HK: Nyt lovforslag øger risiko for fusk og social dumping

I dag førstebehandler Folketinget et lovforslag om at lempe krav om dansk bankkonto til udlændinge på det danske arbejdsmarked, der går stik imod anbefalinger fra myndigheder og eksperter. Et svar til Folketinget dokumenterer samtidig, at der intet behov er for at lempe kravene.

Udnyttelse af udlændinge på det danske arbejdsmarked samt mere hvidvask og arbejdskriminalitet.

Det kan ifølge flere organisationer og eksperter – herunder Transparancy International og arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl fra Aalborg Universitet – blive konsekvensen, hvis regeringen vælger at droppe kravet om, at udlændinge på det danske arbejdsmarked skal have en dansk bankkonto.

Selv Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI), der står for at udstede opholdstilladelser til udlændinge i Danmark, har i et svar til Folketinget understreget, hvor vigtigt kravet om en dansk bankkonto er i deres arbejde for at sikre, at arbejdstager rent faktisk får den løn, vedkommende skal have.

- Det er fint, at regeringen forsøger at begrænse bureaukrati omkring udenlandsk arbejdskraft og gøre det så smidigt som muligt. Her hjælper vi i HK gerne med de konkrete processer og forslag. Men det skal altså kunne kontrolleres, at forholdene er i orden for både lønmodtagere, de virksomheder, der overholder spillereglerne og for samfundet i øvrigt. Det er helt i skoven at forøge risikoen for social dumping, siger Mads Samsing, næstformand i HK.

Han anerkender, at Beskæftigelsesministeriet netop har styrket den fælles myndighedsindsats mod social dumping ved at etablere et tværgående indsatsteam, men understreger, at der absolut ikke er nogen grund til at give teamet dårligere arbejdsbetingelser ved at ændre på bankkontoreglerne.

Lyt til eksperterne og drop forslaget

Ønsket om at lempe på kravet om en dansk bankkonto bliver begrundet med en påstand om, at det ofte tager mere end tre måneder at få oprettet en dansk bankkonto og få et cpr-nummer hos kommunerne, og at det derfor besværliggør processen med at få udenlandsk arbejdskraft til Danmark.

Undersøgelser viser dog, at det kan gøres på 20-25 dage, og der kommer masser af udlændinge til landet med det nuværende regelsæt. Så HK ser ingen grund overhovedet til at droppe bankkravet.

- Der er i forvejen mange udlandske kolleger på det danske arbejdsmarked. Det er vi glade for. Men deres arbejdsforhold skal være i orden. Og så skal vi huske, at der allerede er mulighed for at få mere arbejdskraft. Der er fx et stort potentiale i at forbedre arbejdsmiljøet og forebygge stress. Der er arbejdsløse herhjemme, der gerne vil i arbejde, og der er knap 13 millioner ledige i EU, siger Mads Samsing og sender en klar opfordring til regeringen:

- Drop forslaget og lyt til de uvildige eksperter og jeres dygtige embedsmænd. Vi har ikke brug for flere underbetalte migrantarbejdere og mere arbejdskriminalitet på det danske arbejdsmarked.

Lovforslag L-147 om ændring af udlændingeloven herunder regler for, hvornår en migrantarbejder fra et tredje land, dvs. lande uden for EU, skal have en dansk bankkonto, førstebehandles i Folketinget fredag den 12. april.