Flere tilbud styrker indsatsen til kræftpatienter og pårørende i Svendborg

Fra 15. april kan kræftramte booke gratis rådgivningssamtaler i Sundhedshus Svendborg med en professionel rådgiver fra Kræftens Bekæmpelse. Herudover slår et helt nyt frivilligdrevet cafétilbud i Frivillighuset dørene op.

Det kan være livsforandrende og svært at blive kræftpatient eller pårørende. Derfor er Kræftens Bekæmpelses lokalforening i Svendborg, Kræftrådgivningen i Odense og Svendborg Kommune gået sammen om at styrke indsatsen til kræftramte borgere i Svendborg og omegn. Foto: Kræftens Bekæmpelse

Fremover kan kræftpatienter og pårørende booke gratis rådgivningssamtaler lokalt i byen med en professionel rådgiver fra Kræftrådgivningen i Odense. Det kan man fra 15. april, og rådgivningssamtalerne finder sted i Sundhedshus Svendborg.

- Vi ved, at det har stor betydning for kræftpatienter og pårørende, at man ikke skal tage turen helt fra Svendborg til Odense for at få en rådgivningssamtale. Det har man simpelthen ikke altid overskuddet til. Vi er derfor rigtig glade for at kunne tilbyde gratis rådgivningssamtaler lokalt i Svendborg, siger Vivi Brandt Rasmussen, rådgivningsleder i Kræftrådgivningen i Odense.

Udover samtalerne åbner der også et helt nyt frivilligdrevet cafétilbud i byen, som Kræftens Bekæmpelses lokalforening i Svendborg står bag. Målet er, at den nye café bliver et frirum for nuværende og tidligere kræftpatienter, pårørende og efterlevende. Her kan man tale om alt – også om dét, der ikke handler om kræft.

- Vi har et stort ønske om at skabe et vigtigt mødested for mennesker berørt af kræft. I de gode rammer i Frivillighuset er der mulighed for uformelt samvær og snak med andre i samme situation. At mødes med ligesindede betyder rigtig meget - ikke mindst når man er ramt af kræft eller er pårørende, siger Marianne Horstmann, formand for lokalforeningen i Svendborg.

I Svendborg Kommune er man glade for de nye initiativer, der uden tvivl kommer de sydfynske borgere til gode.

De nye tilbud supplerer på en rigtig fin måde de mange gode tilbud, som vi allerede har i kommunen til kræftpatienter og deres pårørende. Vi er glade for de nye initiativer, som styrker indsatsen og for samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse, siger Jesper Eilsø, Leder af Svendborg Kommunes sundhedsaktiviteter i Sundhedshus Svendborg.

Fakta om de nye tilbud:

• Cafétilbud er åbent hver onsdag i ulige uger mellem kl. 16.00 – 18.00 – første gang 10. april. Man mødes i Frivillighuset, Kvægtorvet, Frederiksgade 8, Svendborg.
    Ved spørgsmål kan Helle Bytoft kontaktes på tlf.: 29 91 40 52.
  • Rådgivningssamtaler finder sted mandage i lige uger mellem kl. 8.30 – 12.30 – første gang 15. april og finder sted i Sundhedshus Svendborg, Hulgade 9, Svendborg.
    Booking af samtale skal ske til Kræftrådgivningen i Odense på tlf.: 70 20 26 87.

Om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.

Besøg os på Cancer.dk.