Nu er det tid: Gør bilen forårsklar

Forårsvejret nærmer sig, og det er blevet tid til at klargøre bilen til det varmere vejr efter en lang og våd vinter. Lidt vedligehold kan spare dig penge og besvær på sigt, så her får du en række gode råd, der gør bilen klar til nye opgaver

Man indimellem kan godt blive i tvivl, når man kigger på vejrudsigten og termometret, men kalenderen afslører alligevel, at foråret er kommet. Det betyder inden længe højere temperaturer og andre forhold på vejene for de danske bilister.

”Vinteren er hård ved bilen. Vand, snavs, salt og fugt slider på dit køretøj, hvis du ikke gør noget ved det. Men det er faktisk ret simpelt at få styr på det hele og gøre bilen forårsklar,” siger Rasmus Boserup, kommunikationschef i OK.

Her får du nogle tips, så du og bilen kommer godt ind i foråret.

Tid til sommerdæk

Når årstiden skifter, skal vinter- eller sommerdækkene også skiftes. De fleste skifter dæk i april, hvor foråret for alvor er i gang. En tommelfingerregel er, at det er tid til dækskifte, når gennemsnitstemperaturen ligger på omkring syv grader.

”Vinterdæk bliver hurtigt slidte ved høje temperaturer, og du kører mere brændstofeffektivt med dæk, der passer til underlaget. Derfor er det en god idé at få sommerdækkene på inden længe”, siger Rasmus Boserup.

I forbindelse med dækskiftet bør du også tjekke dækmønstret. Det skal ifølge lovkravet som minimum være 1,6 mm. Men faktisk anbefales mindst tre mm dækmønster for optimal sikkerhed. Nu du alligevel har fat i dækkene, kan du kigge efter skader og ridser og slutte af med at give dem en omgang luft, så dæktrykket er korrekt. Herefter er det en god idé at tjekke lufttrykket mindst én gang om måneden. Et korrekt dæktryk sikrer dig komfort, sikkerhed og effektiv kørsel, der sparer dig for en del penge på et år.

Vigtig vask og rengøring

Det er vigtigt at vaske og rengøre bilen i begyndelsen af foråret. I løbet af vinteren samler der sig en del snavs og salt i bilens lister og udvendige hulrum, og det slider på bilen. Du kan starte med en tur i vaskehallen og her vælge en vask med undervognsskyl, der gør bilen ren i de områder, du har svært ved at komme til. Herefter skal du dog selv i gang.

Åbn alle døre, frontklap og til bagagerummet. Begynd med at støvsuge hele kabinen, på sæderne og under dem. Brug en klud til at tørre overfladerne i bilen af. Herefter kan du bruge kluden til at gøre rent, hvor vaskehallen ikke kunne komme til. Lad bilen stå et par timer med åbne døre og bagklap, så den bliver helt tør. Der kan nemlig også samle sig en del fugt i bilen hen over vinteren.

”Det er vigtigt at være opmærksom på fugten. Dels ruster bilen nemmere, når den er fugtig. Dels har interiøret ikke godt af fugt i det hele taget, og samtidig kommer kabinen også til at lugte hengemt, så det er en god idé at få luftet godt ud,” siger Rasmus Boserup.

Husk at tjekke lak, vinduesviskere mm

Mens luft frisker bilen op, kan du kigge på et par ekstra ting. Tjek vinduesviskerne, der har været igennem en hård vinter med vintersnavs og salt. Tjek gummiet for slid og skift dem, hvis de trænger.

Gennemgå også lak og bilruder for småskader og stenslag. Det kan være rigtig godt givet ud, for hvis du opdager skader, inden de udvikler sig, kan du spare rigtig mange penge. Det er meget billigere at udbedre et enkelt stenslag i ruden end at skifte den ud.

For lakkens vedkommende handler det om at få lidt lak på de småskader, som opstår. Dels samler der sig rust og snavs i huller, og dels er der større risiko for, at lakken krakelerer rundt om de små skader og udvikler sig, så der skal en større omlakering til.

”Det tager ikke så lang tid at gøre bilen klar til foråret, og indsatsen er givet godt ud, for du får både en bedre køreoplevelse i en forårsklar bil, og så holder den også længere,” siger Rasmus Boserup.

• Kør bilen i vaskehal – husk undervognsskyl
  • Rengøring af alle hulrum og dørkarme samt ved frontklap og ved bagagerum
  • Støvsugning og udluftning af kabinen
  • Tjek ruder og især frontklap for stenslag og småskader. Bør udbedres, så de ikke udvikler sig