Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.
For ITD er det positivt, at regeringen har lyttet til branchens aktører, som i flere år har fortalt politikerne, at den mest fair klimaafgift placeres der, hvor det rent faktisk forurener – nemlig på brændstoffet.
Samtidig sænker regeringen kilometerafgiften i en treårig periode, så en højere dieselafgift – i hvert fald i den periode – ikke gør det dyrere at være vognmand, end det allerede er.
Vejafgiften, som indføres fra 2025 bliver nedsat med ca. 19 pct. i årene fra 2025 til 2027, mens afgiften sænkes med ca. 12 pct. i 2028.
Samtidig har regeringen fundet nye millioner kroner, så den samlede støttepulje til den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport nu ender på 750 millioner kroner.
”Jeg vil gerne kvittere for, at regeringen anerkender, at den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport kommer til at koste rigtig mange penge. Det får os ikke i mål, men det er et fornuftigt skridt i den videre proces”, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup.
For ITD er det vigtigt, at regeringen har lyttet til interesseorganisationens i forhold til, at en dieselafgift, oveni den allerede besluttede kilometerafgift, vil være urimelig.
”Da man på Christiansborg besluttede sig for at indføre kilometerafgiften understregede vi, at hvis politikerne skulle indføre en afgift, så ville en dieselafgift skabe et stærkere grønt incitament end kilometerafgiften gør”, siger John A. Skovrup.
ITD er til gengæld bekymret for den stigende mængde bureaukrati, som vognmændene nu bliver pålagt. Vognmændene skal nu håndtere støttepulje-ansøgninger til både indkøb af lastbiler, depotladning, afregning af den kilometerbaserede vejafgift og dieselafgiften.
For ITD betyder den stigende mængde bureaukrati at vognmændene er tvunget til at øge tiden bag skrivebordet og dermed mindsker tiden i førerhuset.
”Jeg frygter, at mange af vores mindre medlemmer rent faktisk ikke får søgt penge i de grønne støttepuljer, fordi de bliver pålagt en markant administrativ byrde, der med garanti kommer til at følge med ansøgningsprocessen. Vi skal huske på, at jeg selv og mange af vores medlemmer tjener penge, når vi er på landevejen, ikke når vi sidder hjemme på kontoret”, understreger John A. Skovrup.
ITD har længe ønsket at få hævet vægten på de 7-akslede vogntog, men desværre hidtil uden held. Det håber brancheorganisationen, at man med den nye politiske aftale nu kan ændre på.
”Vi måtte desværre konstatere, at Færdselsstyrelsen ved seneste gennemgang af vægt- og dimensionsbekendtgørelsen ikke imødekom vores ønske om at hæve totalvægten på de 7-akslede vogntog. Nu håber vi så, at de ekstra midler kan anvendes til vægt- og dimensionstiltag så vi kan få hævet totalvægten på de 7-akslede vogntog – for klimaets skyld, afslutter John A. Skovrup.
Kontakter
John Agervig SkovrupBestyrelsesformand, ITD International Transport DanmarkITD
Tlf:40781611jas@skovruptransport.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
ITD Arbejdsgiver fik ikke medhold i Strasbourg26.6.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil ikke behandle ITD Arbejdsgivers klagesag. Dermed er de juridiske muligheder for at ophæve 3F’s monopol på det danske arbejdsmarked udtømte for ITD Arbejdsgiver. Arbejdsgiverforeningen overvejer nu sin fremtid.
ITD: Iværksætterudspil med mange gode elementer12.6.2024 13:55:07 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark roser regeringen for det iværksætterudspil, der i dag blev præsenteret i Erhvervsministeriet. Brancheorganisationen understreger samtidig, at det er vigtigt, at man får motiveret og støttet unge iværksættere, der ikke nødvendigvis har en boglig baggrund, samt at iværksætteri er vigtigt i hele landet og ikke kun de store byer.
International Transport Danmark ansætter ny chef for Public Affairs3.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en stærk og erfaren profil, der den 1. juni tiltræder i stillingen som chef for Public Affairs i International Transport Danmark (ITD). Berit Toft Fihl skal være med til at få italesat de politiske dagsordener for vejgodstransporten, og arbejdet med politiske agendaer er en rolle hun kender rigtig godt.
EU giver ITD ret – Regeringen mangler fagligt belæg for indførslen af dansk særregel31.5.2024 08:47:39 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark (ITD) har ret, når brancheorganisationen siger, at der ikke er et ordentligt fagligt grundlag for at indføre et nyt krav om indvendig etagehøjde på dyretransporter. Det er konklusionen på en skriftlig kommentar, som Europa-Kommissionen netop har udsendt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum