Farvel miniature-model. Goddag mad, krydderier og alkohol

Vi flygter fra forårets frostgrader, og danskerne bestiller tusindvis af rejser sydover i disse uger. Men hvordan sikrer danskerne, at de gode ferieminder bevares længst muligt – også ind i de kolde måneder, som vi med sikkerhed ved vender tilbage?
Ugerne efter påske er traditionen tro de uger, hvor hovedparten af sommerrejserne bestilles. Op mod 1000 rejser sælges dagligt i disse uger, og i år er ingen undtagelse den aktuelle lockout af skolebørn til trods. Men hvordan pakker vi danskere minderne ned i kufferten, når vi skal hjem fra en god ferie og tilbage til dagligdagen. Er det stadigvæk en miniture-model af den store seværdighed, man har set, som man vil have med hjem til kaminhylden.
Over halvdelen af danskerne køber stadigvæk lokale souvenirs i stor stil, når de rejser på ferie (58 %), og de skal ikke bare pynte på hotelværelset. De skal helt med hjem til den danske matrikel, så tingene kan minde én om de gode ferieoplevelser. Herudover tager knapt halvdelen alkohol med hjem, typisk Ouzo fra en græsk ø og god rødvin fra et spansk rejsemål (46 %). Lokale smykker (40 %) og lokale madvarer/krydderier (40 %) er også i høj kurs og lægges ofte i kufferten, inden turen går retur til de danske breddegrader.
Men der er også meget, vi danskere gladeligt vinker farvel til, når vi tager hjem fra ferie, og som i højere grad hører charteræraens begyndelse til. Således svarer kun hver tiende (10 %), at de tager miniture-modeller af lokale vartegn med hjem, ligesom kun 13 % angiver, at de tager nøgleringe med destinationens navn eller symbol på med tilbage til hjemmet. Lidt flere synes, det er sjovt at pakke et krus, en skål, et askebæger, en ske eller lignende med destinationens navn eller symbol ned i kufferten, men det er stadigvæk kun færre end hver femte (18 %).
”Dét, der er i høj kurs at tage med hjem fra ferien, er ting som lokale madvarer, krydderier og alkohol, og det billede så vi ikke i samme grad for 5-10 år siden. Den nye tendens stemmer godt overens med det faktum, at danskerne rejser ud for at opleve den lokale madkultur snarere end for at spise dansklignende frikadeller. Det er ikke længere ønskværdigt at have en miniture-model stående i vindueskarmen, når man kommer hjem. Man forlænger i stedet for ferieoplevelserne ved at kunne smage på den med familie og venner i månederne efter”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.
Kvinder og mænd er ikke overraskende uenige om, hvad der skal pakkes ned i kufferten, når de har nået sidste feriedag. Mænd vil i langt højere grad end kvinder have alkohol med hjem (mænd: 51 % vs. kvinder 42 %), mens kvinderne omvendt vil sikre sig lokale smykker (kvinder: 53 % vs. mænd 26 %). Bemærkelsesværdigt er det, at mænd og kvinder er nøjagtigt lige enige om, hvorvidt køleskabsmagneter skal med hjem til at pryde køleskabsfronten (kvinder: 28 % vs. mænd: 28 %).
Undersøgelsen er foretaget for Apollo af Kompas Kommunikation i april 2013. Den er gennemført på internettet blandt 1.193 deltagere fra hele landet. Undersøgelsens resultater er efterfølgende blevet vægtet på køn, alder og region i henhold til de af Danmarks Statistik oplyste og gældende demografiske data for at sikre repræsentativitet.
Hvad har danskerne oplevet at tage med hjem fra ferie i udlandet?
- Lokale souvenirs: 58 %
- Alkohol: 46 %
- Lokale smykker: 40 %
- Lokale madvarer / krydderier: 40 %
- Køleskabsmagneter: 28 %
- T-shirt med stedets/landets navn: 27 %
- Legetøj til egne og/eller andres børn: 23 %
- Krus, skål, askebæger, ske eller lignende med destinationens navn/symbol: 18 %
- Tæpper, broderier og lign: 15 %
- Nøglering med destinationens navn/symbol: 13 %
- Mini-model af et lokalt vartegn: 10 %
- Ingen af ovenstående: 5 %
- Ved ikke: 2 %
Har man interesse i tallene fordelt på henholdsvis mænd og kvinder, kan de rekvireres hos undertegnede. Ligeledes gælder det, hvis man har interesse i tallene fordelt på regionerne Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Syddanmark.
For mere information:
Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo Danmark, mob.: +45 22 20 13 40
E-mail: Rikke.Koks.Andreassen@kuoni.dk
Kontakter
Glenn Bisgaard
glenn.bisgaard@apollorejser.dk
Om Apollo Rejser
Apollo Rejser er en af Nordens førende rejsearrangører med en million rejsende om året. Vi arrangerer traditionelle pakkerejser, træningsrejser, cruise, storbyferier og fleksible pakkerejser, hvor du selv vælger rejsemål, rejselængde og hotel. Sammen med specialrejsearrangørerne Golf Plaisir, Lime Travel og Xtrabel samt træningsresortet Playitas er Apollo en del af DER Tour Nordic AB. Vi arbejder aktivt med bæredygtige rejser og har været Travelife-certificerede siden 2016. Læs mere på Apollorejser.dk.
Følg pressemeddelelser fra Apollo Rejser
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Apollo Rejser
Apollo udvider med flere rejser til charmerende Porto10.4.2025 09:12:00 CEST | Pressemeddelelse
Apollo styrker sit fokus på Portugal og tilbyder nu fleksible rejser til Porto – en by, hvor strandliv, kunst, gastronomi, arkitektur og fodbold smelter sammen.
Fem grunde til, at rekordmange vælger Grækenland som årets sommerdestination7.4.2025 08:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Apollo melder om en stigning på hele 20 % i salget af rejser til Grækenland denne sommer. Og det er næppe tilfældigt. At Grækenland føles trygt at rejse til, er ifølge rejsearrangøren blot en af forklaringerne.
95 pct. udsolgt: Apollo melder om fyldte påskeflyvninger31.3.2025 08:53:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er smæk på påskesalget hos Apollo. Grækenland, De Kanariske Øer, Emiraterne og Egypten står øverst på listen over de mest populære påskedestinationer.
Apollo udvider med endnu flere rejser til Italien24.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra de italienske alper udvider rejsearrangøren nu sit program med lanceringen af Puglia og Amalfikysten og tilbyder dermed i alt ti unikke destinationer i Italien.
Danskerne har Thailandfeber – Apollo oplever rekordsalg18.3.2025 09:51:48 CET | Pressemeddelelse
Fantastiske strande, nærmest paradisisk øliv, sol og smukke naturoplevelser. Danskerne har fået Thailandfeber, og Apollo har indtil videre i år solgt imponerende 50 pct. flere rejser til ”smilets land” sammenlignet med sidste år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum