet, der kommer til at gøre en forskel. Også rejsning af ny skov og penge til oprensning af PFAS-forureninger samt en PFAS-handlingsplan bliver finansieret over den grønne fond med konkrete beløb. Samlet set spiller indsatserne sammen til gavn for grund- og drikkevandet.

”Der er stor synergi i forhold til at sikre drikkevandet, når der ud over pengene målrettet drikkevand samtidig bliver afsat midler til både rejsning af ny skov, oprensning af PFAS og en handlingsplan for PFAS. Vi skal ikke kun spille på en enkelt tangent, men bruge flere instrumenter, når vi skal sikre grundvandsbeskyttelsen,” siger Susan Münster.

Nu skal grundvandet beskyttes
Når midlerne skal udmøntes, er det afgørende, at de målrettes en bredere beskyttelse af grundvandet – i daglig tale benævnt grundvandsparker. Grundvandsparker er de strategisk vigtige indvindingsområder, altså der hvor grundvandet bliver dannet, og som skal bruges til drikkevand.

”Vi har længe arbejdet for, at der bliver sat penge af til en bedre beskyttelse af vores drikkevand. Vi kan ikke leve med, at der kommer flere og flere forurenende stoffer som pesticider og PFAS ned i det grundvand, vi bruger til drikkevand. Derfor er det helt afgørende, at der nu endelig bliver sat penge af til at få skabt nogle grundvandsparker og få beskyttet strategisk vigtige områder for drikkevand i hele landet,” siger Susan Münster.

Om Grøn Fond

• Etableringen af Grøn fond blev aftalt i juni 2022 mellem den daværende socialdemokratiske regering, Venstre, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.
  • Udmøntning af de 2,085 mia. kr. til indsatser på miljøområdet løber frem mod 2030.
  • Grøn fond afsætter med den nye aftale:
    - 625 mio. kr. til rejsning af ny skov.
    - 500 mio. kr. til en havnaturfond
    - 200 mio. kr. til drikkevandsbeskyttelse
    - 550 mio. kr. yderligere til regionernes arbejde med at rydde op efter de store generationsforureninger.
    - 210 mio. kr. til en PFAS-handlingsplan oveni de 198 mio. kr., der er afsat fra forskningsreserven og finansloven for 2024.
    - Fonden har afsat 53,5 mia. kr. til investeringer i den grønne omstilling frem mod 2040.

Om Danske Vandværker

Danske Vandværker er brancheorganisation for forbrugerejede vandværker. Vi uddanner og rådgiver medlemsvandværkerne og varetager deres interesser både politisk og fagligt. Vi skaber de bedste betingelser for, at vores vandværker kan levere godt drikkevand til deres forbrugere nu og i fremtiden.

Følg pressemeddelelser fra Danske Vandværker

Flere pressemeddelelser fra Danske Vandværker