Rickie Lee Jones til Tønder Festival

Den amerikanske sangskriver og sangerinde Rickie Lee Jones optræder på Tønder Festival 2024.

Endnu et navn er føjet til programmet for årets Tønder Festival. Og der er tale om et verdensnavn. Rickie Lee Jones har været med i toppen af musikscenen i fem årtier og har netop været nomineret til en Grammy for sit album, “Pieces of Treasure” (2023).

Rickie Lee Jones
Rickie Lee Jones Vivian Wang

Rickie Lee Jones har udgivet flere end 15 album, vundet to Grammypriser og været nomineret til otte. En kunstner, som med stor autenticitet befinder sig helt tæt på sjælen i amerikansk musik, hvor kilderne er pop, folk, jazz, soul og rock.

Albummet “Pieces of Treasure” rummer jazz-standards fra den store amerikanske sangbog og var nomineret til en amerikansk Grammy i 2024 i kategorien Best Traditional Pop Vocal Album. Det er produceret af Russ Titelman, og han var også Rickie Lee Jones’ samarbejdspartner og producer på hendes to første udgivelser for mere end 40 år siden.

Debutalbummet “Rickie Lee Jones” (1979) med hits som “Chuck E’s in Love”, “Easy Money” og “The Last Chance Texaco” gjorde med ét slag Rickie Lee Jones til en international stjerne. Året efter vandt hun en Grammy som Best New Artist. I 1981 kom albummet “Pirates”, som ligesom debutalbummet fik meget fine anmeldelser og kravlede op i den øverste del af hitlisterne.

På Tønder Festival optræder Rickie Lee Jones med band, og det er eneste danske koncert i 2024.

Tønder Festival annoncerede i marts ti yderligere kunstnere på programmet – blandt andre The Bothy Band, Capercaillie, Albin Lee Meldau og The McCrary Sisters. Sidst i april offentliggør festivalen flere navne.

Tønder Festival 2024 – indtil videre:

Rickie Lee Jones (USA), Rodney Crowell (USA), Skerryvore (SCO), Brent Cobb (USA), Asleep At The Wheel (USA), The Bros. Landreth (CAN), David Ritschard (SE), Vincent Neil Emerson (USA), Capercaillie (SCO), The Bothy Band (IRL), Albin Lee Meldau (SE), Melissa Horn (SE), Dan Sultan (AUS), Elephant Sessions (SCO), Hush (DK), Jacob Dinesen (DK), Jonah Blacksmith (DK), Jake Vaadeland (CAN), The Hello Darlins (CAN), Xabi Aburruzaga (EUS), Folkeklubben (DK), S.G. Goodman (USA), Julie Fowlis (SCO), Foy Vance (UK), Sivert Høyem (NO), Sønderjyllands Symfoniorkester feat. Bjørn Eidsvåg (NO, DK), Kassi Valazza (USA), Elles Bailey (ENG), Hans Theessink & Blue Groove (NL, USA), Phosphorescent (USA), Fara (SCO), Drew Holcomb and The Neighbors (USA), The McCrary Sisters (USA), Jon Muq (EAU/USA), Kinnaris Quintet (SCO), Skipinnish (SCO).

Tønder Festival 21. 22. 23. 24. august 2024

Rickie Lee Jones

Mangfoldigheden længe leve på Tønder Festival26.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Bluegrass, jamgrass, americana, rock, electrofolk, polsk folkemusik og sangskrivning på højeste niveau. Syv navne er føjet til Tønder Festivals program og understreger, at festivalen tilbyder oplevelser, du ikke kan få andre steder. Den endelige udgave af plakaten til årets Tønder Festival nærmer sig. Men der er stadig plads til flere kunstnere. Tidligere i denne måned blev den amerikanske stjerne Rickie Lee Jones annonceret, og nu kan festivalen offentliggøre yderligere syv navne. Musikere og sangskrivere fra USA, Canada, Skotland, Polen og Danmark bidrager til programmet og sætter en fed streg under Tønder Festivals rolle som udbyder af unikke og intime musikoplevelser.

Lad din festivalbillet slå rødder: Tønder Festival planter træer for miljøet19.4.2024 08:29:58 CEST | Pressemeddelelse

I forbindelse med Bibliotekernes Verdensmålsuge planter Tønder Festival et træ for hver solgte partoutbillet i uge 17. Tønder Festival deltager i Bibliotekernes Verdensmålsuge, som finder sted i uge 17 (22.- 28. april). Bibliotekernes Verdensmålsuge sætter blandt andet fokus på vigtigheden af ​​at bevare og genoprette naturlige levesteder. Her vil Tønder Festival gerne byde ind for at støtte gode miljøinitiativer, og under mottoet “Lad din festivalbillet slå rødder” planter Tønder Festival et træ i lokalområdet for hver Tønder Festival-partoutbillet, der sælges i uge 17.