14 nye sager i år: Flere virksomheder ignorerer kendelser fra ankenævn
Hvert år behandler Ankenævn for biler en lang række sager, hvor forbrugere er endt i en konflikt med en virksomhed i bilbranchen. Men selvom sidstnævnte har pligt til at efterleve afgørelserne, så vælger flere at se stort på dem. Det viser en gennemgang af afgørelser, som Autoparts24 har foretaget.
Fælles for danske værksteder og bilforhandlere er, at deres møder med kunder i langt de fleste tilfælde ender som en positiv oplevelse for begge parter.
Men indimellem opstår der alligevel uenigheder, og når de ikke kan blive løst mellem parterne, ender sagerne i mange tilfælde hos Ankenævn for biler.
Ankenævnet blev oprettet i 2012 for at mægle mellem parterne i de sager, hvor de ikke selv kunne finde enighed, og i de tilfælde, det ikke lykkedes at finde enighed gennem mægling, havde Ankenævn for biler mulighed for at afsige en juridisk bindende kendelse i sagerne.
I de tilfælde hvor en virksomhed vælger se set stort på afgørelsen, ender virksomheden i det såkaldte 'Udhængsskab' på bilklage.dk, hvor det som navnet antyder handler om at gøre forbrugere opmærksomme på, at en virksomhed ikke har efterlevet en afgørelse.
Mange uenigheder om brugte biler
Og alene i år er det sket 14 gange, viser en gennemgang, som Autoparts24 har foretaget.
Og selvom langt de fleste sager handler om uoverensstemmelser i forbindelse med køb og salg af brugte biler, så optræder et selskab som Tesla også på listen, fordi de ikke har efterlevet en kendelse i forbindelse med salg af en ny bil.
Sagerne bliver fjernet fra Udhængsskabet efter 12 måneder, og dermed kan der godt være flere sager i spil, end dem der fremgår af oversigten.
Da kendelserne er juridiske, kan forbrugeren også bruge den til at føre en retssag mod virksomheden, og i de tilfælde bliver en sag ligeledes fjernet fra Udhængsskabet.
Og netop det, at en kendelse afsagt af nævnet kan bruges til at føre en sag mod virksomheden, er et udtryk for, at Ankenævn for biler er en vigtig instans, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
- Selvom det selvfølgelig som udgangspunkt handler om at beskytte forbrugeren, så handler det mindst ligeså meget om at beskytte alle de redelige og ærlige virksomheder, der risikerer at blive sat i bås med de mere tvivlsomme aktører, og derfor er mener jeg, at nævnet spiller en vigtig rolle, siger han.
Virksomheder med flere sager i nævnet
En gennemgang af de aktuelle sager viser desuden, at flere virksomheder indenfor de sidste 12 måneder har fået flere kendelser mod sig.
Helt konkret optræder fire virksomheder med to sager, mens to virksomheder har tre afgørelser mod sig det seneste år, som de ikke har efterlevet, og som de derfor optræder i Udhængsskabet med.
Og det er både skuffende og med til at understrege vigtigheden af nævnets arbejde, lyder det fra Troels Meier.
- Det er desværre et tydeligt bevis på, at der findes virksomheder indenfor bilbranchen, der har svært ved at leve op til de helt almindelige aftaler om god virksomhedsførelse, som langt de fleste i branchen efterlever.
Om Autoparts24
Autoparts24 er dansk og en af Europas største onlinemarkedspladser for salg af brugte originale reservedele. Over 100 udvalgte autoophuggere over hele Europa sørger for, at vi altid har mere end fire millioner unikke reservedele på lager, der bliver leveret til private og professionelle på få dage. Til glæde for miljøet og økonomien.
Følg pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Autoparts24 ApS
To europæiske markeder giver stor vækst til danske autoophuggere11.12.2024 12:25:40 CET | Pressemeddelelse
Mens markedet for brugte reservedele generelt oplever en støt stigende efterspørgsel, så har det seneste år budt på så stor vækst på to europæiske markeder, at de samlet set er ved at udvikle sig til at være blandt de største eksportmarkeder for danske autoophuggere, der leverer salg igennem Autoparts24.
Ny aftale skal øge antallet af grønne reparationer25.11.2024 09:46:49 CET | Pressemeddelelse
De seneste år har forsikringsselskaberne haft et stort ønske om at øge andelen af brugte reservedele ved skadesreparationer, men ifølge værkstederne har indtægterne ved de grønne reparationer hidtil været for lave. Det skal en ny aftale nu lave om på.
Import af benzinbiler fra Sverige i frit fald13.11.2024 11:43:37 CET | Pressemeddelelse
Mens det buldrer afsted med import af brugte elbiler fra Sverige, så er der samtidig historisk få brugte diesel- og benzinbiler, der er kommet til Danmark fra Sverige i 2024. Det viser en opgørelse, som Motorstyrelsen har foretaget for Autoparts24.
Danske bilister ignorerer bøder for millionbeløb9.10.2024 10:52:39 CEST | Pressemeddelelse
Selvom det nu er et år siden, der blev indført nye regler for kørsel i landets miljøzoner, så er over halvdelen af alle de knap 20.000 udstedte bøder ikke blevet betalt. Det svarer til lige knap 19 millioner kroner. Det viser en ny oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Autoparts24.
Sager om erstatningskrav fra bilister til Vejdirektoratet er eksploderet5.9.2024 10:43:06 CEST | Pressemeddelelse
Alene i årets første seks måneder har Vejdirektoratet modtaget 360 erstatningskrav fra bilister, der har fået skader på bilen efter at have kørt på en statsvej. Det er 70 procent flere end hele sidste år, hvor der var 210 sager om erstatning. Samtidig er det kun i meget få tilfælde, der rent faktisk bliver udbetalt erstatning. Det viser nye tal, som Vejdirektoratet har udleveret til Autoparts24.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum