Den lokale ferieøl deles på Facebook

Vi ferie-blærer os på de sociale medier og klart mest på Facebook med 35 % Er du en af dem, der fotograferer dine fødder i vandkanten foran en baggrund af kridhvidt sand og palmer? Og lægger du det så op på Facebook sammen med dine andre feriebilleder af de lokale med stok på bænken, det turkisblå hav, grillede skaldyr eller en kold udenlandsk øl i din hånd? Så er du langt fra alene.
Mere end hver tiende (12 %) lægger således billeder op på sociale medier for at inspirere andre (20 %) og gøre dem lidt misundelige (12 %). Men hovedparten gør det af den simple årsag, at de ønsker at holde kontakt med venner og familie på ferien (57 %). Især for de yngre grupper (18 – 49 år) er sociale medier en naturlig del af deres liv og dermed også af ferien. Men mange med en ’ældre dåbsattest’ er også med.
Der er dog stor forskel på, hvilke sociale medier, der er i vælten, og hvilke der slet ikke er i spil, når man deler sine ferieindtryk i de fora. Facebook scorer klart højst og kan betegnes som dét medie, man ferie-blærer sig på med 35 %. Det næst mest benyttede sociale medie på ferien er Instagram med 7 %. 4 % fortæller, at de uploader deres evaluering af hotel eller udflugtsmål på Tripadvisor, mens de er på ferie, og 2 % lægger ting op på en blog, når feriedagene holdes.
”Ingen tvivl om, at vi danskere er nogle af dem i verden, der benytter de sociale medier mest, og når man er på ferie, er der både tid og masser af indhold at bringe i spil. Herudover er det sjovt at få respons helt umiddelbart, som de sociale medier giver. Mere end hver tredje af de rejsende lægger indlæg op på deres Facebook-profil, mens de er af sted. Vi ser også, at flere og flere efterspørger hoteller med internetadgang, dette på lige fod med aktivitetsmuligheder og store familieværelser”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.
De fleste rejseselskaber opererer med Facebook-portaler, hvor billeder, rejsebeskrivelser og små statements lægges op. Apollo har en Facebook-portal med 93.000 følgere p.t., Google+ og Instagram. Herudover benyttes Tripadvisor, som ligger på Apollos hotel-websider, så kunder og andre interesserede kan tjekke andre rejsendes evalueringer, før de beslutter sig for et bestemt hotel. Det er der dog ikke så mange andre rejseselskaber, der gør.
90 % af Apollos hoteller har på nuværende tidspunkt internet-adgang. Og flere kommer til.
"I det græske øhav tilbyder vi også mange små hoteller, som absolut ikke har internetadgang og sikkert heller aldrig får det, fordi det er en del af deres DNA, at man skal 'kunne trække stikket' og slappe af. Men på 90 % af vores hoteller er der i dag internet-adgang", siger Rikke Koks Andreassen.
Analysen over, hvorvidt man deler sine ferieoplevelser på de sociale medier, er foretaget for Apollo af Kompas, og knapt 1100 respondenter fra hele landet har deltaget. Undersøgelsens resultater er efterfølgende blevet vægtet på køn, alder og region i henhold til de af Danmarks Statistik oplyste og gældende demografiske data for at sikre repræsentativitet. Undersøgelsens data ejes af Apollo og må derfor ikke anvendes uden kreditering af Apollo.
Undersøgelsesfakta
På hvilke sociale medier deler du dine ferieoplevelser?
Facebook: 35 %
Instagram: 7 %
Tripadvisor: 4 %
Google+: 2 %
Egen eller andres blog: 2 %
Snapchat: 1 %
Youtube: 1 %
Vine: 1 % Trustpilot: 1 %
Pinterest: 1 %
Tumblr: 1 %
Hvorfor deler/omtaler du dine ferieoplevelser på sociale medier?
1. Fordi det er en måde at holde kontakt med mine venner/familier: 57 %
2. Fordi jeg gerne vil vise andre, når jeg oplever noget særligt: 38 %
3. For at dele oplevelserne, mens de er friske i min hukommelse: 35 %
4. Fordi de sociale medier er en naturlig del af mit liv: 33 %
5. Fordi jeg gerne vil inspirere andre: 20 %
6. Fordi jeg gerne vil gøre de andre lidt misundelige: 12 %
7. Fordi alle andre gør det: 7 %
8. For at huske folk på, at jeg er på ferie: 5 %
9. Andet: 7 %
10. Ved ikke: 3 %
Kontakter
Glenn Bisgaard
glenn.bisgaard@apollorejser.dk
Om Apollo Rejser
Apollo Rejser er en af Nordens førende rejsearrangører med en million rejsende om året. Vi arrangerer traditionelle pakkerejser, træningsrejser, cruise, storbyferier og fleksible pakkerejser, hvor du selv vælger rejsemål, rejselængde og hotel. Sammen med specialrejsearrangørerne Golf Plaisir, Lime Travel og Xtrabel samt træningsresortet Playitas er Apollo en del af DER Tour Nordic AB. Vi arbejder aktivt med bæredygtige rejser og har været Travelife-certificerede siden 2016. Læs mere på Apollorejser.dk.
Følg pressemeddelelser fra Apollo Rejser
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Apollo Rejser
Apollo Sports åbner nyt hotel på det græske fastland26.6.2025 08:54:00 CEST | Pressemeddelelse
Rejsearrangøren udvider sit fokus med endnu et dedikeret sportshotel, som bliver det fjortende af sin slags. Denne gang i Paleros-bugten på Grækenlands vestkyst.
Apollo lancerer rejser til Zanzibar24.6.2025 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Palmer, kultur og krydderiplantager. Denne vinter kan rejsen gå til eventyrlige Zanzibar med Apollo.
Flere vælger charter i urolige tider22.4.2025 08:53:00 CEST | Pressemeddelelse
Apollo oplever en stigning på 20 procent i antallet af nye charterrejsende sammenlignet med sidste år. Det er ikke en tilfældighed, lyder det fra rejsearrangøren.
Apollo udvider med flere rejser til charmerende Porto10.4.2025 09:12:00 CEST | Pressemeddelelse
Apollo styrker sit fokus på Portugal og tilbyder nu fleksible rejser til Porto – en by, hvor strandliv, kunst, gastronomi, arkitektur og fodbold smelter sammen.
Fem grunde til, at rekordmange vælger Grækenland som årets sommerdestination7.4.2025 08:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Apollo melder om en stigning på hele 20 % i salget af rejser til Grækenland denne sommer. Og det er næppe tilfældigt. At Grækenland føles trygt at rejse til, er ifølge rejsearrangøren blot en af forklaringerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum