F&P: Klimatilpasning fylder for lidt i udmøntning om Grøn Fond

Der er flere gode initiativer i den deludmøntning af Grøn Fond, som netop er blevet meldt ud. Men der er afsat et bekymrende lille beløb til at klimasikre landet mod det voldsommere vejr, lyder det fra F&P

Aftalepartierne bag Grøn Fond har et bredt og nødvendigt fokus på initiativer der kan bidrage til et grønnere Danmark. Det er positivt, men politikerne bør have en helt anden prioritering af klimatilpasning, som kan bidrage til at hjælpe danskere med at undgå skader.

- Vi er meget bekymrede over de få midler der er afsat til klimatilpasning. Det kræver massive investeringer, hvis vi som samfund skal håndtere det vilde vejr, som vil ramme stadigt flere borgere og virksomheder i årene frem. Klimaforandringer udgør en akut trussel mod vores samfund, og der er behov for en helt anden politisk prioritering, hvis vi skal løfte det, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

Han peger på, at der i Danmark alene i 2023 blev brugt mere end 3 mia. kroner på at udbedre skader efter det voldsomme vejr.

- Når partierne bag dagens aftale afsætter ca. 220 millioner kroner på at håndtere et milliarddyrt samfundsproblem, er det langt fra nok til at imødegå danskernes udfordringer med det forandrede klima. Og jo længere vi venter med at forebygge, jo større bliver problemet, siger Kent Damsgaard.

Han hæfter sig omvendt positivt ved, at der er stor opbakning fra partierne til en øget prioritering af skovrejsning.

- Skovrejsning spiller en vigtig rolle i kampen mod klimaforandringer ved at optage CO2 og fremme biodiversitet. Vores branche har gode erfaringer med at investere i skov rundt om i verden og hilser initiativer, der kan øge udbredelse af skov i Danmark, velkommen.  Men det må ikke bruges som en erstatning for nødvendige investeringer i klimasikring, men derimod supplere en bredere strategi for at imødegå klimaforandringer, fortæller Kent Damsgaard.

Fakta om Grøn Fond
Politisk besluttede man i 2022 at etablere en grøn fond der skulle sætte mere fart på den grønne omstilling af Danmark. Initiativer og investeringer der skulle bidrage til, at Danmark kan nå sine klimamål.
Finansieringen skulle komme fra en øget brug af aldersopsparing og en fremrykning af beskatning af denne.