ABB A/S

Københavns Lufthavn bliver Danmarks største ladestation for elbiler

Den grønne omstilling får yderligere luft under vingerne, når Københavns Lufthavn opsætter 1.350 ladestandere til elbiler og plugin-hybridbiler.
  • ABB skal levere 1.350 ladere i samarbejde med energikoncernen EWII
  • Både lufthavnens egne elbiler og elbiler fra lufthavnens mere end 80.000 daglige rejsende vil få let adgang til opladning
  • Bilisterne vil drage fordel af ABB's brede vifte af opladningsløsninger, herunder den nyligt lancerede Terra 360, verdens hurtigste oplader til elbiler

Københavns Lufthavn (CPH) har en strategi om emissionsfri drift i 2030 og vil blive landets største sted for opladning af elbiler. Ladeinfrastruktur fra ABB vil spille en central rolle i at nå dette mål, og lufthavnen har netop underskrevet en kontrakt med energikoncernen EWII om at installere 1.350 ABB-ladestationer til el-/plug-in-hybridbiler over de næste ti år. De første 180 AC-ladere og 15 DC-ladere vil blive installeret i 2022.

"Vi er glade for at kunne støtte CPH i deres grønne omstilling med vores brede portefølje af professionelle ladeløsninger af høj kvalitet", siger Lasse Altmann, Head of E-mobility i Danmark. "Vi er overbeviste om, at dette projekt ikke kun vil tjene som inspiration for andre lufthavne i Danmark, men også i andre lande, og at det igen vil vise de mange muligheder og fordele ved ren, støjsvag og fleksibel el-mobilitet”.

CPH var på udkig efter en holistisk opladningsløsning til sine mere end 80.000 daglige rejsende og medarbejdere, der parkerer på stedet. Løsningen skulle også dække køretøjer med behov for hurtigere opladning, f.eks. taxaer, der afleverer rejsende samt virksomheder, der opererer i lufthavnen og håndterer transport, bagage og catering.

For at imødekomme denne efterspørgsel har EWII indgået samarbejde med en række partnere, herunder ABB til at levere de 1.350 opladningspunkter, ZAPP Mobility til at drive dem og Monta til at levere betalingsløsninger til opladerne. Ladestationerne vil bestå af opladere fra ABB's brede portefølje af opladere fra 22 kW Terra AC wallbox til den for nyligt lancerede Terra 360, verdens hurtigste oplader til biler, som kan levere 100 km rækkevidde på mindre end tre minutter og er den eneste oplader, der er designet til at oplade op til fire køretøjer på én gang.

"Med ABB som vores e-mobilitetspartner er vi sikret adgang til en bred vifte af løsninger, der kan oplade alt fra biler til busser og lastbiler. Derudover var det afgørende for os og lufthavnen, at ladestationerne var både pålidelige og af højeste kvalitet. Som en erfaren global partner, der er med til at drive udviklingen inden for opladningsinfrastruktur, lever ABB op til alle parametre", siger Jesper Nicolaisen, Head of Wholesale hos EWII.

Det%20bliver%20blandt%20andet%20ladestandere%20som%20denne%20ABB%20Terra%20360%2C%20som%20stilles%20op%20i%20K%F8benhavns%20Lufthavn.
Det bliver blandt andet ladestandere som denne ABB Terra 360, som stilles op i Københavns Lufthavn.

Noter til redaktørerne

• ABB er globalt førende inden for infrastruktur til elektriske køretøjer og tilbyder et komplet sortiment af opladnings- og elektrificeringsløsninger til elbiler, el- og hybridbusser, varevogne, lastbiler, skibe og jernbaner. ABB gik ind på markedet for e-mobilitet tilbage i 2010 og har i dag solgt mere end 680.000 opladere til elektriske køretøjer på mere end 85 markeder; over 30.000 DC-ladere og 650.000 AC-opladere.

• I 2019 havde CPH i gennemsnit 83.000 passagerer, der dagligt passerede gennem terminalerne, hvoraf mange benyttede sig af en af de mere end 14.000 parkeringspladser i lufthavnen. Nogle af dem er allerede udstyret med el-opladningsstationer, men tendensen viser, at behovet vil vokse i de kommende år. CPH imødekommer nu dette behov i tæt samarbejde med EWII.

Dorthe B. Schow
Kommunikations- og marketingdirektør
dorthe.b.schow@dk.abb.com

Om ABB:

ABB er teknologisk førende inden for elektrificering og automation, der muliggør en mere bæredygtig fremtid med effektivt brug af ressourcer.
Ved at forbinde teknisk knowhow og software optimerer vores løsninger den måde, hvorpå ting fremstilles, transporteres, drives og betjenes.
ABB bygger på over 140 års ekspertise, og vores mere end 105.000 medarbejdere brænder for at udvikle løsninger, der kan accelerere den industrielle transformation.

Følg pressemeddelelser fra ABB A/S

Flere pressemeddelelser fra ABB A/S

Broagers CO2-neutrale fjernvarme: Udnyttelse af sol- og geotermisk energi med ABB-teknologi13.12.2023 11:20:34 CET | Pressemeddelelse

I den sønderjyske by Broager viser det lokale fjernvarmeanlæg vejen mod en mere bæredygtig fremtid. Her producerer man nemlig CO2-neutral fjernvarme ved bl.a. at udnytte det kølige grundvand som varmekilde. Med Sønderborg, Dybbøl Mølle og Flensborg fjord som nærmeste naboer ligger Broager i hjertet af Sønderjylland. Godt gemt væk i yderkanten af den lille by finder man byens fjernvarmeanlæg. I to værkstedslignende haller, og med god hjælpe fra de 10000 m2 solfangere på marken ved siden af, producerer anlægget her bæredygtig fjernvarme til byens 1200 indbyggere. Michael Kurth har siden 2021 stået i spidsen for fjernvarmeanlægget. Han er stolt over, at det er lykkedes at producere fjernvarme, som er så godt som CO2-neutral. “Vores mål er at opnå en næsten 100% CO2-neutral varmeproduktion. Det sker ved, at vi bruger en kombination af varmepumper, solfangere og vores elektriske kedel. Og da vi ikke fyrer med biomasse, har vi på den måde yderligere minimeret CO2-udledningen ved at overflødi