Den danske duo, The Raveonettes, giver seks koncerter i Hotel Cecil til november i et helt unikt ”unplugged” format

THE RAVEONETTES

25., 26., 27., 28., 29. & 30. NOVEMBER 2024

HOTEL CECIL

Hvad er det for et grundstof som The Raveonettes er lavet af? Hvilken musik er det der løber igennem dem, hvor kommer den fra og hvor løber den hen? Det kommer publikum til at finde ud af når Sune Rose Wagner (guitar og vokal) og Sharin Foo (bas, guitar og vokal) indtager Hotel Cecil seks aftener i streg til efteråret. Om koncertrækken udtaler de:

Når vi spiller koncerter i Danmark til vinter, kommer det til at handle om det intime og det nære. Vi vil skære ind til benet af vores sange, skrue (delvist) ned for vores distortion, fjerne de elektroniske tracks og, med referencer til de gode gamle MTV unplugged dage, spille vores musik i en mere akustisk, organisk og afklædt form. En meget sjælden hørt version af The Raveonettes. Repertoiret bliver plukket frit fra alle vores perioder.

Med os på scenen har vi Jakob Lilfar Høyer på trommer og Anders Christensen på bas. To musikere vi har spillet og indspillet med især i de tidlige dage af vores karriere, og som begge er fænomenale musikere, kendt fra bl.a. jazzens verden.

I løbet af de seneste år har vi genbesøgt vores udgangspunkt for på den måde at undersøge, hvordan vores musik både står fast og udvikler sig på samme tid. Og forholdet mellem vores musiks oprindelige egenskaber formet af både sin samtid, tiden der kom før, og hvordan det så klinger nu.

Vi spillede Whip It On album koncerter i forbindelse med 20-års jubilæet for den plade, og søgte tilbage til lyden af de første år af The Raveonettes. Vi udgav dobbelt albummet Whip It On/Chain gang of Love (the Original) som var den oprindelige debut udgivelses ide om et dobbelt minialbum hvor det ene album var i Bb mol (Whip It On) og det andet var i Bb dur, som er det materiale som endte med at blive fuldlængde albummet Chain Gang of Love.

I hælene på den udgivelse fik vi ideen til ”Rip It Off”. En slags hyldest til starten og det musikalske økosystem hvor man krydsbestøver hinanden. Vi spurgte venner og kollegaer som vi vidste havde et forhold til ”Whip It On” om de ville komme med deres fortolkninger af sange fra albummet. Og der kom versioneringer fra kunstnere som Dave Gahan (Depeche Mode), som vi selv er musikalsk formet af, og kunstnere som vores band har præget i deres opvækst, som for eksempel den danske duo Prisma.

I 2024 kigger vi så endnu længere tilbage i tiden med albummet ”The Raveonettes Sing..” Her har vi fortolket den musik som vi især var formet af da vi startede The Raveonettes og den musiktradition som vi står på skuldrene af. Her er sange som Goo Goo Muck af The Cramps, hen over Velvet Undergrounds Venus In Furs til The Girl On Death Row af Duane Eddy & Lee Hazelwood. Det album udkommer i sommeren 2024.

Vi glæder os meget til at spille vores slags unplugged for jer. Håber vi ses på Hotel Cecil. - Sharin & Sune

Billetsalget starter 12. april kl. 10:00 via livenation.dk og ticketmaster.dk

Der vil være presale 11. april kl. 10:00 for Live Nation nyhedsbrevsmodtagere og på livenation.dk, hvis man opretter en bruger