Høringssvar om ændring af lov om social pension, m.v.

Finans Danmark har afgivet høringssvar til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Finans Danmark noterer med tilfredshed, at lovforslaget sigter på at sidestille pensionsindbetalinger med henholdsvis bortseelsesret og fradragsret i relation til indkomstaftrapning af indkomsterstattende offentlige ydelser i de indkomstår, hvor der indbetales til pensionsordninger.

Vi har ikke fundet behov for at afgive bemærkninger til bruttoficeringsmetoden (40 procent skattesats for alle skattepligtige) ved indbetalinger til aldersopsparinger og aldersforsikringer.

Det fremhæves i høringssvaret, at Finans Danmark prioriterer, at det tilstræbes at sikre mere ligelige konkurrencevilkår mellem forskellige typer af pensionsudbydere til fordel for forbrugerne – det vil sige pensionsopsparerne.

Vi har ikke afgivet bemærkninger til forslag om en ændring af bemyndigelsesbestemmelsen om fastsættelse af begrebet indtægt ved personligt arbejde ved beregning af sociale pensioner.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)

Få timers undervisning øger børns økonomiske viden betragteligt18.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvert år i uge 11 holder Finans Danmark Pengeuge i hele landet. I 10 år har initiativet nu eksisteret, hvor de ældste elever i grundskolen kan deltage og både bruge undervisningsmaterialet udarbejdet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget FORSTÅ og få en bankmedarbejder ud og gæsteundervise. Og nu viser en helt ny undersøgelse at undervisningen virker. Børn, der er blevet undervist i privatøkonomi i løbet af Pengeuge, øgede deres finansielle viden med hele 18 procent.