Tag din egen tallerken med og få 15% rabat – dansk fastfoodkæde tester nyt initiativ til reducering af emballageforbruget
I kølvandet på, at den foreløbige aftale om en ny europæisk emballageforordning blev indgået den 4. marts, tester landets største danskejede fastfoodkæde, Sunset Boulevard, som de første nu medbragt emballage som en mulig vej til at nedbringe forbruget af engangsemballage. Tilbuddet lyder – medbring din egen tallerken og få 15% rabat.

Fra på mandag den 25. marts og en måned frem kan Sunset Boulevards gæster i restauranten på Vejlevej 243 i Kolding medbringe deres egen tallerken, når de spiser i restauranten, og spare 15% på måltidet for indsatsen. Det sker som følge af en ambition hos kæden om at tage endnu et skridt mod nedbringelse af forbruget af engangsemballage.
”Vi har vi for længst sagt farvel til en masse engangsemballage i restauranterne, og som den første danske fastfoodkæde tester vi nu en løsning, hvor gæsterne selv tager service med - tag din egen tallerken med, så giver vi 15%. Vi håber, at danskerne har lyst til at være med til at reducere forbruget af engangsemballage yderligere,” siger Sunset Boulevards administrerende direktør, Jens Broch.
Gæster, der ønsker at gøre brug af tilbuddet og deltage i testen, skal bestille maden hos medarbejderne ved kassen i Kolding-restauranten, som så sikrer servering af maden på tallerkenen og en rabat på 15%.
Kan blive et lovkrav
Tiltaget sker i forlængelse af at Europa-Parlamentet og Ministerrådet den 4. marts landede en foreløbig aftale om en europæisk emballageforordning, hvor netop nedbringelse af engangsemballage i fastfood-branchen et af de mest omdiskuterede mål i forordningen.
I den foreløbige aftale,[PT1] der formelt skal stemmes igennem i rådet og parlamentet, før den træder i kraft, berøres muligheden for, at distributører af drikkevarer og take-away fødevarer i foodservicesektoren, herunder fastfoodbranchen, skal være forpligtet til at tilbyde forbrugerne mulighed for at medbringe deres egne beholdere til maden.
”Som landets største danskejede fastfoodkæde har vi et ansvar for at være med til at definere fremtidens løsninger - og vi er allerede godt i gang, vi venter ikke på lovgivningen. Måske er medbragt service en del af løsningen for os. Nu tester vi – og så ser vi,” siger Jens Broch.
Går gerne forrest
Det er ikke første gang, at Sunset Boulevard har været først ude med tiltag på området. Tilbage i 2019 stoppede kæden med at udlevere plastiksugerør og plastiklåg til spisende gæster i restauranterne, og kæden fjernede som den første plastiksugerør helt i februar 2020. I september 2020 erstattede Sunset Boulevard plastiklegetøjet i børnemenuerne med plantning af træer i de danske folkeskove. Flere end 369.000 nye træer er det siden blevet til.
Også burgeræsker og engangskopper er i dag droppet i restauranterne, hvor man som gæst i stedet får burgeren serveret i en lille papirlomme og sodavanden i en genanvendelig kop. I take away udleveres sodavanden som 0,5 liters plastikflaske, der kan returneres via det almindelige pantsystem.
Om kæden også bliver den første i landet til formelt at indføre muligheden for at bruge medbragt emballage står endnu hen i det uvisse:
”Det her er blot en af flere tests og initiativer, vi har sat i søen for at nedbringe forbruget af engangsemballage. Hvis muligheden med medbragt emballage viser sig populær blandt gæsterne, kommer vi helt sikkert til at arbejde videre med det, og vi går i så fald gerne først med en fuld implementering,” siger Jens Broch og fortsætter:
Sideløbende arbejder vi også videre på andre tiltag som fx serveringsbakker, der potentielt helt kan overflødiggøre engangsemballage ved dine in på sigt.”
Om Sunset Boulevard
Sunset Boulevard åbnede den første restaurant i Odense i 1996. Kæden er i dag landets største danskejede burgerkæde med 48 restauranter fordelt over hele Danmark samt én på Færøerne og tre i Grønland. Kæden beskæftiger ca. 1600 medarbejdere i Danmark.
Kontakter
Pia Tobberup
Tlf:+45 61 76 42 34presse@sunset-boulevard.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sunset Boulevard
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sunset Boulevard
Ny undersøgelse: Unge prioriterer sociale fællesskaber frem for karriereambitioner27.2.2025 07:22:43 CET | Pressemeddelelse
I kølvandet på Trivselskommissionens nylige rapport, der understreger betydningen af positive fællesskaber for unges trivsel, viser en ny undersøgelse fra Sunset Boulevard og YouGov, at 15-29-årige på arbejdsmarkedet, populært kaldet Gen Z, har samme prioritet: Socialt fællesskab på arbejdspladsen er vigtigere end klassiske karriereambitioner.
Fire år med fremgang – Sunset Boulevard slår endnu en omsætningsrekord18.2.2025 07:27:50 CET | Pressemeddelelse
Sunset Boulevard, landets største danskejede fastfoodkæde, kan endnu engang fejre et rekordår. For fjerde år i streg slår kæden omsætningsrekord med en vækst på 13% i 2024 målt mod 2023. Resultatet lyder på 41,8 millioner kr. før skat mod 29,2 millioner kr. i 2023.
Sunset Boulevard åbner restaurant i Næstved30.1.2025 11:10:33 CET | Pressemeddelelse
Den 6. februar kl. 10 slår Sunset Boulevard dørene op til en helt ny restaurant på Vestergårdsvej 94 i Næstved med nem adgang for både lokale og besøgende. Restauranten skal drives af den lokale franchisetager Jesper Nielsen og familie, der står bag flere succesfulde Sunset Boulevard-restauranter i området.
Sunset Boulevard i HerningCentret åbner efter ny nordisk make-over22.1.2025 10:58:28 CET | Pressemeddelelse
Den 29. januar kl. 10.00 slår Sunset Boulevard i HerningCentret dørene op til en restaurant i helt nye rammer. Efter en gennemgribende renovering, som begyndte den 6. januar, kan gæsterne se frem til at træde ind i en næsten ny restaurant i nordisk design.
Elever fra Skolen på la Cours Vej planter lokal mikroskov19.11.2024 09:31:26 CET | Pressemeddelelse
Den 22. november planter 75 elever fra Skolen på la Cours Vej en 100m² offentligt tilgængelig mikroskov ved skolen på Frederiksberg. Plantningen sker i samarbejde med burgerkæden Sunset Boulevard og netværksorganisationen 2030Skov. Formålet med initiativet er at øge børn og unges naturforståelse og fremme grønne områder i danske byer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum