Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
![](/data/images/public/9709319/13794824/000bef14-b8bc-4db8-9490-2d30e4d30ba9-w_720.jpg)
Selvom en flyrejse for de fleste af os er forbundet med en længe imødeset mulighed for at nyde en afslappende ferie udenfor landets grænser, så fører forsinkede og aflyste fly hvert år til store frustrationer blandt danske rejsende.
Og det fører hvert år til flere tusinde klager over flyselskaber fra danskere, der mener de har ret til kompensation i forbindelse med problemer, der er opstået på en flyrejse.
Det viser en ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Hvor der sidste år var 1.899 klager fra danskere over flyselskaber, så lå tallet de to foregående år på et nærmest identisk niveau på 2.070 og 2.190 klager.
Til trods for at det er et voldsomt fald fra tiden under Corona i 2020, hvor der var godt 6000 klager, så er det alligevel et tegn på, at danskere er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når der opstår problemer på flyrejsen, lyder vurderingen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Det er altid vigtigt at kende sine rettigheder, når man har købt en flybillet. Vi oplever løbende at få henvendelser fra vores kunder, der beder om hjælp til at få rådgivning, hvis de har oplevet problemer i forbindelse med en flyrejse,” siger hun.
I opgørelsen fra Trafikstyrelsen står det klart, at hvor det tidligere var aflyste fly, der var den mest udbredte årsag til at klage, så har det både sidste år og i dette års første måneder være forsinkelser, der har udløst flest klager fra danskerne.
Og den udvikling kan muligvis være et tegn på, at der er opstået en øget viden blandt danske rejsende om, at de kan have krav på kompensation, hvis ikke flyselskaberne lever op til det, de skal.
”Det tyder på, at folk er blevet mere opmærksomme på, hvilke muligheder der er for at klage over forskellige typer af hændelser, og det er en positiv ting set fra et forbrugersynspunkt. Men samtidig er det vigtigt at understrege, at det ikke er alle forsinkelser, hvor man får medhold i en klage. Reglerne er ret klart definerede, så man kan også komme langt ved selv at undersøge, hvordan man er stillet,” siger Louise Hertzum Andersen.
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag | 2022 | 2023 | 2024 |
Aflysning | 46% | 43% | 32% |
Forsinkelse | 35% | 47% | 60% |
Covid-19 (aflysning) | 13% | 2% | 1% |
Boardingafvisning | 5% | 7% | 6% |
Nedgradering | 1% | 1% | 1% |
Kilde: Trafikstyrelsen
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Hver tredje husejer aner ikke, om deres bolig har et energimærke22.7.2024 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom energimærket er et lovkrav, når en bolig skal sælges, ved mange danskere ikke, om deres egen bolig overhovedet har et energimærke. Men der er penge at hente, hvis man interesserer sig for det, lyder det fra energiekspert.
Trods højsæson for skybrud: Halvdelen af danskerne gør ikke noget for at undgå oversvømmelse17.7.2024 07:38:00 CEST | Pressemeddelelse
Selv om mange er i risiko for at få skader på grund af skybrud, så er det langt fra alle, der har gjort en indsats for at forebygge skader, viser ny undersøgelse.
Hver anden kender ikke særlig regel: Betalingsloft på Visa/Dankort overrasker danskerne11.7.2024 07:48:00 CEST | Pressemeddelelse
Der kan vente en ubehagelig overraskelse for danskere på sommerferie, hvis de overskrider deres Visa/Dankorts betalingsloft. Flere end hver anden ved slet ikke, at betalingsloftet eksisterer, viser en ny undersøgelse.
Dårlig mave ødelægger ferier: Stor stigning i henvendelser fra populær rejsedestination9.7.2024 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af sager hos Gjensidige og Gouda Rejseforsikring fra Tyrkiet er steget med over 35 procent i årets første seks måneder. Det giver anledning til at minde rejsende om at være opmærksom på deres personlige hygiejne og at benytte deres rejseforsikring.
Gjensidige og forsikringsforeningen FOMO indgår aftale om salg af forsikringer til FOMOs knap 19.000 medlemmer5.7.2024 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
FOMO kan fremadrettet tilbyde flere medlemsfordele igennem samarbejdsaftale med Gjensidige, mens Gjensidige samtidig styrker sin lokale tilstedeværelse på Fyn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum