Tre linjeføringer til ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg skal undersøges nærmere
Banedanmark har gennemført en indledende undersøgelse af en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Forligskredsen har udvalgt tre linjeføringer, som skal indgå i den videre undersøgelse, herunder den kommende miljøkonsekvensvurdering.
Det blev med aftalen om Infrastrukturplan 2035 i 2021 besluttet, at der skal anlægges en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. De indledende undersøgelser af projektet viste, at anlægsoverslaget var væsentlig højere end hidtil beregnet og markant mere end de 2,7 mia. kr. (2024-priser), der blev afsat til projektet i infrastrukturaftalen.
På baggrund af det høje anlægsoverslag besluttede forligskredsen, at der skulle gennemføres en ekstern kvalitetssikring. Den eksterne kvalitetssikring konkluderer, at Banedanmarks indledende anlægsoverslag er særdeles robust, men også at der er en række optimeringsmuligheder, og at enhedspriserne generelt vurderes at ligge i den høje ende i forhold til tidligere anlægsoverslag.
Forligskredsen har taget den eksterne kvalitetssikring til efterretning og besluttet, at der er tre linjeføringer, der skal indgå i den videre undersøgelse. Resultatet af undersøgelsen bliver et endeligt beslutningsgrundlag, som Banedanmark præsenterer for forligskredsen i 1. halvår 2027.
Forligskredsens udvalgte tre linjeføringer er nummer 1, 2 og 5 jf. vedhæftede kort.
Som en del af den videre undersøgelse har forligskredsen desuden besluttet, at undersøgelsen skal:
- omfatte en undersøgelse af de mulige stationer på linjeføringerne med henblik på senere stillingtagen til om stationerne skal anlægges sammen med en ny jernbane.
- omfatte en enkeltsporet jernbane, men hvor muligheden for at forberede til senere udvidelse til dobbeltspor bliver undersøgt.
- præsentere basisløsninger for de udvalgte linjeføringer indeholdende samtlige identificerede besparelsesmuligheder, mens broer, faunapassager mv. præsenteres som tilvalg.
- indeholde en vurdering af besparelsesmuligheder og trafikale konsekvenser af en lavere hastighed end 160 km/t.
Kontaktoplysninger til ordførere:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Sofie Lippert, sofie.lippert@ft.dk, 61 62 49 62
Liberal Alliance:
Jens Meilvang, jens.meilvang@ft.dk, 61 62 49 64
Det Konservative Folkeparti:
Niels Flemming Hansen, niels.hansen@ft.dk, 61 62 32 21
Enhedslisten:
Jette Gottlieb, jette.gottlieb@ft.dk, 61 62 36 70
Radikale Venstre:
Stinus Lindgreen, stinus.lindgreen@ft.dk, 61 62 33 37
Alternativet:
Christina Olumeko, christina.olumeko@ft.dk, 61 62 49 85
Dansk Folkeparti:
Nick Zimmermann, nick.zimmermann@ft.dk, 61 62 49 51
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Transportminister: Hold jer orienteret om trafikken16.4.2024 16:00:24 CEST | Pressemeddelelse
På grund af branden i Børsen opfordrer transportministeren til at holde sig orienteret om trafikken – Vejdirektoratet følger udviklingen.
Mere støtte til grøn omstilling af tung vejtransport15.4.2024 09:39:25 CEST | Pressemeddelelse
For at skubbe på den grønne omstilling af lastbiler prioriterer regeringen nu i alt 750 millioner kroner frem mod 2030 til initiativer målrettet grøn omstilling og effektivisering af den tunge vejtransport samt 161 millioner til lastbiler, der kan køre på biogas.
Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg fortsætter som planlagt11.4.2024 08:09:55 CEST | Pressemeddelelse
I Infrastrukturplan 2035 blev der afsat midler til opgradering af jernbaneoverkørslen i Silkeborg. På baggrund af den indledende undersøgelse har forligskredsen nu besluttet, hvilke løsningsmodeller, der skal undersøges i det endelige beslutningsgrundlag.
På søndag stiller vi urene en time frem27.3.2024 07:49:31 CET | Pressemeddelelse
Dette års vintertid ophører natten mellem lørdag den 30. marts og søndag den 31. marts 2024.
Rute 11 skal udvides mellem Varde og Korskro14.3.2024 07:02:21 CET | Pressemeddelelse
Den cirka 10 kilometer lange vejforbindelse mellem Varde og Esbjergmotorvejen udvides med et ekstra spor, så hastigheden kan øges til 90 km i timen. Samtidig skal der anlægges en cykelsti langs vejen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum