Dansk Transport og Logistik

Vognmændene: Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Del

Dieselafgiften hæves med 50 øre pr. liter fra 2025, men en række kompensationer holder relativt set vognmændene skadesløse og giver nogle længe ventede kapacitetsfordele på materiellet. DTL – Danske Vognmænd betegner den nye politiske aftale på transportområdet som fornuftig, selv om man hellere havde været kilometerafgiften foruden.

Niels Møller Madsen

Den politiske aftale mellem SVM-regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre giver vognmændene en stribe kompensationer, der samlet set skal understøtte den grønne omstilling af den tunge transport. Men først og fremmest kompenserer aftalen for de 50 øre, der fra 1. januar næste år bliver lagt på en liter dieselbrændstof.

- Der bliver tale om en 19 procents rabat på taksterne i den kommende kilometerafgift over en treårig periode, og det mener vi er ganske fornuftigt henset til den belastning, som afgiftsforhøjelsen vil være. Men jeg må stadig sige, at en ren forhøjelse af dieselafgiften havde været et bedre alternativ. Kilometerafgiften æder nemlig over en tredjedel af provenuet i administration, fastslår DTL’s adm. direktør Erik Østergaard, der også forventer, at regeringen løser kontroludfordringerne med de udenlandske lastbilers betaling af kilometerafgift.  

Mest positivt er det ifølge DTL-direktøren, at aftalen frem mod 2030 afsætter i alt 750 mio. kr. til vejgodstransporten:

- Som vi har været i dialog med transportministeren om, handler det konkret om tilskud til elektriske lastbiler, ladefaciliteter, forøgelse af totalvægten for syvakslede lastbiler med to tons og om udvidelse af forsøget med dobbelttrailere til flere vejstrækninger. Der er også en håndsrækning på 161 mio. kr. til biogaslastbiler, forklarer Erik Østergaard.

- Lettere omskrevet vil jeg sige, at der denne gang er tale om ”ingen torne uden roser”. Men roserne vokser bestemt ikke ind i himlen, for det er et faktum, at der skal betydelige midler til den grønne omstilling. Også mere, end man præsenterer her. Primært skal man få styr på ladeinfrastrukturen og adgangen til strøm, og det må ske igennem statslige subsidier, der kan sætte gang i processen. De lovgivningsmæssige rammer for dette skal også på plads, så den enkelte vognmand ikke sidder i uvished i årevis og venter på strøm, siger Erik Østergaard.

Den nærmere udmøntning af de 750 mio. kr. aftales blandt partierne på baggrund af oplæg fra regeringen.

Kontakter

Dansk Transport og Logistik

Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske godstransporterhverv på vej. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye