MAN utvider sin utslippsfrie portefølje av lastebiler

Mindre lastebilserier med hydrogenforbrenning er planlagt i 2025

• I utgangspunktet rundt 200 kjøretøy for utvalgte markeder
  • hTGX spesielt egnet for spesielle bruksområder
  • Kjøretøy kompletterer batteri-elektrisk portefølje
Den opprinnelig planlagte mindre serien på rundt 200 enheter skal leveres til kunder i Tyskland, Nederland, Norge, Island og utvalgte ikke-europeiske land allerede i 2025.

Mindre lastebilserier med hydrogenforbrenning er planlagt i 2025

• I utgangspunktet rundt 200 kjøretøy for utvalgte markeder
  • hTGX spesielt egnet for spesielle bruksområder
  • Kjøretøy kompletterer batteri-elektrisk portefølje

Lastebilprodusenten MAN Truck & Bus blir den første europeiske lastebilprodusenten som lanserer en mindre serie med hydrogenforbrenningsmotor. Det opprinnelig planlagte antallet på rundt 200 enheter skal leveres til kunder i Tyskland, Nederland, Norge, Island og utvalgte ikke-europeiske land allerede i 2025. «MAN hTGX», som kjøretøyet skal hete, tilbyr et alternativ nullutslippsmotor til spesielle formål, for eksempel for transport av tungt gods – som anleggsarbeid, tanktransport eller tømmertransport. hTGX kan også være et miljøvennlig alternativ til batterielektriske lastebiler for bruk i områder uten tilstrekkelig ladeinfrastruktur eller for markeder hvor tilstrekkelig hydrogen allerede er tilgjengelig. MAN vil starte leveranser av hTGX til kunder for første gang i 2024 og skalere opp produksjonen fra 2025. Siden 2023 har MAN vært markedsleder for elektriske bybusser i Europa.

"Vi fortsetter å fokusere på batterielektriske kjøretøy for å dekarbonisere godstransport på vei. Elektriske kjøretøy har i dag klare fordeler fremfor andre motorkonsepter når det gjelder energieffektivitet og drifts- og energikostnader. Men lastebiler drevet av hydrogenforbrenningsmotorer er et nyttig tillegg for spesielle behov og markeder Vi forventer at vi best vil kunne betjene de aller fleste av våre kunders transportbehov med batteridrevne lastebiler For spesielle behov er hydrogenforbrenning eller i fremtiden brenselcelleteknologi et egnet supplement. hydrogenforbrenningsmotor H45 er basert på den velprøvde D38 dieselmotoren og produseres på motor - og batterifabrikken i Nürnberg. Bruk av kjent teknologi gjør oss i stand til å komme inn på markedet på et tidlig tidspunkt og gir dermed et avgjørende løft til utplassering av hydrogeninfrastrukturen. Med hTGX har vi nå lagt til et attraktivt produkt til vår utslippsfrie portefølje." sier Friedrich Baumann, styremedlem i MAN Truck & Bus og ansvarlig for Sales & Customer Solution.

Som drivmiddel er hydrogen spesielt egnet for spesielle transportoppgaver som krever en spesiell akselkonfigurasjon eller hvor det ikke er plass til batteriet på rammen på grunn av behov for en annen påbygging. MAN hTGX tilbyr høy nyttelast og en maksimal rekkevidde på opptil 600 kilometer i de opprinnelig tilbudte 6x2 og 6x4 akselvariantene. H45-hydrogenforbrenningsmotoren som brukes har en effekt på 383 kW eller 520 hk og et dreiemoment på 2500 Nm ved 900-1300 o/min. Den direkte injeksjonen av hydrogen i motoren sørger for en spesielt rask kraftoverføring. Med hydrogen komprimert til 700 bar (CG H2) og en tankkapasitet på 56 kg, kan kjøretøyet fylles på under 15 minutter. Med mindre enn 1g CO2/tkm vil MAN hTGX oppfylle kriteriene som et "nullutslippskjøretøy" under den nye planlagte EU-CO2-lovgivningen.

Dr. Frederik Zohm, Executive Board Member for Research & Development, legger til: "De nye CO2-forskriftene på EU-nivå vil klassifisere lastebiler med hydrogenforbrenningsmotorer som nullutslippskjøretøyer. Dette betyr at slike kjøretøy fullt ut bidrar til våre CO2-mål, som også åpner for dør til denne lille serien som komplementerer elektriske batterikjøretøy. Samtidig drar kundene våre fordel av de lokale avgiftsreduksjonene. Ved MANs Nürnberg-anlegg har vi den mest innovative motorteknologien og flere tiår med erfaring i bruk av hydrogen som drivstoff. Vi dra nytte av dette og presenter en ekte MAN med MAN hTGX. Den nye hydrogenforbrenningslastebil er basert på den velprøvde TG kjøretøyserien og imponerer med høyeste kvalitet og ukomplisert vedlikehold.Vi vil fortsette å forske på brenselcelleteknologi basert på batteriteknologi og hydrogen . H2 drivstoffteknologi er også under utarbeidelse hos MAN. Det vil imidlertid ta flere år før teknologien virkelig er markedsklar og konkurransedyktig."

