Apollo Rejser

Fem rejsetrends, der vil præge 2024

Del

Apollo har taget et kig i krystalkuglen på det, vi kommer til at lægge vægt på, når vi rejser i 2024. Nøgleordene er: Det skal være personligt, give transformation, nære et fællesskab – og så hitter en trend med udspring i 80’erne.

”Danskerne er gået hen og blevet solide globetrottere. Vi prioriterer at rejse højt, og vi udforsker hele tiden nye steder og nye måder at rejse på. Nogle af de tendenser, vi tror, vi kommer til at se meget af i 2024, har vi set som stigende tendenser i længere tid, mens andre er overraskende. Det viser, at vi er langt mere eventyrlystne, end vi ofte selv tror,”
fortæller Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.

Baseret på egne salgstal og resultater fra en nylig rejseundersøgelse* foretaget af Apollo er de rejsetrends, Apollo tror mest på i 2024:

1. Ferien prioriteres
Efter en måned præget af snekaos og sibirisk kulde er det ikke så svært at forstå, hvorfor ferien til udlandet rangerer så højt i danskernes behovspyramide. Trods prisstigninger og rentestigninger viser en undersøgelse*, Apollo har foretaget, nemlig at mere end fire ud af ti planlægger at rejse som hidtil.

At ferien fortsat bliver prioriteret afspejles også i rejsearrangørens egne tal, som viser, at salget indtil videre i år ligger 15 procent over samme tidspunkt sidste år.

Og mens De Kanariske Øer, Egypten og Emiraterne ligger på toplisten her i vintermånederne, er det Grækenland, der skiller sig ud som sommerens helt store solrige trækplaster. Hele syv ud af ti af Apollos sommerbookinger går indtil videre til en græsk ø eller by.

2. Vi rejser med hjertet
Selvom vi ofte holder os til de klassiske feriedestinationer, udforsker en stor del af os nye og mere uberørte sider af vores favoritter i år. Hos Apollo er det destinationer, hvor masseturismen glimrer ved sit fravær, som har den hidtil største stigning i salgstallene. Har du fx hørt om Limnos? Tilos? Plakias? Hvis ikke, så vil du nok snart komme til det.

Samtidig er interessen for autentiske hoteloplevelser stigende. Mondo Local er Apollos hotelkoncept, der netop fokuserer på det, og som både vokser hurtigst og har flest gengangere blandt gæsterne år efter år.

”De fleste af os foretrækker helt klart det personlige og ægte frem for det kommercielle og internationale. Ikke nok med at opholdet på et lille familieejet hotel forstærker hele ferieoplevelsen, fordi du så smager, mærker og hører det land, du besøger. Du kommer også tættere på lokalbefolkningen. Og det er noget, mange sætter stor pris på,” forklarer Glenn Bisgaard.

3. Rejse med et formål
En rejseform, der har været stigende i popularitet gennem flere år, er træningsrejser. Men det, der engang var forbeholdt dem med særlige interesser, er nu blevet en trend blandt alle målgrupper. Hos Apollo er det rejsearrangørens rene sportshoteller, der topper salgslisterne – og bag bookingerne er alt fra familier og vennegrupper til solorejsende og eliteatleter. Alle vil på aktive ferier.

”Rejser med fokus på motion og velvære er blevet så trendy, at det har fået sit helt eget begreb, nemlig ”Tranformational Trips”. Det dækker over, at vi rejser med det formål at udvikle os selv, dyrke motion, dyrke vores egne interesser og møde ligesindede – og det har samtidigt ført til, at rekordmange mennesker begiver sig ud at rejse alene,” fortæller Glenn Bisgaard.

Trenden er også blevet populær blandt seniorerne, som er mere aktive end nogensinde. Interessen for den aktivitetsfyldte ferie er således blevet så stor, at Apollo har udviklet et rejsekoncept tilpasset målgruppen 55+ under navnet Apollo Silver. Herunder lancerer rejsearrangøren i år temabaserede eventuger med fokus på blandt andet fysisk aktivitet og dans.

4. Én rejse, flere destinationer
Mens 90'erne for længst har fået et comeback i modebilledet, er det 80'erne, der influerer på rejsescenen i 2024. Ø-hop er nemlig tilbage for fuld skrue!

