Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.

Selvom en flyrejse for de fleste af os er forbundet med en længe imødeset mulighed for at nyde en afslappende ferie udenfor landets grænser, så fører forsinkede og aflyste fly hvert år til store frustrationer blandt danske rejsende.
Og det fører hvert år til flere tusinde klager over flyselskaber fra danskere, der mener de har ret til kompensation i forbindelse med problemer, der er opstået på en flyrejse.
Det viser en ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Hvor der sidste år var 1.899 klager fra danskere over flyselskaber, så lå tallet de to foregående år på et nærmest identisk niveau på 2.070 og 2.190 klager.
Til trods for at det er et voldsomt fald fra tiden under Corona i 2020, hvor der var godt 6000 klager, så er det alligevel et tegn på, at danskere er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når der opstår problemer på flyrejsen, lyder vurderingen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Det er altid vigtigt at kende sine rettigheder, når man har købt en flybillet. Vi oplever løbende at få henvendelser fra vores kunder, der beder om hjælp til at få rådgivning, hvis de har oplevet problemer i forbindelse med en flyrejse,” siger hun.
I opgørelsen fra Trafikstyrelsen står det klart, at hvor det tidligere var aflyste fly, der var den mest udbredte årsag til at klage, så har det både sidste år og i dette års første måneder være forsinkelser, der har udløst flest klager fra danskerne.
Og den udvikling kan muligvis være et tegn på, at der er opstået en øget viden blandt danske rejsende om, at de kan have krav på kompensation, hvis ikke flyselskaberne lever op til det, de skal.
”Det tyder på, at folk er blevet mere opmærksomme på, hvilke muligheder der er for at klage over forskellige typer af hændelser, og det er en positiv ting set fra et forbrugersynspunkt. Men samtidig er det vigtigt at understrege, at det ikke er alle forsinkelser, hvor man får medhold i en klage. Reglerne er ret klart definerede, så man kan også komme langt ved selv at undersøge, hvordan man er stillet,” siger Louise Hertzum Andersen.
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag | 2022 | 2023 | 2024 |
Aflysning | 46% | 43% | 32% |
Forsinkelse | 35% | 47% | 60% |
Covid-19 (aflysning) | 13% | 2% | 1% |
Boardingafvisning | 5% | 7% | 6% |
Nedgradering | 1% | 1% | 1% |
Kilde: Trafikstyrelsen
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Pas på solarieforbruget: Hvert andet solcenter har fået påbud14.10.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
For høj UV-stråling, forkert ophængt sikkerhedsplakat eller manglende beskyttelsesbriller har det seneste år betydet, at hvert andet kontrollerede solcenter har fået påbud for at have overtrådt reglerne. Det viser nye tal som Sikkerhedsstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Ubehagelig overraskelse: 7 ud af 10 glemmer vigtigt ferietjek7.10.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien nærmer sig, og danskerne ser frem til sol og afslapning. Men midt i feriestemningen overser mange en vigtig detalje. Væggelus kan nemlig forvandle hjemkomsten til et mareridt.
Strejke truer rejsende inden efterårsferien3.10.2025 07:47:00 CEST | Pressemeddelelse
De franske flyveledere har annonceret en strejke lige op til efterårsferien, og det kan få konsekvenser for alle de rejsende, der skal flyve til Frankrig eller mellemlande fra den 7. til den 10. oktober. Skal man det, bør man derfor tage sig nogle forholdsregler, lyder rådet fra Gouda Rejseforsikring.
Alt for mange overlader el og vand til de forkerte hænder30.9.2025 07:52:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver sjette dansker har fået udført arbejde, der burde være lavet af autoriserede faglærte. Det kan få store konsekvenser, vurderer erhvervsorganisation og forsikringsselskab.
Ny undersøgelse: Blinklyset bliver ofte glemt i trafikken26.9.2025 07:49:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom det både skaber stor risiko for farlige situationer og er til stor gene for medtrafikanter, glemmer en stor del af de danske bilister at bruge blinklyset, når de hver dag bevæger sig gennem trafikken, viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum