Høringssvar om ændring af lov om social pension, m.v.

Finans Danmark har afgivet høringssvar til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Finans Danmark noterer med tilfredshed, at lovforslaget sigter på at sidestille pensionsindbetalinger med henholdsvis bortseelsesret og fradragsret i relation til indkomstaftrapning af indkomsterstattende offentlige ydelser i de indkomstår, hvor der indbetales til pensionsordninger.

Vi har ikke fundet behov for at afgive bemærkninger til bruttoficeringsmetoden (40 procent skattesats for alle skattepligtige) ved indbetalinger til aldersopsparinger og aldersforsikringer.

Det fremhæves i høringssvaret, at Finans Danmark prioriterer, at det tilstræbes at sikre mere ligelige konkurrencevilkår mellem forskellige typer af pensionsudbydere til fordel for forbrugerne – det vil sige pensionsopsparerne.

Vi har ikke afgivet bemærkninger til forslag om en ændring af bemyndigelsesbestemmelsen om fastsættelse af begrebet indtægt ved personligt arbejde ved beregning af sociale pensioner.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)

Investeringsbranchen har tredoblet bæredygtig dialog med virksomheder på to år7.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 var danske kapitalforvaltere i dialog med virksomheder verden over hele 7.400 gange for at påvirke dem i en mere bæredygtig retning. Det er en tredobling sammenlignet med 2021, viser en ny opgørelse fra Finans Danmark. Den støt stigende indsats understreger både investorernes og branchens ambition om, at danskernes investeringer kan være med til at drive den bæredygtige omstilling frem.

Trods tårnhøj inflation og røde markeder: Rekordfå unge investorer stoppede med at investere i kriseåret 20223.5.2024 08:04:51 CEST | Pressemeddelelse

Med tårnhøj inflation og stigende renter var 2022 et økonomisk hårdt år for mange danskere. Alligevel var det rekordfå af de 18-29-årige investorer, som stoppede med at investere i 2022. Samtidig var de unge investorers vedholdenhed med til at sikre, at antallet af voksne investorer voksede til 1.400.000. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.