Som med e-mobilitet, legger MAN ikke bare vekt på utvikling og produksjon av innovative og pålitelige kjøretøy i tråd med sin "Simplifying Business"-mål, men støtter også kundene med omfattende service- og konsulenttilbud ved bytte fra diesel til nullutslippskjøretøy.

MAN og hydrogen – en lang historie

MAN har en lang historie med hydrogenmotorer, selskapet har forsket på dem i flere tiår. MAN Truck & Bus presenterte den første hydrogendrevne bussen på Hannover-messen i 1996: bybussen SL 202 ble drevet av en naturgassmotor som var modifisert for hydrogendrift. Etter Hannover-messen fullførte kjøretøyet en trekvart års testfase i Erlangen, hvor den kjørte 13 000 kilometer og fraktet 60 000 passasjerer. Bussen ankom til slutt München i 1997 og ble tatt i bruk der. Dette ble fulgt i 1998 av tre leddbusser til München lufthavn, som ble brukt frem til 2008, og ytterligere 14 hydrogendrevne busser mellom 2006 og 2009.

I tillegg til sin tidligere og nyere erfaring med nyttekjøretøy, utvikler og tester MAN nå også hydrogenmotoren for MAN Engines-divisjonen i et bredt spekter av bruksområder på og utenfor veien så vel som på vann. For eksempel er den egnet for spesialkjøretøy – som snøkatter – for tog på ikke-elektrifiserte linjer og for gravemaskiner og kraner. Bruk i kraftvarmeanlegg er også fornuftig, spesielt hvis varmen som produseres kan brukes i tillegg til elektrisitet.

Den nye hydrogenforbrenningstrucken er basert på den velprøvde TG kjøretøyserien.
«MAN hTGX», som kjøretøyet skal hete, tilbyr en alternativ nullutslippsmotorvariant for spesielle formål, for eksempel for transport av tunge varer og anleggsarbeid, tanktransport eller tømmertransport.
"H45" hydrogenforbrenningsmotoren er basert på den velprøvde D38 dieselmotoren og produseres på motor- og batterifabrikken i Nürnberg.

Salget av den nye MAN eTruck har startet i Norge30.11.2023 15:41:12 CET | pressemelding

Med eMobility Center la MAN grunnlaget for utviklingen av de nye MAN eTGX og MAN eTGS høyvolum elektriske lastebilene ved fabrikken i München for rundt to år siden og investerte tungt i forberedelser til blandet produksjon av diesel og elektriske lastebiler. 50 prototyper har siden blitt bygget og rundt 4000 ansatte fra produksjon og salg er trent opp til overgangen til elektrisk mobilitet. Ved MANs fabrikk i Nürnberg investerer MAN rundt 100 millioner euro i å etablere batteriproduksjon.

Ny mann i spissen for MAN i Norge3.11.2023 08:57:00 CET | pressemelding

Frank Nielsen blir ny Country Manager for MAN Norge 100 prosent fokus på Norge Vi er glade for å kunngjøre at Frank Nielsen (51) har overtatt rollen som Country Manager for MAN Norge med virkning fra 1. november 2023. Frank Nielsen er dansk og har jobbet som salgsdirektør for både den danske og norske MAN-organisasjonen, med det overordnede ansvaret for salg av nye og brukte lastebiler, varebiler og busser. Frank har jobbet i MAN i snart 20 år og kjenner derfor alle bransjer. Med denne endringen vil MAN videreutvikle og etablere MAN Norge til fordel for ansatte, samarbeidspartnere og kunder i Norge. Frank vil rapportere til Malte Kauert, administrerende direktør i Skandinavia. Samtidig vil Frank frigjøre de danske operative forretningsenhetene (Truck, Bus, Used, Van), som i fremtiden vil rapportere direkte til Malte Kauert. 100 prosent fokus på Norge betyr naturlig nok at Frank flytter til Norge og bosetter seg i nærheten av MANs hovedkontor på Fjellhamar, like utenfor Oslo sentrum. Ha

Ny salgsdirektør for MAN Norge24.2.2023 11:40:00 CET | pressemelding

Lars B. Sand, salgsdirektør for MAN Truck & Bus Norge AS har valgt å søke nye utfordringer utenfor MAN og vil derfor etter gjensidig avtale og med umiddelbar virkning slutte å jobbe for MAN. Jobben som salgsdirektør blir foreløpig overtatt av Frank Nielsen, som også er salgsdirektør for MAN i Danmark. Frank Nielsen vil utgjøre salgsledelsen for MAN i Norge i samarbeid med de norske salgssjefene Johnny Martinsen og Andreas Sandberg for henholdsvis Truck og TopUsed - MANs avdeling for håndtering av brukte kjøretøy.