F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger

2023 blev et rædselsår for skader efter skybrud og stormflod i Danmark, hvor borgere og virksomheder over hele landet mærkede konsekvenserne af stadigt vildere vejr og de oversvømmelser, der følger med.

F&P – forsikrings- og pensionsbranchen –lancerer nu et samlet udspil til en handlingsplan for klimatilpasning, hvor branchen bl.a. foreslår, at regeringen giver private boligejere en økonomisk hjælpende hånd mod klimaforandringerne ved at udvide bolig-job-ordningen.

- Stadigt flere danskere står i den ulykkelige situation, at de får oversvømmet deres bolig. Og lige som der tidligere blev indført fradrag for energibesparende forbedringer af boligen, er det helt oplagt nu og her at indføre det samme for dem, som ønsker at klimasikre deres boliger, så vi får sat skub i klimatilpasningen over hele landet, siger Kent Damsgaard, administrerende direktør, F&P.

Forslaget om udvidelse af bolig-job-ordningen er en del af ”Fremtidens vilde vejr – er Danmark klar?” – F&P’s udspil til en sammenhængende klimatilpasningsplan, der skal sikre Danmark mod konsekvenserne af klimaforandringerne på nationalt-, kommunalt- og privat niveau.

For mens Danmark har sat nogle af verdens højeste klimaambitioner, når det gælder grøn omstilling og nedbringelse af CO2-udledninger, så er ambitionen for klimasikring langt fra det nødvendige niveau, mener F&P, der foreslår et milliardløft af den forebyggende indsats for at redde boliger og værdier.

- Gør vi intet, vil fremtiden byde på boliger i dele af Danmark, der er så dyre at forsikre, at de i praksis ikke kan dækkes, fordi risikoen for oversvømmelser simpelthen er for stor. Den eneste farbare vej er at forebygge, men i dag bruger vi langt flere ressourcer på at udbedre skader end at forhindre dem. En ambition må være, at vi statsligt investerer mindst lige så meget i klimasikring, som vi bruger på at reparere – altså cirka 3 milliarder kroner om året frem mod 2030, siger Kent Damsgaard.

F&P foreslår også i sin plan, at der statsligt gives flyttestøtte til boligejere i meget udsatte områder, og at der afsættes en pulje til udlån, hvor der kan lånes penge til f.eks. nedrivning af bygninger, i sårbare områder.

- For flere end en halv million boliger er realiteten, at vandet er faretruende tæt på. Det kommer fra oven, fra siden og nedefra. Derfor er det på høje tid, at regering og folketing tager hul på den svære samtale med borgerne om, hvorvidt alle egne af Danmark kan bebos, og om alle huse skal genopbygges efter oversvømmelse. Visse steder i Danmark giver det ikke længere mening, siger Kent Damsgaard.

Han henviser også til F&P’s forslag om, at kommunerne skal indføre klimakrav som fast del af lokalplanerne, hvilket skal skabe overblik over zoner, der er udsat for oversvømmelse, så købere kan få oplysning om risikoen, inden de køber en grund eller en ejendom. Og så skal kommunerne have mulighed for at stille specifikke krav til nybyggeri i kystnære områder.

- Vi har talt meget om hockeystave i den danske klimadebat, men den ærgerlige sandhed er, at antallet af klimaskader i danske hjem vil udvikle sig i lige præcis den retning, medmindre vi hurtigt og langt mere ambitiøst end hidtil investerer i at forebygge skaderne. Det er ikke noget den enkelte borger kan gøre alene, det er en national opgave, der kræver høj prioritet. Nu spiller vi ud med en række konkrete forslag til en national klimasikringsplan, som vi glæder os til at drøfte med regering og folketing, siger Kent Damsgaard.