Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Selvom en flyrejse for de fleste af os er forbundet med en længe imødeset mulighed for at nyde en afslappende ferie udenfor landets grænser, så fører forsinkede og aflyste fly hvert år til store frustrationer blandt danske rejsende.
Og det fører hvert år til flere tusinde klager over flyselskaber fra danskere, der mener de har ret til kompensation i forbindelse med problemer, der er opstået på en flyrejse.
Det viser en ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Hvor der sidste år var 1.899 klager fra danskere over flyselskaber, så lå tallet de to foregående år på et nærmest identisk niveau på 2.070 og 2.190 klager.
Til trods for at det er et voldsomt fald fra tiden under Corona i 2020, hvor der var godt 6000 klager, så er det alligevel et tegn på, at danskere er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når der opstår problemer på flyrejsen, lyder vurderingen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Det er altid vigtigt at kende sine rettigheder, når man har købt en flybillet. Vi oplever løbende at få henvendelser fra vores kunder, der beder om hjælp til at få rådgivning, hvis de har oplevet problemer i forbindelse med en flyrejse,” siger hun.
I opgørelsen fra Trafikstyrelsen står det klart, at hvor det tidligere var aflyste fly, der var den mest udbredte årsag til at klage, så har det både sidste år og i dette års første måneder være forsinkelser, der har udløst flest klager fra danskerne.
Og den udvikling kan muligvis være et tegn på, at der er opstået en øget viden blandt danske rejsende om, at de kan have krav på kompensation, hvis ikke flyselskaberne lever op til det, de skal.
”Det tyder på, at folk er blevet mere opmærksomme på, hvilke muligheder der er for at klage over forskellige typer af hændelser, og det er en positiv ting set fra et forbrugersynspunkt. Men samtidig er det vigtigt at understrege, at det ikke er alle forsinkelser, hvor man får medhold i en klage. Reglerne er ret klart definerede, så man kan også komme langt ved selv at undersøge, hvordan man er stillet,” siger Louise Hertzum Andersen.
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag | 2022 | 2023 | 2024 |
Aflysning | 46% | 43% | 32% |
Forsinkelse | 35% | 47% | 60% |
Covid-19 (aflysning) | 13% | 2% | 1% |
Boardingafvisning | 5% | 7% | 6% |
Nedgradering | 1% | 1% | 1% |
Kilde: Trafikstyrelsen
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange unge fravælger regning og garanti fra håndværkeren29.8.2024 07:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange unge danskere er villige til at løbe en stor risiko, når de betaler kontant og siger nej til både regning og garanti, når håndværkeren har været på besøg. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Boligsælgere overser denne mulighed for at forbedre tilstandsrapporten22.8.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Tilstandsrapporten kan være afgørende for et vellykket salg. Alligevel kender syv ud af 10 boligsælgere ikke muligheden for at få lavet en såkaldt førsynsrapport, hvor man kan nå at fikse småfejl, før den endelige rapport bliver lavet. Det viser en ny undersøgelse fra EDC.
4 ud af 10 boligejere sparer op til renovering af boligen15.8.2024 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
En stor del af de danske boligejere har lavet en dedikeret opsparing til vedligeholdelse og renovering, viser ny undersøgelse. Her er de gode råd til at bruge pengene mest fornuftigt, fra en skadedirektør og en energikonsulent.
Undersøgelse: Stor forvirring om barnets dækning ved ulykker i skoletiden13.8.2024 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Den kommende tid vil tusindvis af børn igen indfinde sig i skole og institution efter ferien, men selvom det er nogle af de steder, hvor flest børn kommer til skade i forbindelse med leg, så tror næsten halvdelen af danskerne fejlagtigt, at deres barn er dækket en kollektiv ulykkesforsikring i skolen eller institutionen. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
30.000 sager om hastighed ved skoleveje sidste år: Forældre vil have mere fokus på trafiksikkerhed6.8.2024 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er grund til at se sig godt for, når tusindvis af børn over hele landet i næste uge bevæger sig ud i trafikken for at komme i skole. Alene i år der nemlig blevet udskrevet over 10.000 bøder, mens der i 2023 blev udskrevet over 30.000 bøder for at køre for stærkt ved skoleveje. Det viser nye tal, som Rigspolitiet har udleveret til Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum