Børn fortæller fra krigen i Sudan: ”Er min far stadig i live?”

Millioner af børn har været fanget mellem skudsalver, drab og overgreb i Sudan i et år. Situationen er katastrofal, lyder det fra PlanBørnefonden.

Angham og hendes søskende er på flugt og bor midlertidigt på en nedlukket skole i Sudan. Foto: Plan International

Lyden af skudsalver fyldte gaderne. Inde i stuen tændte 12-årige Ansams far for fjernsynet.

”Vi kunne se, at der var kampe i centrum ved markedet, hvor min mor og søster var. Jeg skreg og var meget bekymret,” fortæller Ansam.

Ansam er en af de millioner af børn, der nu har levet et år under konflikten i Sudan, der brød ud i april sidste år. Hun indgår i en samling af vidnesbyrd fra PlanBørnefonden, hvor børn fortæller fra ”den glemte krig” i Sudan.

Børnene er de største ofre i krigen, lyder det fra udviklings- og nødhjælpsorganisationen PlanBørnefonden, der er til stede og yder nødhjælp i Sudan.

”Situationen for børnene er fuldstændig katastrofal. Børn sulter, lever et liv på konstant flugt og har været vidne til drab og overgreb,” siger Dorthe Petersen, administrerende direktør i PlanBørnefonden.

Mandag er det årsdagen for krigens udbrud i Sudan, der betegnes som verdens største fordrivelseskrise med flere end 8 millioner mennesker på flugt. Landet er på kanten af hungersnød, og 25 millioner mennesker, heriblandt 14 millioner børn, har akut brug for nødhjælp.

Angham sover på jorden på lukket skole

Skolerne er lukket ned i Sudan og bliver brugt som midlertidige tilflugtssteder for nogle af de mange børn og voksne, der er på flugt og flytter fra sted til sted, efterhånden som konflikten spreder sig.

14-årige Angham er flygtet med sin familie fra Madani og opholder sig nu på en nedlukket skole i det sydlige Sudan.

”Livet er hårdt her. Vi sover på jorden. Jeg savner mit hjem og mit værelse. Jeg savner mine venner. Jeg ved ikke, hvad der er sket med dem,” siger hun.

De nedlukkede skoler betyder, at 19 millioner børn ikke kan komme i skole i Sudan.

”Vores drømme er blevet knust. Min drøm var at blive læge som min far,” siger Angham.

Børn risikerer overgreb og tvangsægteskab

Det har store konsekvenser for børns udvikling og øger risikoen for overgreb, at børnene i Sudan ikke kan komme i skole, advarer PlanBørnefonden.

”Vi ved, at børn er i øget risiko for at blive handlet, seksuelt misbrugt, tvangsgiftet bort og rekrutteret af væbnede grupper, når de ikke går i skole. Skolegang er med til at give normalitet og tryghed, men også det er taget fra dem,” siger Dorthe Petersen.

Ifølge FN er der sket en kraftig stigning i menneskehandel, seksuelle overgreb og tvangsægteskaber mod piger og unge kvinder samt rekruttering af drenge til væbnede kampe i Sudan sidens krigens udbrud sidste år.

Halima har ét ønske

PlanBørnefonden er bekymret for en hel generation af børn og unge, der lever på flugt på ubestemt tid.

”Der er desværre ikke udsigt til, at konflikten stopper lige foreløbig. Det er så mange børn, der har mistet familie og venner, og som ikke går i skole og måske aldrig kommer til det. De aner ikke, hvordan deres fremtid bliver,” siger Dorthe Petersen.

12-årige Halima flygtede med sin mor og søskende fra Khartoum, mens hendes far blev tilbage.

”Mit eneste ønske er at tage hjem og se min far. Jeg tænker meget: Hvor er min far? Hvad er der sket med ham? Hvad laver han? Hvordan klarer han sig? Er han stadig i live?,” siger hun.

PlanBørnefonden er en af landets største udviklings- og nødhjælpsorganisationer og er en del af Plan International, som arbejder i mere end 80 lande. Vi er til stede i Sudan og yder nødhjælp i form af vand, mad, uddannelse og børnebeskyttelse og har siden april 2023 ydet hjælp til 192.000 mennesker.

Kontakt PlanBørnefonden for at få tilsendt notatet: 'Vidnesbyrd fra børn i Sudan'.

Om PlanBørnefonden

PlanBørnefonden er en af Danmarks største udviklings- og nødhjælpsorganisationer, der yder nødhjælp under kriser og katastrofer og arbejder langsigtet for at skabe bæredygtige samfund i verden. Vi er en del af Plan International, som arbejder i flere end 80 lande for at sikre børn og unges rettigheder og ligestilling mellem køn.