Autoparts24 ApS

14 nye sager i år: Flere virksomheder ignorerer kendelser fra ankenævn

Hvert år behandler Ankenævn for biler en lang række sager, hvor forbrugere er endt i en konflikt med en virksomhed i bilbranchen. Men selvom sidstnævnte har pligt til at efterleve afgørelserne, så vælger flere at se stort på dem. Det viser en gennemgang af afgørelser, som Autoparts24 har foretaget.

Fælles for danske værksteder og bilforhandlere er, at deres møder med kunder i langt de fleste tilfælde ender som en positiv oplevelse for begge parter.

Men indimellem opstår der alligevel uenigheder, og når de ikke kan blive løst mellem parterne, ender sagerne i mange tilfælde hos Ankenævn for biler.

Ankenævnet blev oprettet i 2012 for at mægle mellem parterne i de sager, hvor de ikke selv kunne finde enighed, og i de tilfælde, det ikke lykkedes at finde enighed gennem mægling, havde Ankenævn for biler mulighed for at afsige en juridisk bindende kendelse i sagerne.

I de tilfælde hvor en virksomhed vælger se set stort på afgørelsen, ender virksomheden i det såkaldte 'Udhængsskab' på bilklage.dk, hvor det som navnet antyder handler om at gøre forbrugere opmærksomme på, at en virksomhed ikke har efterlevet en afgørelse.

Mange uenigheder om brugte biler

Og alene i år er det sket 14 gange, viser en gennemgang, som Autoparts24 har foretaget.

Og selvom langt de fleste sager handler om uoverensstemmelser i forbindelse med køb og salg af brugte biler, så optræder et selskab som Tesla også på listen, fordi de ikke har efterlevet en kendelse i forbindelse med salg af en ny bil.

Sagerne bliver fjernet fra Udhængsskabet efter 12 måneder, og dermed kan der godt være flere sager i spil, end dem der fremgår af oversigten.

Da kendelserne er juridiske, kan forbrugeren også bruge den til at føre en retssag mod virksomheden, og i de tilfælde bliver en sag ligeledes fjernet fra Udhængsskabet.

Og netop det, at en kendelse afsagt af nævnet kan bruges til at føre en sag mod virksomheden, er et udtryk for, at Ankenævn for biler er en vigtig instans, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.

- Selvom det selvfølgelig som udgangspunkt handler om at beskytte forbrugeren, så handler det mindst ligeså meget om at beskytte alle de redelige og ærlige virksomheder, der risikerer at blive sat i bås med de mere tvivlsomme aktører, og derfor er mener jeg, at nævnet spiller en vigtig rolle, siger han.

Virksomheder med flere sager i nævnet

En gennemgang af de aktuelle sager viser desuden, at flere virksomheder indenfor de sidste 12 måneder har fået flere kendelser mod sig.

Helt konkret optræder fire virksomheder med to sager, mens to virksomheder har tre afgørelser mod sig det seneste år, som de ikke har efterlevet, og som de derfor optræder i Udhængsskabet med.

Og det er både skuffende og med til at understrege vigtigheden af nævnets arbejde, lyder det fra Troels Meier.

- Det er desværre et tydeligt bevis på, at der findes virksomheder indenfor bilbranchen, der har svært ved at leve op til de helt almindelige aftaler om god virksomhedsførelse, som langt de fleste i branchen efterlever.

Om Autoparts24

Autoparts24 er dansk og en af Europas største onlinemarkedspladser for salg af brugte originale reservedele. Over 100 udvalgte autoophuggere over hele Europa sørger for, at vi altid har mere end fire millioner unikke reservedele på lager, der bliver leveret til private og professionelle på få dage. Til glæde for miljøet og økonomien.

Følg pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS

Flere pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS