DLG Group

Orkla-direktør bliver en del af formandskabet i DLG

Torsdag valgte DLG’s repræsentantskab bestyrelsen for de kommende to år. Der blev valgt ét nyt bestyrelsesmedlem.

Fra venstre: Dorte Bak Himmelstrup, Thomas Ahrendt, Kim Svendsen, Carsten Hänel, Carl Christian Lei, Anita Eckardt, Jørn Munk,, Niels Dengsø Jensen, Per Nørgård Sognstrup, Lars Hansen, Susanne Mørch Koch, Jens Myhren, John Kristensen

Valget fandt sted på koncernens repræsentantskabsmøde i Vejle. Der var genvalg til 12 af de 13 siddende medlemmer af DLG’s bestyrelse, som består af otte ejervalgte medlemmer, to medarbejdervalgte medlemmer og tre eksterne medlemmer. Per Nørgård Sognstrup er nyt ejervalgt medlem af bestyrelsen, mens Lars-Ole Hjorth-Larsen udtræder.

Ved den efterfølgende konstituering blev Niels Dengsø Jensen genvalgt som bestyrelsesformand. Desuden besluttede bestyrelse ved konstitueringen at gå tilbage til at bestyrelsen har to næstformand, som det var tilfældet frem til 2021. Næstformandsposterne blev besat af den siddende næstformand Carl Christian Lei samt Carsten Hänel, der er CEO i Orkla Danmark og har været eksternt medlem af DLG’s bestyrelse siden 2022.

Bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen fremhæver kontinuiteten i bestyrelsen som en styrke i en tid med store strukturelle forandringer.

”Den verden, vi opererer i, er under konstant forandring, og det stiller store krav til os som bestyrelse. Derfor er det vigtigt, at vi har et stærkt hold med et indgående kendskab til forretningen og mangfoldighed i kompetencerne. Det giver os et godt udgangspunkt for den fortsatte udvikling af forretningen,” siger Niels Dengsø Jensen og fortsætter:

”Det har hele tiden været tanken, at vi igen skulle have to næstformænd, og jeg er glad for at kunne byde Carsten Hänel velkommen i formandskabet. Med sine mere end 30 års erfaring fra fødevarebranchen og store indsigt i den grønne omstilling har han gode forudsætninger for at være med til at sætte den strategiske retning for DLG.”

DLG’s bestyrelse 2024/2026

• Niels Dengsø Jensen
  • Carl Christian Lei
  • Jens Myhren
  • Jørn Munk
  • Dorte Bak Himmelstrup
  • Thomas Ahrendt
  • Lars Hansen
  • Per Nørgård Sognstrup
  • John Kristensen (medarbejderrepræsentant)
  • Kim Svendsen (medarbejderrepræsentant)
  • Susanne Mørch Koch, CEO i Tivoli
  • Carsten Hänel, CEO i Orkla Danmark
  • Anita Eckardt, direktionsmedlem i Implenia

Om DLG

DLG-koncernen er et andelsselskab ejet af 26.000 danske landmænd. Selvom vores rødder er danske, har vi et globalt udsyn. Fra at vi tidligere udelukkende opererede i Danmark er DLG-koncernen vokset markant gennem de seneste 20 år og er nu en af de førende europæiske virksomheder inden for fødevarer, energi og byggematerialer med kontorer i 18 lande.

I 2023 havde DLG-koncernen en omsætning på 67 mia. kr., hvilket gør os til en af Danmarks største virksomheder målt på omsætning. Cirka 65 % af vores omsætning genereres i Tyskland, som er vores største marked.

Følg pressemeddelelser fra DLG Group

Flere pressemeddelelser fra DLG Group

DLG og BioCirc åbner for aftaler om biomasse og muliggør investeringer i energiselskabets samlede pulje af aktiviteter11.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Et stærkt partnerskab mellem DLG og BioCirc gør det nu muligt for landmænd at indgå aftaler om levering af biomasse til produktion af vedvarende energi, og samtidig bliver det muligt at investere i BioCircs samlede pulje af nuværende energiaktiviteter og fremtidige energiprojekter. Dermed kommer landbruget endnu tættere på den værdiskabelse, som erhvervet bidrager med i den grønne omstilling.