Få danskere indhenter lånetilbud til boligkøb – særligt i København

Siden årsskiftet har interessen for køb af ejerboliger været på et lavere niveau end i samme periode sidste år. Sammenlignet med sidste år er det specielt i hovedstadsområdet, at færre undersøger muligheden for køb af bolig. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

Foråret er begyndt, og det har også tøet situationen lidt op på boligmarkedet, hvor flere danskere for anden måned i træk er begyndt at undersøge deres muligheder for at købe bolig. I marts måned blev der indhentet 2.371 lånetilbud til køb af ejerboliger og sommerhuse – det er 16 pct. flere end måneden før. Det er dog stadig på et lavt niveau sammenlignet med samme tidspunkt de foregående år.

”Vi ser typisk, at efterspørgslen på boliger stiger, når vi bevæger os tættere mod forår og sommer. Det er også tilfældet i år. Men sammenligner vi med antallet af lånetilbud for bare et år siden er det fortsat et noget lavere tal. Det kan skyldes flere ting. F.eks. ligger renterne på boliglån og boligpriserne fortsat på et højere niveau end de seneste par år. Boligskatterne er også steget nogle steder i landet i forbindelse med det nye boligskattesystem, der trådte i kraft ved årsskiftet. Derfor er det ikke så overraskende, at der er færre end tidligere, der har kastet sig ud i boligjagt,” siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark.

Særlig lav interesse for boligkøb i København
Det er særligt i København og omegnskommunerne samt Østsjælland at interessen for boligkøb er på et lavt niveau. I København by blev der f.eks. indhentet knap 43 pct. færre lånetilbud til boligkøb end året før.

”I store dele af 2023, og særligt i årets sidste måneder så vi en stigning i antallet af lånetilbud til boligkøb - særligt i og omkring København. Med det nye boligskattesystem fulgte der nemlig en skatterabat med, hvis boligskatten steg, og hvis boligen blev overtaget inden boligskattesystemet trådte i kraft den 1. januar i år. Og det har primært været ejerlejlighedskøbere i København og boliger nord for København, som har kunnet se frem til, at boligskatten skulle stige i år. Derfor kan en del boligkøbere have fremskyndet deres investering i et nyt hjem – særligt i Københavns området – for at få en evt. skatterabat med i købet,” siger Ane Arnth Jensen.

Læs hele nyheden her

Stærke regnskaber i 2023 overstråler flere års udfordringer med indtjeningen i bankerne2.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske banksektor opnåede en høj indtjening i 2023, som dog kun bringer den op på niveau med det øvrige danske erhvervsliv i forhold til at levere afkast til ejerne. De flotte regnskaber for 2023 kommer efter en årrække med så lav indtjening, at den har ligget under IMF’s pejlemærke for en sund banksektor. Det er konklusionen i en ny analyse fra Finans Danmark, der også viser, at hvis tabene på udlån havde været på normalt niveau, ville bankernes afkast til ejerne heller ikke i 2023 have nået pejlemærket.