Udsatte mennesker spiller mod ’byrødder’ til fodboldfest i Holstebro

Fællesskab er nøgleordet, når NGO’en OMBOLD og Holstebro Kommune den 10. april inviterer udsatte mennesker til et helt særligt fodboldstævne ved HUSET Holstebro i Danmarksgade. Spillerne, der kæmper med udsathed, skal først og fremmest spille mod hinanden, men Holstebro Byråd og Midt- og Vestjyllands Politi stiller også med op.

OMBOLD-spiller holder pause mellem kampene, mens han ser to andre hold spille
OMBOLD-spiller holder pause mellem kampene OMBOLD

Næsten 90 spillere har meldt deres ankomst til det første OMBOLD-stævne i Holstebro nogensinde. Alle glæder de sig til en god og tryg dag i fodboldens og fællesskabets tegn.

Udover glæden ved fodbolden har spillerne endnu en fællesnævner. De kæmper alle med sociale problemstillinger som hjemløshed, misbrug, psykisk sårbarhed eller noget helt fjerde.

Stævnet, hvor der er lige så stor fokus på fællesskabet, som der er på spillet på banen, kan fungere som et frirum fra en hverdag, hvor de gode oplevelser ikke holder i kø. Og dem, der ikke har lyst til at være en del af festen på fodboldbanen, kan udføre en vigtig rolle som måltavleholdere, frivillige i forplejningsteltet eller lignende.

Bygger bro og skaber kontakter

Det handler bare om at skabe rammer for, at udsatte mennesker også kan være en del af idrætten, og det fællesskab der hører med. Netop derfor er Holstebro Kommune vært for stævnet.

”OMBOLD er mere end velkomne. I Holstebro Kommune gør vi meget for at inkludere flest muligt i fællesskaber, der fremmer mental og fysisk trivsel. Også i år, hvor vi fejrer Holstebros 750 års jubilæum med at bygge bro og skabe kontakter mellem forskellige mennesker. I byrådet glæder vi os til stævnet og håber selvfølgelig, at vi ikke løber ind i alt for hårde tacklinger,” siger borgmester H. C. Østerby.

Han bakkes op af Jens Kristian Hedegaard, formand for Social- og Sundhedsudvalget.

”Samvær og fysisk aktivitet er i den grad befordrende for vores velbefindende. Derfor bakker udvalget selvfølgelig op, og vi glæder os til at spille og hygge med alle deltagere og frivillige på og udenfor banen,” siger Jens Kristian Hedegaard, som også står for at byde velkommen og dele præmier ud

Funktionslederen i kommunens Center for Social Indsats ser også frem til den 10. april, og han sætter samtidig ord på, hvilken betydning det har for kommunens udsatte borgere.

”Stævnet er et kærkomment afbræk for vores brugere og borgere her i Center for Social Indsats. De får sig en positiv og sjov oplevelse, der kan være med til at inspirere dem og gøre, at de føler sig værdsat og inkluderet. Så jeg er glad for, at vi sammen med OMBOLD kan give vores udsatte borgere en anderledes og god dag,” siger Kristian Bak Kristensen.

Fodbold, fællesskab og forandring

Håbet er at flere udsatte bliver en del af idrætsfællesskaber. NGO’en OMBOLD arbejder hver dag for, at flere mennesker i udsatte positioner skal blive en del af forandringsskabende og inkluderende fodboldfællesskaber.

Under mottoet ‘Fodbold, Fællesskab og Forandring’ har OMBOLD siden 2003 engageret og aktiveret mere end 20.000 voksne, som ikke naturligt opsøger eller er en del af almindelige idrætsforeninger. Spillerne deltager blandt andet i træninger, stævner og mesterskaber, og det er netop disse erfaringer, der skal sikre, at stævnet i Holstebro bliver en god oplevelse for spillere, frivillige og kommunen.

”Fodbold skaber fællesskab og kan være med til at skabe positive forandringer for samfundets udsatte. Vores håb er, at stævnet kommer til at give udsatte borgere fra Holstebro en god oplevelse med fodbolden. Måske får de blod på tanden og lyst til at spille igen, og dermed kan stævnet være startskuddet til at begynde at dyrke idræt,” fortæller Martin S. Pedersen, direktør i OMBOLD.

Han håber, at rigtig mange kommer til stævnet og bakker op om spillerne og de frivillige. Alle er nemlig velkomne.

Praktisk info

• Dato: Onsdag 10. april 2024
  • Tid: Klokken 10.00 til 16.00
  • Sted: P-pladsen ved HUSET Holstebro, Danmarksgade 13A, 7500 Holstebro

H.C. ØsterbyBorgmesterHolstebro Kommune

Tlf:21 44 01 50

Kristian Bak KristensenFunktionslederHolstebro Kommune, Center for social indsats

Tlf:96 11 36 48

Jens Kristian HedegaardUdvalgsformandHolstebro Kommune

Tlf:40271139

NGO’en OMBOLD er et forandringsskabende og inkluderende fodboldfællesskab for socialt udsatte og mennesker ramt af hjemløshed, som danner grobund for positiv udvikling i forhold til fysisk og mental sundhed, nye venskaber og øget livskvalitet.

Under mottoet ‘Fodbold, Fællesskab og Forandring’ har OMBOLD siden 2003 engageret og aktiveret mere end 12.000 voksne, som ikke naturligt opsøger eller er en del af almindelige idrætsforeninger, via vores åbne lokale træninger, stævner og AsfaltLigaen.