Efter at Apollo lancerede sine første kombinationsrejser, er interessen steget så dramatisk, at rejsearrangøren i år udvider initiativet yderligere. Alene i Grækenland kan danskerne vælge mellem hele 65 forskellige kombinationsmuligheder – fra ø-hop på Kykladerne til to forskellige feriebyer på én ø.

”Vores kombinationsrejser kan ses som en opgradering af det traditionelle ø-hop. Du kan vælge mellem utallige forskellige destinationer, hoteller og rejselængder, mens du bestiller alt på forhånd. Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om fx udsolgte færger eller fyldte hoteller midt i højsæsonen. Og det uden at det er på bekostning af rejseeventyret,” forklarer Glenn Bisgaard.

5. Under samme tag
En nyere tendens, Apollo har bemærket, er, at flere og flere mennesker rejser i grupper.

Tidligere har grupperejser stort set været forbeholdt fejringer af mærkedage og bryllupper, men nu tager vi lige så gerne din, min og vores storfamilie med på sommerferie. Det har medført en øget efterspørgsel efter store lejligheder, huse og villaer – og, ikke mindst, hoteller med et bredt udbud af aktiviteter for alle aldre.

”Det er alt fra storfamilien til familier med flere børn og vennegrupper, der ikke kun vil rejse sammen, men også bo sammen. Personligt forstår jeg det godt. Det skaber ikke kun et helt unikt fællesskab. Det betaler sig også ofte økonomisk. At rejse med små børn på den måde er desuden ekstra hyggeligt, for så har man ’en hel landsby’ til rådighed til at aflaste, hjælpe og underholde,” slutter Glenn Bisgaard.



*Undersøgelsen blev gennemført af Norstat på vegne af Apollo i august 2023. Undersøgelsen havde over 1.000 respondenter i alderen 18-70 år i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Nøgleord

Kontakter

Glenn Bisgaard
glenn.bisgaard@apollorejser.dk

Billeder

Om Apollo Rejser

Apollo Rejser er en af Nordens førende rejsearrangører med en million rejsende om året. Vi arrangerer traditionelle pakkerejser, træningsrejser, cruise, storbyferier og fleksible pakkerejser, hvor du selv vælger rejsemål, rejselængde og hotel. Sammen med specialrejsearrangørerne Golf Plaisir, Lime Travel og Xtrabel samt træningsresortet Playitas er Apollo en del af DER Tour Nordic AB. Vi arbejder aktivt med bæredygtige rejser og har været Travelife-certificerede siden 2016. Læs mere på Apollorejser.dk.

Følg pressemeddelelser fra Apollo Rejser

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Apollo Rejser

DERTOUR Foundation fylder 10 år21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Organisationen markerer et årti med global indvirkning og indflydelsesrige samarbejder. DERTOUR Foundation, en non-profit organisation grundlagt af DERTOUR Group, som Apollo er en stolt del af, markerer i år et årti med globale initiativer. For at markere jubilæet og den milepæl, det er, lancerer DERTOUR Foundation initiativet "10 år - 10 ansigter", som skal fremhæve de gode historier og samarbejder fra flere af de projekter, organisationen støtter. ”Denne milepæl er en påmindelse om det hårde arbejde og engagementet fra alle involverede samt om den indflydelse, disse projekter har haft på andres liv. Ved at fejre fondens 10-års jubilæum fejrer vi et årti med positive forandringer, frugtbare samarbejder og hylder muligheden for at gøre en reel forskel i samfund rundt om i verden. Vi ser frem til at dele disse historier og inspirere andre til at få indflydelse,” siger Laura Steden, direktør for virksomhedsansvar og bæredygtighed hos DERTOUR Group. Et årti med aftryk DERTOUR Foundation a

DERTOUR Group til ITB Berlin: Positive udsigter for 20246.3.2024 13:31:00 CET | Pressemeddelelse

Europas næststørste rejseselskab, DERTOUR Group, som Apollo Rejser er en stolt del af, forfølger vækststrategi mod internationalisering og flere individuelle rejsemuligheder. DERTOUR Group, som består af 130 forskellige virksomheder fordelt på 16 forskellige markeder, gav tidligere i dag et indblik i koncernens dynamiske vækstrejse og dens positive udsigter for 2024 under en pressekonference på rejsemessen ITB i Berlin. ”2023 var et fantastisk rejseår, og tendensen fortsætter klart langt ind i 2024. Vi har oplevet en markant efterspørgsel efter pakkerejser på tværs af markeder, og en europæisk tendens til rejser af højere kvalitet,” fortalte Leif Vase Larsen, administrerende direktør i International DERTOUR Group. I 2023 øgede koncernen sin samlede omsætning med 23 pct. sammenlignet med året før og havde samtidigt en stigning på 10 pct. i antallet af gæster. Og 2024 ser fuldt ud til at kunne måle sig med det forgange år. En stigning i antallet af tidlige rejsereservationer og en klar f

