Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Selvom en flyrejse for de fleste af os er forbundet med en længe imødeset mulighed for at nyde en afslappende ferie udenfor landets grænser, så fører forsinkede og aflyste fly hvert år til store frustrationer blandt danske rejsende.
Og det fører hvert år til flere tusinde klager over flyselskaber fra danskere, der mener de har ret til kompensation i forbindelse med problemer, der er opstået på en flyrejse.
Det viser en ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Hvor der sidste år var 1.899 klager fra danskere over flyselskaber, så lå tallet de to foregående år på et nærmest identisk niveau på 2.070 og 2.190 klager.
Til trods for at det er et voldsomt fald fra tiden under Corona i 2020, hvor der var godt 6000 klager, så er det alligevel et tegn på, at danskere er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når der opstår problemer på flyrejsen, lyder vurderingen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Det er altid vigtigt at kende sine rettigheder, når man har købt en flybillet. Vi oplever løbende at få henvendelser fra vores kunder, der beder om hjælp til at få rådgivning, hvis de har oplevet problemer i forbindelse med en flyrejse,” siger hun.
I opgørelsen fra Trafikstyrelsen står det klart, at hvor det tidligere var aflyste fly, der var den mest udbredte årsag til at klage, så har det både sidste år og i dette års første måneder være forsinkelser, der har udløst flest klager fra danskerne.
Og den udvikling kan muligvis være et tegn på, at der er opstået en øget viden blandt danske rejsende om, at de kan have krav på kompensation, hvis ikke flyselskaberne lever op til det, de skal.
”Det tyder på, at folk er blevet mere opmærksomme på, hvilke muligheder der er for at klage over forskellige typer af hændelser, og det er en positiv ting set fra et forbrugersynspunkt. Men samtidig er det vigtigt at understrege, at det ikke er alle forsinkelser, hvor man får medhold i en klage. Reglerne er ret klart definerede, så man kan også komme langt ved selv at undersøge, hvordan man er stillet,” siger Louise Hertzum Andersen.
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag | 2022 | 2023 | 2024 |
Aflysning | 46% | 43% | 32% |
Forsinkelse | 35% | 47% | 60% |
Covid-19 (aflysning) | 13% | 2% | 1% |
Boardingafvisning | 5% | 7% | 6% |
Nedgradering | 1% | 1% | 1% |
Kilde: Trafikstyrelsen
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Pas på: I maj måned bliver over 1.000 hjorte påkørt i trafikken26.4.2024 07:41:00 CEST | Pressemeddelelse
Maj måned er historisk set en af de farligste for hjorte, hvor omkring 30 mister livet dagligt efter at være blevet påkørt i trafikken. Derfor bør man være ekstra opmærksom, når man kører ud på de veje som hjortene krydser, lyder rådet fra Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
Historisk højt medicinforbrug hjælper danskerne igennem dagligdagen24.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
I 2023 steg danskernes forbrug af apoteksmedicin til et historisk højt niveau, viser nye tal, som Danmarks Apotekerforening har udleveret til Gjensidige. Samtidig viser en ny undersøgelse, at 4 ud af 10 danskere har brug for medicin for at klare hverdagen.
Mange kender ikke reglerne: Sidste år fik 3.800 bilister bøder ved vejarbejde19.4.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 3.800 bøder blev ifølge Rigspolitiet uddelt til danskere sidste år, der kørte for stærkt på en strækning med vejarbejde. Og udover en bøde til dobbelttakst, så er den høje hastighed ved vejarbejde hensynsløst over for dem, der arbejder på strækningen, lyder det fra skadedirektør i Gjensidige.
Farligt fænomen: 4000 gange sidste år skulle der ryddes op efter bilister på vejene16.4.2024 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år måtte Vejdirektoratet sende en afspærringsvogn ud og rydde op flere end 4000 gange, fordi tabt gods havde skabt en trafikfarlig situation på vejene. Og de mange sager om tabt gods har både en stor økonomisk omkostning og er til alvorlig fare for trafikken og medarbejdere, lyder advarslen fra Lene Rasmusssen, der er skadedirektør i Gjensidige.
Forbruget af allergimedicin stiger. Flere bliver vaccineret mod høfeber10.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Høfeber er blevet så stort et problem, at et stigende antal danskere vælger at blive vaccineret mod det, viser en ny opgørelse fra Gjensidige. Også landets apoteker melder om en stigning i salg af antihistaminer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum