Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad kom ud af 2023 med et tilfredsstillende resultat

Kristeligt Dagblad kom ud af 2023 med et tilfredsstillende resultat på den primære drift på 2,3 millioner kroner, der kun blev opnået, fordi mediehuset begyndte 2023 med nedskæringer på personale og generelle omkostninger.

Kristeligt Dagblad fik en omsætning for 2023 på 156,7 millioner kroner, som var 1,5 millioner kroner mere end i 2022.

I resultatet indgår en mediestøtte på 28,9 millioner kroner, der i 2024 bliver beskåret med 4 procent og det samme i de to følgende år, 2025 og 2026. Udsigten til en faldende mediestøtte viste, at de økonomiske tilpasninger var helt nødvendige. Hertil kom en uvarslet og massiv stigning i prisen på distribution af den enkelte papiravis på op mod 25 procent i forhold til foregående år.  Distributionsomkostningerne er foruden lønninger avisens største udgiftspost – på trods af avisens fortsatte og i 2023 forstærkede digitalisering.

“Selvom medieforliget betyder, at Kristeligt Dagblad får mindre i mediestøtte, så er der nu ro om ordningen. Supplementsordningen er afgørende for mindre, uafhængige og landsdækkende avisers eksistens, og det er derfor vigtigt, at der også på langt sigt findes en bæredygtig støtteordning, når det nuværende medieforlig udløber ved udgangen af 2026,” siger administrerende direktør Hans-Christian Kock.

2023 var året, hvor Kristeligt Dagblad begyndte at udkomme alle ugens syv dage, da avisen fra september har udgivet en digital søndagsudgave. Den blev overvældende godt taget imod af abonnenterne, og den har øget deres daglige digitale brug af avisen med 29 procent.

Mediehuset lancerede også i 2023 podcasten “Sørine og Livskraften”, hvor forfatter og præst Sørine Gotfredsen har gæster i studiet til samtaler om eksistensen. Podcasten er blevet meget populær og har sammen med de stadig flere daglige oplæste artikler givet Kristeligt Dagblad en stærk position på det hastigt voksende marked for journalistik på lyd.

Kristeligt Dagblad lancerede yderligere et ambitiøst spilunivers på K.dk. Abonnenter og brugere har taget godt imod tilbuddet om daglig hjernegymnastik, og initiativet har ført til den ønskede vækst i digital aktivitet.

Usikkerheden blandt forbrugerne om inflation efter coronakrisen og Ukrainekrigen satte sig i 2022 i en udtalt tilbageholdenhed hos abonnenterne. 2023 blev året, hvor abonnenterne vendte tilbage, og Kristeligt Dagblad sluttede året med hele 37.000 betalende abonnenter.

“Den positive udvikling understreger behovet for eftertænksom journalistik, der tager tro, etiske spørgsmål og den menneskelige eksistens alvorligt som vigtige emner i tiden.” siger ansvarshavende chefredaktør Jeppe Duvå.

Kirke.dk har haft en tilfredsstillende udvikling og fastholder dermed sin position som det foretrukne specialmedie for alle, der er engageret i kirkelivet i Danmark.

Kristeligt Dagblads Forlag forbedrede resultatet i 2023 i forhold til 2022 og fortsatte den strategiske tilpasning, der er nødvendiggjort af de strukturelle forandringer på bogmarkedet.

Yderligere nøgletal:

Årets resultat af finansielle poster var tilfredsstillende med 20,9 millioner kroner, og tabet på den tilsvarende post i 2022 på 24 millioner kroner blev dermed næsten indhentet.

Samlet gav det virksomheden Kristeligt Dagblad A/S et resultat efter skat på 17,5 millioner kroner, mod et minus på 21,5 millioner kroner i 2022.

Årsregnskabet er blevet godkendt af bestyrelsen for Kristeligt Dagblad A/S og forventes formelt godkendt på selskabets generalforsamling i maj.

Følg pressemeddelelser fra Kristeligt Dagblad

Flere pressemeddelelser fra Kristeligt Dagblad