Læsø får nyt AutoMester-værksted

Ole Klitgaard (tv) og Henrik Møller Mortensen (th) startede året ud med at åbne værkstedet AutoMester Læsø, der er en del af AutoMester-kæden.

Den 1. januar 2024 åbnede Ole Klitgaard og Henrik Møller Mortensen et nyt værksted i Byrum på Læsø. Værkstedet er en del af landets største værkstedskæde, AutoMester, hvilket sikrer en lang række fordele for kunder såvel som for værkstedsejerne selv.

I årtier har Byrum Auto haft adresse på Gammel Kirkevej 8, Læsø. I forbindelse med årsskiftet fra 2023 til 2024 blev det tid til en forandring, og et nyt AutoMester værksted overtog lokalerne. De nye værkstedsejere på adressen, Ole Klitgaard og Henrik Møller Mortensen, kender hinanden fra deres tid i Byrum Auto.

46-årige Ole Klitgaard startede sin karriere som mekaniker i Byrum Auto i 1994. Her var han blandt andet med til at lære den nu 31-årige Henrik Møller Mortensen op, da han startede som lærling på samme værksted 17 år senere. Selvom de to kom utroligt godt ud af det med hinanden, besluttede Ole Klitgaard sig for at afprøve livet som selvstændig skibselektriker i 2014.

“Jeg holder meget af livet som selvstændig, men jeg savnede da også kammeratskabet med Henrik Efter 10 år som selvstændig aftalte jeg derfor med Henrik, at det var på tide at slå pjalterne sammen og leje lokalerne fra vores gamle fælles arbejdsplads, da vores tidligere fælles chef ville en anden vej,” fortæller Ole Klitgaard.

Den yngre af de to, Henrik Møller Mortensen, er både uddannet personvognsmekaniker og autotekniker og var ansat i Byrum Auto, indtil han overtog lokalerne i januar og stiftede AutoMester Læsø med sin tidligere kollega. Selvom hans tidligere kollega, Ole Klitgaard, har været væk fra autobranchen i godt og vel 10 år og fortsætter sit virke som skibselektriker ved siden af, bekymrer det ikke Henrik det mindste.

“Vi kender hinanden godt og ved, at vi er et godt team. Vi supplerer hinanden utroligt godt. Ole har jo en brugbar indsigt i det at være selvstændig, som jeg ikke har. Til gengæld har jeg fingeren på pulsen i autobranchen, så vi kan lære hinanden en masse af hinanden på vores rejse,” forklarer Henrik Møller Mortensen.

En del af noget større

AutoMester Læsø er en del af AutoMester-kæden, der består af knap 400 værksteder og mere end 1100 dedikerede mekanikere. Det er planen, at værkstedet skal ansætte en lærling til august, men til at starte med er det blot de to værkstedsejere, der har deres gang på værkstedet. Derfor har det også stor betydning for den nyetablerede duo, at de er en del af et større sparringsnetværk:

“AutoMester-medlemskabet giver jo adgang til et utroligt hjælpsomt og nyttigt netværk på tværs af alle AutoMester-værksteder hele landet over. Det er afgørende, at føle sig som en del af et noget større, at være med i et stort fællesskab og samtidig udveksle råd og erfaringer,” fortæller Henrik Møller Mortensen.

“Vi kan desuden tilbyde kunderne flere forskellige fordele gennem AutoMesters fordelsklub, såsom rabatter og bonuspoint. Det var også en af de ting, vi så som en stor fordel, da vi arbejdede i Byrum Auto, der også var en del af AutoMester,” supplerer Ole Klitgaard.

De to værkstedsejere er dog enige om, at det i høj grad er AutoMesters krav om certificering og løbende efteruddannelse, de nødigst ville være foruden:

“Vores branche udvikler sig jo hele tiden, og her er det afgørende for succesen at være en del af en kæde som AutoMester, der sørger for, at vi er opdaterede og har adgang til den nyeste viden og det bedste udstyr. Det sikrer en kontinuerlig høj kvalitet på vores værksted, som i høj grad er det, der lokker kunderne til.”

Den nyudklækkede værsktedsduo løfter desuden sløret for et kommende lokationsskifte. AutoMester Læsø vil i løbet af foråret få permanent adresse på Smedievejen 4 i Østerby, Læsø. Bygningen, kaldet Værftet, vil huse en kombination af autoværksted, synshal, marineservice, skibselektronik, internet og PC-reparation, smedeværksted og skibstømrer-værksted.

“Vi glæder os til vores nye adresse og ser en stor fordel i at samle det hele under ét tag, så vi har kapacitet til større opgaver,” afslutter Ole Klitgaard.

Havnens Auto udvider forretningen: Har allerede givet flere kunder14.3.2024 06:45:00 CET | Pressemeddelelse

Alt tyder på, at fremtiden er mere grøn end i dag - også når det gælder bilbranchen. Derfor er den lokale AutoMester i Grenå blevet til AutoMester E+, så de kan håndtere alle slags biler og gøre det på en mere hensigtsmæssig måde set med klima-briller på. “Vi vil gerne tilbyde vores kunder det bedste,” fortæller ejeren På havnen i Grenå ligger et velrenommeret værksted, der siden 2022 har haft AutoMester-logo på fronten. Værkstedet har ligget der siden midt 80’erne, og det har de planer om at blive ved med. Derfor har ejeren netop investeret i at gøre værkstedet klar til fremtiden. Havnens Auto har nemlig fra februar udvidet deres service med et nyt fokus på miljøvenlige initiativer og håndtering af el- og hybridbiler. "Vi vil gerne være med til at forme fremtiden, omstille os og gøre det rigtige," fortæller 42-årige Morten Nielsen, der ejer Havnens Auto og nok bedst er kendt som den lokale AutoMester i byen. Han fortsætter: “Der sker en stor teknologisk udvikling med bilerne i øjeblik

K.E. Automobiler tager del i autobranchens grønnere udvikling11.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Siden 2010 har K.E. Automobiler i Svendborg været en del af landets største værkstedskæde, AutoMester. At værkstedet siden 1. februar 2024 har været en del af AutoMester E+ medfører bl.a. et øget fokus på miljøet samt tydelig inklusion af kunder med el- og hybridbiler. Miljøvenlige tiltag og mere bæredygtige alternativer er kommet for at blive. Denne udvikling afspejles også i autobranchen, hvor el- og hybridbiler i højere og højere grad er de foretrukne alternativer. Ifølge Danmarks statistik steg bestanden af elbiler i Danmark med hele 69 % 2021 til 2022, mens bestanden af plugin hybrider steg med 35 %. Denne tendens er en K.E. Automobilers værkstedsejer, 51-årige John Storm, har fulgt tæt. Ifølge den erfarne personvognsmekaniker, sælger, og værkstedsejer, er der nemlig særligt to parametre, der er afgørende for et værksteds succes: Udvikling og service – og de to er tæt forbundne. “Jeg kan heldigvis godt lide at følge med i udviklingen og alt det nye, der sker. Selvom jeg tror, vi h