Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.

Selvom en flyrejse for de fleste af os er forbundet med en længe imødeset mulighed for at nyde en afslappende ferie udenfor landets grænser, så fører forsinkede og aflyste fly hvert år til store frustrationer blandt danske rejsende.
Og det fører hvert år til flere tusinde klager over flyselskaber fra danskere, der mener de har ret til kompensation i forbindelse med problemer, der er opstået på en flyrejse.
Det viser en ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Hvor der sidste år var 1.899 klager fra danskere over flyselskaber, så lå tallet de to foregående år på et nærmest identisk niveau på 2.070 og 2.190 klager.
Til trods for at det er et voldsomt fald fra tiden under Corona i 2020, hvor der var godt 6000 klager, så er det alligevel et tegn på, at danskere er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når der opstår problemer på flyrejsen, lyder vurderingen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Det er altid vigtigt at kende sine rettigheder, når man har købt en flybillet. Vi oplever løbende at få henvendelser fra vores kunder, der beder om hjælp til at få rådgivning, hvis de har oplevet problemer i forbindelse med en flyrejse,” siger hun.
I opgørelsen fra Trafikstyrelsen står det klart, at hvor det tidligere var aflyste fly, der var den mest udbredte årsag til at klage, så har det både sidste år og i dette års første måneder være forsinkelser, der har udløst flest klager fra danskerne.
Og den udvikling kan muligvis være et tegn på, at der er opstået en øget viden blandt danske rejsende om, at de kan have krav på kompensation, hvis ikke flyselskaberne lever op til det, de skal.
”Det tyder på, at folk er blevet mere opmærksomme på, hvilke muligheder der er for at klage over forskellige typer af hændelser, og det er en positiv ting set fra et forbrugersynspunkt. Men samtidig er det vigtigt at understrege, at det ikke er alle forsinkelser, hvor man får medhold i en klage. Reglerne er ret klart definerede, så man kan også komme langt ved selv at undersøge, hvordan man er stillet,” siger Louise Hertzum Andersen.
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag | 2022 | 2023 | 2024 |
Aflysning | 46% | 43% | 32% |
Forsinkelse | 35% | 47% | 60% |
Covid-19 (aflysning) | 13% | 2% | 1% |
Boardingafvisning | 5% | 7% | 6% |
Nedgradering | 1% | 1% | 1% |
Kilde: Trafikstyrelsen
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Næsten dagligt er der optræk til en ulykke ved overskæringer på jernbanen9.7.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste to år er der registreret over 700 forløbere til ulykker ved overskæringer på jernbanenettet, hvor der har været ved at ske en kollision eller påkørsel. Det viser nye tal, som Trafikstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Bank og forsikringsselskab advarer mod dette på udlandsferien8.7.2025 14:31:07 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Sparekassen Kronjylland og Gjensidige, viser, at næsten hver tredje dansker foretrækker at betale med kontanter, når de er på ferie i udlandet. Det kan være en dårlig idé, advarer Sparekassen Kronjylland og Gjensidige.
Mange danskere kender ikke anbefalingerne: Betalinger i udlandet kan give ekstraregning6.7.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker kender ikke deres banks anbefalinger for betaling med kort i udlandet, og det kan føre til en ærgerlig ekstraregning på ferien, lyder advarslen fra Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hedebølge resulterer i dehydrering for danske feriegæster3.7.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens der opleves rekordhøje temperaturer og hedebølge i Europa, er det alfa omega at danskerne husker at drikke rigeligt med væske og sørge for saltbalancen, når de er på ferie. Sådan lyder opfordringen.
Boligkøbere drømmer om et godt energimærke: Men mange boliger lever ikke op til ønskerne2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun 12 procent af landets boligejere ville vælge et hus med et lavt energimærke, hvis de skulle købe i dag. Men over halvdelen af de danske boliger har energimærke D eller lavere. Det viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum