Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?

Colourbox - by #1995

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen et hav af danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. I er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Brevkasse for april:

Spørgsmål - Vi skal til konfirmation og er blevet i tvivl, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen, mens vi er i kirke?

Hej Brevkasse

Vi skal til konfirmation om et par uger. Hvis vi lader gaven ligge i bilen, mens vi er i kirke, dækker vores indboforsikring så, hvis der er indbrud i bilen?

De Undrende

Hej Undrende

Som udgangspunkt dækker indboforsikringen ved indbrud i bil, men I skal være opmærksom på, at forsikringsselskaberne kan have forskellige dækninger i forbindelse med tyveri fra bil. Fx kan kontanter være undtaget i dækningen, ligesom der kan være begrænsninger i dækningen for meget dyre ting og krav om, at det skal være placeret i fx aflåst handskerum eller lignende.

Det er derfor en god idé at tjekke vilkårene for jeres forsikring for at se, hvordan den præcist dækker, eller tage gaven med ind i kirken.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Vi har opdaget en skade i taget på vores sommerhus. Kan vi melde det til forsikringen?

Kære Forsikringsoplysningen

Vi har netop opdaget en skade i taget på vores sommerhus. Det ser ud til, at nogle tagsten har rykket sig, og jeg tror, at det er sket i forbindelse med en af de storme, der har været i starten af året.

Det ser heldigvis ikke ud til, at der er kommet vand ind under taget, så umiddelbart er der ikke sket yderligere skade. Selvom vi løbende har været forbi huset, så ved jeg ikke, hvornår det er sket.

Vil forsikringen tage imod vores anmeldelse, når vi ikke har en specifik skadedato?

Den bekymrede

Kære Bekymrede

Det er et krav, at det skal have blæst med min 17,2 m/sek., før en skade er omfattet af stormskadedækningen på forsikringen.

Derfor kan det være svært for forsikringsselskabet at tage stilling til, om der er tale om en dækningsberettiget skade, hvis du ikke kender den konkrete skadedato.

Du har selvfølgelig altid mulighed for at kontakte forsikringsselskabet for en snak om, hvordan du er stillet.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Min søn er faldet og har slået sine tænder. Hvor lang tid dækker ulykkesforsikringen?

Hej

Min 5-årige søn er faldet og har slået sine fortænder. Vi har været ved tandlægen og heldigvis ser det ikke ud til, at der er sket skade på de blivende tænder.

Jeg bliver dog i tvivl, om jeg skal anmelde det til ulykkesforsikringen? Og hvad hvis det senere viser sig, at der er sket skade alligevel? Hvor lang tid dækker ulykkesforsikringen?

Den tvivlende

Hej Tvivlende

Det er en rigtig god idé at anmelde det til ulykkesforsikringen. Også selvom det ikke umiddelbart ser ud til, at de blivende tænder har taget skade.

Ulykkesforsikringen registrerer skaden, og så kan I altid vende tilbage senere, hvis det skulle vise sig, at der alligevel er sket skade på de blivende tænder.

Ofte kan man først færdigbehandle eventuelle skader, når barnet er færdigudvokset, og derfor vil man på de fleste forsikringer få færdigbehandlet en tandskade indtil barnet er i midt 20’erne. Tjek med dit forsikringsselskab, hvad der præcis gælder, når du anmelder skaden.

Pressefoto - Anne Garde Slothuus
Colourbox - by #1995

Fakta om Forsikringsoplysningen

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag – torsdag 9.00-11.30 og 12.30-15.00,  eller via på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.