Udbudsboom: Højeste antal nye huse sat til salg i 16 år

Rekordmange danskere har i marts sat deres hus til salg. Ikke siden foråret 2008 er der sat så mange huse til salg på en måned – og det samlede antal er nu det højeste siden foråret 2020. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

Går man og drømmer om at købe et hus, er der godt nyt. I marts blev der nemlig sat 6.912 nye parcel- og rækkehuse til salg. Det er det højeste antal nye huse på markedet siden maj 2008, hvor der blev sat 7.357 huse til salg. Ved udgangen af marts har danskere på husjagt 31.395 huse at vælge imellem. Det er næsten 3.700 flere end på samme tidspunkt sidste år, og vi skal tilbage til marts og april 2020 for at finde flere huse til salg.

”Det er ikke så overraskende, at mange sætter deres hus til salg, når foråret rammer, men i år har rekordmange danskere valgt at sætte huset til salg i den første forårsmåned. Her kan det spille ind, at nogle sælgere måske har ønsket at få deres hus på markedet inden påsken, hvor potentielle køberne kan benytte helligdagene til at kigge på hus. De mange nye huse på markedet er godt nyt for danskere på jagt efter drømmehuset, for de har nu de fleste steder i landet væsentlig flere valgmuligheder, og forholdsvist mange af husene til salg er helt nye på markedet,” siger Ane Arnth Jensen, viceadministrerende direktør i Finans Danmark.

Andelen af nye huse på markedet er højest i Københavns omegn, hvor en tredjedel af husene til salg er kommet på markedet i løbet af marts. Den laveste andel af nye huse på ejendomsmæglernes hylder er i Vestjylland og Nordjylland, hvor knap hvert femte hus til salg blev udbudt i løbet af marts.

Højere priser

Selv om der er kommet flere huse til salg, er de også dyrere end for et år siden. Et typisk hus på 140 kvm. står på landsplan til salg til godt 2,8 mio. kr., og det er næsten 131.000 kr. mere end i marts 2023.

”Sælgerne sætter udbudspriserne på deres huse højere end for et år siden, også selv om der har været en del usikkerhed om effekterne af de nye ejendomsvurderinger, og boligrenterne er på et højere niveau, end hvad vi har set i årene op til 2022. Men det stigende udbud af huse til salg over det meste af landet kan betyde, at sælgerne må bevæge sig i købers retning, for at enderne kan mødes, når handler skal indgås,” siger Ane Arnth Jensen.

Læs hele nyheden her

Der er fuld fart på de digitale svindlere – alle gode ideer til at stoppe dem er i spil21.5.2024 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 udgjorde den samlede digitale svindel i Danmark 627 mio. kroner. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Nationalbank. Og netop nu ser vi mange sager om svindel i internethandlen. De kriminelle holder aldrig fri, og derfor arbejder Finans Danmarks Svindel Task Force på højtryk for at samle alle de ideer, der er til at stoppe svindlen. Task Forcen hører også gerne fra dig.