Formandsskifte hos KristenDemokraterne Sydjylland

KristenDemokraterne i Storkreds Sydjylland, har afholdt generalforsamling i Kolding, hvor stafetten for storkredsformandskabet blev givet videre i et skift, der markerer både afslutningen på en æra og begyndelsen på en ny, for partiet i kredsen.

Nyvalgt og tidligere formand giver hånd
Nyvalgte Paul Erik Planitzer (tv) takker den fratrådte Jens Christian Olesen KristenDemokraterne Kan frit anvendes

Efter fire år ved roret – en periode, der har inkluderet udfordringer såsom afstandskrav og coronanedlukning – valgte Jens Christian Olesen at træde tilbage som storkredsformand. Olesens lederskab har været karakteriseret ved stabilitet i udfordrende tider, og vi takker for indsatsen som storkredsformand.

I enstemmighed og med akklamation valgtes Paul Erik Planitzer til at føre storkredsens fane videre. Planitzer, en dybt engageret Haderslev-borger, bringer mere end tyve års erfaring med frivilligt arbejde og en dyb forståelse for civilsamfundets værdi, som er en af hjørnestenene i KristenDemokraternes vision for samfundet.

Med en baggrund, der inkluderer roller i både kommuneforeningsbestyrelsen og storkredsbestyrelsen, samt en nylig indsættelse i KristenDemokraternes organisatoriske udvalg, er Planitzer klar til at tage udfordringen op. Hans ambitioner for storkredsen inkluderer et yderligere forstærket samarbejde med Storkreds Fyn, den anden halvdel af regionen, og en særlig indsats for at fremme KristenDemokratisk Ungdom (KDU) samt at sikre partiet en endnu mere fremtrædende rolle i regionen.

KristenDemokraterne i Storkreds Sydjylland kan bryste sig af Inger Marie Kristensen, der repræsenterer partiet i Varde Kommunes byråd. Med et stærkt hold er storkredsen klar til at navigere det politiske landskab med fornyet energi.

Vi ser frem til at arbejde under Paul Erik Planitzers lederskab og til de muligheder og udfordringer, der ligger forude. Det er en tid for fornyelse og engagement i vores fælles værdier, som vil guide os mod at styrke vores samfund og opnå en mere markant tilstedeværelse i Sydjylland.

Paul Erik Planitser siddende ved vandkanten
Nyvalgt storkredsformand Paul Erik Planitzer

Om Kristendemokraterne

Kristendemokraterne i Danmark er et borgerligt parti, som fokuserer på samfundet gennem familien. Vi har et stort hjerte for naturen, miljøet, klimaet, de mest sårbare i samfundet og mener, at Danmark skal være et positivt bidrag til de svageste - også udenfor vores grænser. Vi bliver kaldt social-konservative og røde-borgerlige, men vi er baseret på en stærk og helt egen kristendemokratisk ideologi. Vi er medlemmer af EPP, som er den største gruppe i Europa-parlamentet.

KristenDemokraterne til kamp mod unges brug af pengespil30.3.2024 09:49:31 CET | Pressemeddelelse

Statens skatteindtægt på danskernes spillelyst og liberaliseringen af det danske spilmarked i 2012 er ikke realiseret uden svære ofre! Antallet af danskere, der kom i vanskeligheder med pengespillene, blev mere end fordoblet i perioden fra 2016 til 2022. En rapport fra Rambøll og Spillemyndigheden viser således, at antallet af personer herhjemme, som har problemer med pengespil, er steget fra 212.000 i 2016 til 478.000 i 2022. Og som om disse fakta ikke var grumme nok, så fremgår det af den seneste undersøgelse foretaget af Spillemyndigheden og Rambøll, at 24.500 børn mellem 12 og 17 år i forskellig grad har problemer med pengespil. Dette på trods af, at det ikke er lovligt for unge under 18 år at gamble i henhold til dansk lov.

Respekt for selvbestemmelse: Nej til automatisk organdonorregistrering12.2.2024 19:20:16 CET | Pressemeddelelse

KristenDemokraterne står fast i vores respekt for individets selvbestemmelse og de pårørendes rolle i den yderst vanskelige tid, som organdonationsbeslutninger ofte indtræffer i. I lyset af regeringens nye forslag om automatisk organdonorregistrering for alle voksne, ønsker vi at udtrykke vores bekymring og modstand. Vores politik på området for organdonation er funderet i en dyb respekt for individets ret til selv at bestemme over egen krop og organer. Vi mener, at et system, der automatisk registrerer alle som organdonorer, medmindre de aktivt fravælger det, underminerer denne grundlæggende ret.

KristenDemokraterne: Gratis prævention og forbedret seksualrådgivning til unge4.2.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse

I næste uge er det Uge Sex 2024 – KristenDemokraterne er klar med et udspil til en ændret seksualvejledning og tilbud om gratis prævention til landets unge. I dag er tilbuddet om seksualvejledning til de unge forankret hos klasselæreren i de unges folkeskole. Det er en udmærket løsning, og bl.a. Sex & Samfund har en udmærket hjemmeside www.underviserportal.dk hvor folkeskolelærere og forældre kan søge inspiration til samtalen med de unge omkring, hvordan de skal håndtere hele indgangen til et aktivt sexliv. Det kan bare ikke stå alene.