Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.

Selvom en flyrejse for de fleste af os er forbundet med en længe imødeset mulighed for at nyde en afslappende ferie udenfor landets grænser, så fører forsinkede og aflyste fly hvert år til store frustrationer blandt danske rejsende.
Og det fører hvert år til flere tusinde klager over flyselskaber fra danskere, der mener de har ret til kompensation i forbindelse med problemer, der er opstået på en flyrejse.
Det viser en ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Hvor der sidste år var 1.899 klager fra danskere over flyselskaber, så lå tallet de to foregående år på et nærmest identisk niveau på 2.070 og 2.190 klager.
Til trods for at det er et voldsomt fald fra tiden under Corona i 2020, hvor der var godt 6000 klager, så er det alligevel et tegn på, at danskere er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når der opstår problemer på flyrejsen, lyder vurderingen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Det er altid vigtigt at kende sine rettigheder, når man har købt en flybillet. Vi oplever løbende at få henvendelser fra vores kunder, der beder om hjælp til at få rådgivning, hvis de har oplevet problemer i forbindelse med en flyrejse,” siger hun.
I opgørelsen fra Trafikstyrelsen står det klart, at hvor det tidligere var aflyste fly, der var den mest udbredte årsag til at klage, så har det både sidste år og i dette års første måneder være forsinkelser, der har udløst flest klager fra danskerne.
Og den udvikling kan muligvis være et tegn på, at der er opstået en øget viden blandt danske rejsende om, at de kan have krav på kompensation, hvis ikke flyselskaberne lever op til det, de skal.
”Det tyder på, at folk er blevet mere opmærksomme på, hvilke muligheder der er for at klage over forskellige typer af hændelser, og det er en positiv ting set fra et forbrugersynspunkt. Men samtidig er det vigtigt at understrege, at det ikke er alle forsinkelser, hvor man får medhold i en klage. Reglerne er ret klart definerede, så man kan også komme langt ved selv at undersøge, hvordan man er stillet,” siger Louise Hertzum Andersen.
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag | 2022 | 2023 | 2024 |
Aflysning | 46% | 43% | 32% |
Forsinkelse | 35% | 47% | 60% |
Covid-19 (aflysning) | 13% | 2% | 1% |
Boardingafvisning | 5% | 7% | 6% |
Nedgradering | 1% | 1% | 1% |
Kilde: Trafikstyrelsen
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Ferieglade danskere benytter det blå EU-sygesikringskort mest i Østrig: Kan ende med en dyr ekstraregning12.2.2025 07:42:00 CET | Pressemeddelelse
Uge 7 og 8 står i vinterferiens tegn, og rigtig mange danskere drager mod koldere destinationer for at bruge en uge på ski. Nye tal fra Styrelsen for Patientsikkerhed viser, at der for tredje år i streg er flest refusioner med det blå EU-sygesikringskort fra Østrig. Det skaber bekymring for, om danskerne er ordentlig dækket på rejsen.
Gjensidige stopper som hoved- og navnesponsor for Kvindeligaen i fodbold7.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden 2019 har Gjensidige været hoved- og navnesponsor for kvindernes bedste fodboldrække.
Over 2.000 danskere sigtes årligt for gentagende narkokørsel5.2.2025 07:42:00 CET | Pressemeddelelse
Hver dag sigter betjente i landets politikredse i gennemsnit flere end tre danskere for at have kørt narkokørsel, hvor vedkommende allerede er blevet sigtet for det samme indenfor de seneste to år. Det viser en ny oversigt, som Rigspolitiet har udleveret til Gjensidige.
Vær opmærksom på ferien: Så mange tænker over risikoen for drugging på rejsen30.1.2025 07:35:00 CET | Pressemeddelelse
To ud af tre danske kvinder over 18 år gør noget aktivt for at undgå at få noget uønsket i deres drink på ferien. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Hver femte dansker smider ting i toilettet: Er du en af dem?23.1.2025 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Vatpinde, tamponer, vatrondeller og engangskarklude. Det er nogle af de ting, som danskerne smider i toilettet fremfor i skraldespanden. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum