Naturvidenskabernes Hus

Fra seks til fire opgaver: Naturfagsmaraton bliver skarpere fra næste år

Del

Når formidlingspiloterne fra Naturvidenskabernes Hus fra og med næste år drager rundt i hele landet for at afvikle Naturfagsmaraton – Danmarks største naturfagskonkurrence for 5. og 6. klasse - vil der være fire opgaver til eleverne i stedet for de sædvanlige seks. Formålet er at gøre det mere enkelt for lærerne at arbejde med, så det samlet set bliver en bedre oplevelse på selve konkurrencedagen. Denne ændring vil også nedsætte mængden af forskellige materialer, der skal til for at løse opgaverne.

Tre elever arbejder med en opgave til Naturfagsmaraton.
Tre elever arbejder med en opgave til Naturfagsmaraton. Naturvidenskabernes Hus Naturvidenskabernes Hus

Umiddelbart kunne det godt lyde som om, at Naturfagsmaraton – det årlige naturfags-event, der involverer omkring 23.000 elever på landsplan – bliver sat på skrump. For Naturvidenskabernes Hus – det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde, der står bag eventet – reducerer antallet af opgaver fra fire til seks fra og med næste skoleår. Men denne beslutning er ikke truffet for at skrue ned for ambitionerne. Tværtimod.  

-Det handler om at gøre deltagelsen i Naturfagsmaraton til en bedre oplevelse for både lærer og elever. Ved at reducere antallet af opgaver vil lærerne få bedre mulighed for at vejlede eleverne i forberedelsen til selve eventdagen. Det er alt andet lige mere overskueligt som lærer at skulle forholde sig til fire i stedet for seks opgaver. Samtidig ser vi det også som en fordel, at der med fire opgaver ikke skal så mange materialer til rundt omkring på de enkelte skoler for at kunne løse opgaverne. På den måde er vores sigte at skabe endnu mere læring, samtidig med at vi holder fast i konceptet, som mange kender det fra de seneste 20 år, siger Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.  

Velkendt koncept – stor tilfredshed 

Og det velkendte koncept bliver der ikke rørt ved. For det virker. Det viser de mange års evalueringer fra både elever og lærere, hvor tilfredsheden med deltagelsen i Naturfagsmaraton gang på gang har vist sig at være stor: For eksempel gav 93% af de deltagende lærere sidste år udtryk for, at de var enten ‘tilfredse’ eller ‘meget tilfredse’ med deltagelsen i Naturfagsmaraton.  

For opgaverne, som eleverne skal forberede forud for deltagelsen i det store naturfagsevent, tager udgangspunkt i virkelige udfordringer. Og flere af dem er udviklet i samarbejde med danske virksomheder. 

Ikke én, men flere løsninger 

Også Mette Bisp Jensen, der er seniorprojektleder og udviklingskonsulent i Naturvidenskabernes Hus, ser frem til, at antallet af opgaver i forbindelse med afviklingen af Naturfagsmaraton fra og med næste år bliver reduceret fra seks til fire.  

-Forberedelsen til Naturfagsmaraton vil blive mere enkel for lærerne. Desuden vil der også blive tale om en større fleksibilitet i forhold til gruppedannelse. Små klasser vil stadig kunne dække alle fire opgaver, og store klasser vil kunne opdeles i otte grupper for at holde gruppestørrelsen nede, så alle elever kan være aktive. Og det er et vigtigt formål: At alle elever arbejder med opgaverne, så de også får øjnene op for, at der kan være forskellige bud på løsninger og ikke på én bestemt. For den eneste, rigtige løsning findes ikke. I stedet lægger engineering-didaktikken op til, at fejl ikke som sådan er fejl, men en anledning til at videreudvikle og forbedre ens resultat, siger hun.  

Når Naturvidenskabernes Hus udvikler opgaver til Naturfagsmaraton, bliver de altid testet af de skoler, vi samarbejder med.

Cirka 23.000 skoleelever i år

Inden vi når frem til sommerferien, vil cirka 23.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet have deltaget i dette skoleårs Naturfagsmaraton. I år har PPG, som producerer og sælger maling, og TDC NET, som leverer internet og mobilnet været med til at udvikle to opgaver. Her skal eleverne prøve kræfter med at fremstille deres egen maling, bygge et transportbånd og undersøge deres skolekammeraters internetvaner. Én af de øvrige opgaver handler om rumfart og er udviklet i anledning af Andreas Mogensens mission sammen med ESA og ESERO Danmark. 

Tilmeldingen til næste skoleårs Naturfagsmaraton åbner 3. juni 2024. De fire opgaver ligger klar til brug på naturfagsmaraton.dk fra den 1. august 2024. 

Kontakter

Naturvidenskabernes Hus

Naturvidenskabernes Hus tænder gnisten hos børn og unge for de naturvidenskabelige og tekniske fag.

Vi er en nonprofitorganisation, som i tæt samarbejde med kommuner, virksomheder og undervisere i gymnasiet og grundskolen udvikler undervisningsforløb, så elever på alle niveauer kan lade nysgerrigheden få frit løb og fordybe sig i autentiske virksomhedsudfordringer.

Vi genererer ny viden gennem kortlægning, evaluering og forskning i skolevirksomhedssamarbejde, og vi understøtter skolevirksomhedssamarbejde gennem netværksaktiviteter for kommuner, virksomheder og gymnasier.

Vi gør en forskel for både børn og unge, erhvervsliv og samfund. Vi klæder de unge på til valg af uddannelse og motiverer flere til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, der er afgørende for den grønne omstilling og et bæredygtigt samfund.

Læs mere på nvhus.dk

Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Udvikling af en oplevelsesplatform: Science Day trækker skoleelever til Mjølner Informatics2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I det midtjyske er Mjølner Informatics i Aarhus ét af de steder, det sker. Her får 21 elever fra 10. klasse fingrene i grafisk design og softwareudvikling. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.

Diversitet, unge, naturvidenskab og teknologi: I dag afholdes Science Day over hele landet2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år. Derfor er der op mod 4000 børn og unge, der i dag møder rollemodeller på arbejdspladser rundt omkring i Danmark. Hos TDC NET står ikke færre end tre af slagsen klar til at tage imod dagens unge gæster.

Spor en ondsindet aktør på nettet, cybersikkerhed og hvad du selv kan gøre: Science Day trækker skoleelever til IT-virksomheden Solar2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I det sønderjyske er IT-virksomheden Solar i Vejen ét af de steder, det sker. Her kommer 20 skoleelever til at arbejde med sikkerhed på nettet og sporing af ondsindede aktører. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.

Uklar æblejuice, alkoholfri øl og membranteknologi: Science Day trækker skoleelever til Alfa Laval i Nakskov2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I Region Sjælland er Alfa Laval i Nakskov ét af de steder, det sker. Her skal 24 skoleelever på opdagelse i membranteknologi, der også handler om uklar æblejuice og øl uden alkohol. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.

Diversitet, unge, naturvidenskab og teknologi: I dag afholdes Science Day over hele landet2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år. Derfor er der op mod 4000 børn og unge, der i dag møder rollemodeller på arbejdspladser rundt omkring i Danmark. Hos TDC NET står ikke færre end tre af slagsen klar til at tage imod dagens unge gæster.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye