ABB A/S

ABB skal levere teknologi til Northern Lights, verdens første CO2-transport- og lagringsinfrastruktur

• ABB's automations-, elektrificerings- og digitale løsninger skal anvendes i et CCS-projekt i Norge
  • Projektet skal accelerere industriel decarbonisering og fjerne CO2-emissioner med transport og permanent lagring af CO2 i reservoir 2.600 meter under havbunden
  • Planer om at lagre over fem millioner tons CO2 om året svarende til udslip fra en million biler

ABB har fået kontrakt med Aker Solutions om at levere el-, automations- og sikkerhedssystemer til Northern Lights-projektet, verdens første infrastruktur for CO2 -transport og lagring

Northern Lights er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies og er det første industrielle CCS-projekt med en åben og fleksibel infrastruktur, der giver sikker lagring af CO2 fra industrier i hele Europa. Første fase af projektet forventes afsluttet medio 2024 og vil have kapacitet til permanent lagring af op til 1,5 millioner tons CO2 om året. I næste fase af projektet er ambitionen at udvide til over fem millioner tons om året.

ABB's automations-, el-og digitale løsninger vil blive integreret i Northern Lights-projektet for at muliggøre fjernbetjening af en ny CO2-opsamlingsterminal og sikre, at anlægget kører med optimal effektivitet.

Med styresystemet ABB Ability™ System 800xA vil operatørerne få større synlighed i driften af Northern Lights-terminalen, bl.a. med analyser både realtids og historiske data samt umiddelbar visning af målinger og nøgletalsindikatorer. Resultatet er, at operatørerne vil kunne træffe mere præcise og dataunderbyggede beslutninger og vurdere alternativerne for at optimere ydelsen af aktiver og processer.

"ABB er både markedsleder inden for distribuerede kontrolsystemer og en mangeårig partner med en dybdegående forståelse for vores forretning og ekspertise inden for både on- og offshore samt subsea-projekter", siger Kristin Glenna, projektleder for Northern Lights hos Aker Solutions. "Dette var afgørende i vores beslutningsproces. Vi var nødt til at overlade vores fjernkontrollerede operationer til en partner med en succesfuld track record inden for pålidelighed og optimering for at skabe et stærkt fundament for dette vigtige projekt."

"Evnen til at opsamle og lagre industrielle CO2-emissioner, som indtil videre ikke kan forhindres, er afgørende, hvis verden skal nå klimaneutralitet inden 2050. Dette vil kræve en lagringskapacitet på 1,7 milliarder tons CO2-opsamling inden 2030," siger Per Erik Holsten, leder af ABB Energy Industries i Nordeuropa. "Northern Lights er et vigtigt projekt, ikke kun på grund af dens bidrag til at genoprette balancen i carbonkredsløbet, men også på grund af det innovative i projektet. Vi er meget glade for at være en del af dette spændende projekt, som skal bidrage til en sikrere, smartere og mere bæredygtig fremtid."

Specialbyggede skibe skal transportere flydende CO2 fra udslipskilden til Northern Lights-terminalen i Øygarden i det vestlige Norge. Denne skal fjernstyres fra Equinors Sture-terminal, der ligger ca. 7 km derfra. For at muliggøre fjernkontrol vil ABB bygge en avanceret operatørstation på Northern Lights-terminalen, som skal fungere sammen med det centrale kontrolrum i Sture, for at kunne kommunikere problemfrit, minimere svartider og understøtte fjernkontol døgnet rundt.

ABB’s teknologi skal også sikre energiforsyning af hele projektet bortset fra landstrømsløsningen. El-leverancen inkluderer bl.a. styre- og kontrolsystem, høj- og lavspændingstavler samt transformere.

Note: 1. https://www.iea.org/fuels-and-technologies/carbon-capture-utilisation-and-storage

Dorthe B. Schow
Kommunikations- og marketingdirektør
dorthe.b.schow@dk.abb.com

Følg pressemeldinger fra ABB A/S

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB A/S på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB A/S

Broagers CO2-neutrale fjernvarme: Udnyttelse af sol- og geotermisk energi med ABB-teknologi13.12.2023 11:20:34 CET | Pressemeddelelse

I den sønderjyske by Broager viser det lokale fjernvarmeanlæg vejen mod en mere bæredygtig fremtid. Her producerer man nemlig CO2-neutral fjernvarme ved bl.a. at udnytte det kølige grundvand som varmekilde. Med Sønderborg, Dybbøl Mølle og Flensborg fjord som nærmeste naboer ligger Broager i hjertet af Sønderjylland. Godt gemt væk i yderkanten af den lille by finder man byens fjernvarmeanlæg. I to værkstedslignende haller, og med god hjælpe fra de 10000 m2 solfangere på marken ved siden af, producerer anlægget her bæredygtig fjernvarme til byens 1200 indbyggere. Michael Kurth har siden 2021 stået i spidsen for fjernvarmeanlægget. Han er stolt over, at det er lykkedes at producere fjernvarme, som er så godt som CO2-neutral. “Vores mål er at opnå en næsten 100% CO2-neutral varmeproduktion. Det sker ved, at vi bruger en kombination af varmepumper, solfangere og vores elektriske kedel. Og da vi ikke fyrer med biomasse, har vi på den måde yderligere minimeret CO2-udledningen ved at overflødi

Samsung C&T og ABB indgår aftale for at udvide mulighederne for intelligente bygninger13.11.2023 16:20:59 CET | Pressemeddelelse