Apollo fik historisk god salgsuge27.2.2024 14:58:28 CET | Pressemeddelelse

Feriesalget hos Apollo slog i sidste uge rekorder. Uge 8 blev dermed rejsearrangørens bedste salgsuge siden 2018. Og danskerne er ikke i tvivl om, hvor sommerferien går hen i år - næsten syv ud af ti af bookingerne går nemlig til Grækenland. 2024 tegner til at blive et fantastisk rejseår! Hos Apollo er salget steget støt siden årsskiftet, og i sidste uge toppede det markant, da salget steg med hele 15 procent sammenlignet med samme uge sidste år. Dette resulterede i den bedste salgsuge, rejsearrangøren har haft siden rekordåret 2018. ”Ugen med Ferie for Alle-messen i Herning er altid blandt årets bedste salgsuger for os. Men i år nåede efterspørgslen helt nye højder og slog altså alle rekorder. Oven på en lang og kold vinter kunne vi helt sikkert mærke, at danskernes rejselyst er i top,” fortæller Glenn Bisgaard, salgschef hos Apollo. Det var primært årets sommerferie, danskerne sikrede sig i sidste uge. Sommersæsonen fra maj til august stod dermed for i alt 75 procent af bookingerne,

Apollo lancerer adskillige nye koncepthoteller til sommersæsonen25.1.2024 08:35:00 CET | Pressemeddelelse

Efterspørgslen efter skræddersyede hoteloplevelser er stigende. Derfor øger Apollo nu antallet af koncepthoteller under Apollo Mondo-paraplyen. I 2023 valgte næsten 40 pct. af Apollos rejsende at bo på et såkaldt Apollo Mondo-hotel. Det er en stigning på 15 pct. sammenlignet med året før. For at imødekomme den store efterspørgsel udvider rejsearrangøren nu porteføljen af Mondo-hoteller yderligere med hele 17 nye koncepthoteller til sommersæsonen 2024. ”Apollo Mondo er omhyggeligt håndplukkede hoteller tilpasset forskellige behov og stadier i livet; fra småbørnsfamilien til voksenlivet, over behovet for det lille ekstra til ønsket om en aktiv ferie. År efter år er Mondo-hotellerne de hoteller, vores kunder er allermest tilfredse med, og det er vi selvfølgelig også mest stolte af,” siger Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo. I alt tilbyder Apollo nu 75 hoteller fordelt på seks forskellige Mondo-koncepter: Family, Selected, Duo, Boutique, Local og One of a Kind, foruden 11 rene Apollo

Apollo Sports lancerer unikke skirejser til eksotiske skidestinationer23.1.2024 07:57:00 CET | Pressemeddelelse

Apollo Sports udvider. Med unikke skiture til eksotiske skidestinationer som Georgien, Nordmakedonien, Kappadokien og Kasakhstan, udvider Apollo Sports nu det i forvejen store udvalg af aktive rejser. Rejsearrangøren differentierer sig her med skipakker af høj kvalitet, hvor det meste er inkluderet og tilgængeligt for alle, der vil opleve skiløb ud over det sædvanlige. Tilbage i december 2023 lancerede Apollo Sports sine første skirejser til kendte skidestinationer som Japan, Canada og Alperne i samarbejde med datterselskabet Xtravel. Nu udvider rejsearrangøren kataloget yderligere og tilbyder dermed komplette pakkerejser til destinationer, som kun få skandinaver tidligere har forbundet med skiløb. De nye destinatoner omfatter Kasakhstan, Nordmakedonien, Kreta, Kappadokien samt Georgien, og skirejserne kan bookes som alt fra forlængede weekender til ugelange ture. ”Hos Apollo Sports stræber vi altid efter at overgå forventningerne og skabe mindeværdige oplevelser. Det er vores nye skir

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye