Tre linjeføringer til ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg skal undersøges nærmere
Banedanmark har gennemført en indledende undersøgelse af en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Forligskredsen har udvalgt tre linjeføringer, som skal indgå i den videre undersøgelse, herunder den kommende miljøkonsekvensvurdering.
Det blev med aftalen om Infrastrukturplan 2035 i 2021 besluttet, at der skal anlægges en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. De indledende undersøgelser af projektet viste, at anlægsoverslaget var væsentlig højere end hidtil beregnet og markant mere end de 2,7 mia. kr. (2024-priser), der blev afsat til projektet i infrastrukturaftalen.
På baggrund af det høje anlægsoverslag besluttede forligskredsen, at der skulle gennemføres en ekstern kvalitetssikring. Den eksterne kvalitetssikring konkluderer, at Banedanmarks indledende anlægsoverslag er særdeles robust, men også at der er en række optimeringsmuligheder, og at enhedspriserne generelt vurderes at ligge i den høje ende i forhold til tidligere anlægsoverslag.
Forligskredsen har taget den eksterne kvalitetssikring til efterretning og besluttet, at der er tre linjeføringer, der skal indgå i den videre undersøgelse. Resultatet af undersøgelsen bliver et endeligt beslutningsgrundlag, som Banedanmark præsenterer for forligskredsen i 1. halvår 2027.
Forligskredsens udvalgte tre linjeføringer er nummer 1, 2 og 5 jf. vedhæftede kort.
Som en del af den videre undersøgelse har forligskredsen desuden besluttet, at undersøgelsen skal:
- omfatte en undersøgelse af de mulige stationer på linjeføringerne med henblik på senere stillingtagen til om stationerne skal anlægges sammen med en ny jernbane.
- omfatte en enkeltsporet jernbane, men hvor muligheden for at forberede til senere udvidelse til dobbeltspor bliver undersøgt.
- præsentere basisløsninger for de udvalgte linjeføringer indeholdende samtlige identificerede besparelsesmuligheder, mens broer, faunapassager mv. præsenteres som tilvalg.
- indeholde en vurdering af besparelsesmuligheder og trafikale konsekvenser af en lavere hastighed end 160 km/t.
Kontaktoplysninger til ordførere:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Sofie Lippert, sofie.lippert@ft.dk, 61 62 49 62
Liberal Alliance:
Jens Meilvang, jens.meilvang@ft.dk, 61 62 49 64
Det Konservative Folkeparti:
Niels Flemming Hansen, niels.hansen@ft.dk, 61 62 32 21
Enhedslisten:
Jette Gottlieb, jette.gottlieb@ft.dk, 61 62 36 70
Radikale Venstre:
Stinus Lindgreen, stinus.lindgreen@ft.dk, 61 62 33 37
Alternativet:
Christina Olumeko, christina.olumeko@ft.dk, 61 62 49 85
Dansk Folkeparti:
Nick Zimmermann, nick.zimmermann@ft.dk, 61 62 49 51
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
25 timers parkeringsbegrænsning på statslige rastepladser ophæves7.7.2025 13:01:58 CEST | Pressemeddelelse
Siden 2018 har der været tidsbegrænset parkering for lastbiler på danske motorvejsrastepladser. Fra 1. januar 2026 ophæves tidsbegrænsningen, da reglen medfører ulige konkurrenceforhold for danske vognmænd og er administrativt tung at håndhæve.
Ny måling viser post til tiden7.7.2025 09:10:43 CEST | Pressemeddelelse
Kvalitetsmåling af brevmarkedet fra maj viser, at de landsdækkende postvirksomheder får posten frem. Især Dao klarer sig godt i målingen.
Anlægslove om Midtjyske Motorvej sendt i høring7.7.2025 08:04:34 CEST | Pressemeddelelse
Anlægsloven for Midtjysk motorvej (Give - Billund Vest og Klode Mølle - Løvel) er netop sendt i offentlig høring.
EU støtter udrulning af nyt signalsystem på Fyn med 176 millioner kroner4.7.2025 11:01:23 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Kommissionen har besluttet at støtte det nye signalsystem mellem Middelfart og Korsør med penge fra EU’s infrastrukturfond. Udover signalprogrammet kommer der også støtte til blandt andet Vejdirektoratet. Danmark modtager støtte for i alt 191 millioner kroner.
83 millioner til ladeinfrastruktur til Østbanen1.7.2025 12:13:29 CEST | Pressemeddelelse
Som led i indførelsen af batteritog i Region Sjælland skal der etableres ladeinfrastruktur til de nye tog.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum