Varmepumpepuljen åbner for ny ansøgningsrunde

Overvejer du som boligejer at skifte olie- eller gasfyret ud med en varmepumpe, så kan du søge om tilskud til installationen. På mandag den 27. maj klokken 10.00 åbner Energistyrelsens omtalte varmepumpepulje op for en ny ansøgningsrunde

Nu kommer der lidt medvind til varmepumperne fra politisk side, og derfor kan det være ekstra interessant for dig at overveje, om det er nu olie- eller gasfyret skal skiftes ud med en varmepumpe.

En varmepumpe er en af de billigste og mest miljøvenlige måder at opvarme sit hus på og et godt alternativ eller supplement til fx olie, naturgas, elvarme og træpillefyr. Med en varmepumpeløsning kan varmeregningen ofte mere end halveres, og så kræver den kun minimal vedligeholdelse.

OK's markedsdirektør inden for energiteknik, Kim Bach Hansen, er glad for genåbningen af varmepumpepuljen, der har til formål at tilskynde konverteringer til varmepumper uden for områder med fjernevarme og planlagt fjernvarme.

"Det er godt nyt, at boligejere nu får mulighed for at få tilskud til at konvertere til en varmepumpeløsning, og vi håber jo selvfølgelig på, at det kan være med til at sætte skub i salget af varmepumper, så vi sammen kan accelerere den grønne omstilling. Vi havde dog håbet på, at tilskudspuljen var blevet struktureret på en måde, der bedre kunne understøtte et forudsigeligt marked. Det ville være til gavn for forbrugeren," siger Kim Bach Hansen.

Gode råd når du skal søge

• Forbered ansøgningen på forhånd og undersøg hvilke dokumenter og krav, du skal have styr på for at kunne søge om tilskud. Begge dele finder du på SparEnergi.dk

• Sid klar ved computeren i god tid, så du er sikker på at få en plads i køen, når ansøgningsportalen åbner. Det er muligt at tilgå et digitalt venteværelse en time inden, puljen åbner.

Om varmepumpepuljen

• Varmepumpepuljen er den ene af to puljer, som erstatter den tidligere bygningspulje. Bygningspuljen blev i 2023 delt op i to puljer: den ene er energirenoveringspuljen og den anden er varmepumpepuljen.

• Man kan søge tilskud som privatperson, andelsboligforening, ejerforening i etageejendom, virksomhed, forening og selvejende institution.

• Det er muligt at søge om et tilskud på 17.000 kroner til luft til vand-varmepumper og 27.000 kroner til væske til vand-varmepumper (også kaldet jordvarme). For specifikke bygningstyper over 400 m2 kan der søges om tilskud til store varmepumpeanlæg.

Rikke Bue LaumarkKommunikationskonsulent

ribl@ok.dk

Foto: OK

Åbningsfest: Nu åbner rastepladsen Storkereden i en ny og moderne udgave6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse