FlexFabrikken

Flexfabrikken byder Riis og Tanderup velkommen som medejere

Anne Dorthe Tanderup og Bjarne Riis køber sig ind i virksomheden Flexfabrikken, som over de seneste små 10 år har sendt flere tusinde fleksjobbere i arbejde. Parret skal medvirke til at sætte fokus på fleksibel rekruttering i de danske virksomheder i en tid, hvor mange taler om mangel på arbejdskraft, samtidig med at mange fleksjobbere står uden job.

Danmarks mere end 100.000 visiterede fleksjobbere udgør sammen med mennesker med et handicap et stærkt og uudnyttet potentiale for de danske virksomheder.
En del af virksomhedernes rekrutteringsudfordringer kan nemlig løses ved at skabe et mere fleksibelt og mangfoldigt arbejdsmarked, der er bedre til at udnytte de menneskelige ressourcer og kompetencer, fleksjobberne udgør.

Sådan har mantraet lydt i snart 10 år i virksomheden Flexfabrikken, der som kursus- og rekrutteringsvirksomhed har matchet flere tusinde fleksjobbere og andre på offentlig forsørgelse med danske virksomheder. Til gavn for alle involverede.
Derfor vil Flexfabrikken nu have fleksibel rekruttering langt højere op på dagsordenen hos de danske virksomheder, og det skal ægteparret Anne Dorthe Tanderup og Bjarne Riis hjælpe til med.

Et enestående formål

Den tidligere håndboldstjerne og den tidligere cykelrytter og holdejer har købt 30 procent af aktierne i virksomheden af founder og adm. direktør, Henriette Friis Højer, og hendes mand, Steffen Højer.

”Som virksomhed har vi et enestående formål om at skabe et langt mere fleksibelt arbejdsmarked. Det giver rigtig meget mening, ikke alene set fra et snævert forretningsperspektiv hos Flexfabrikken eller set gennem en virksomheds eller den enkelte fleksjobbers briller. Det giver også samfundsøkonomisk mening at flytte folk fra offentlig forsørgelse og ind i et arbejdsfællesskab,” siger Henriette Friis Højer og fortsætter.

”Det er et kæmpe potentiale, men det er også et ansvar, som de danske virksomheder skal påtage sig en del af. Her har jeg igennem nogen tid ønsket mig en partner, der udover forretningsudvikling kan hjælpe med at sætte fokus på potentialet overfor virksomhederne. Det er jeg sikker på, at jeg har fundet i Anne Dorthe og Bjarne.”

Flexibilitet er nøglen til succes

Parterne har over de seneste par år løbende talt sammen om muligheden for at samarbejde. Med Anne Dorthe Tanderup og Bjarne Riis’ tilbagevenden til Danmark efter i mange år at have været bosat i Italien og Schweiz var timingen nu oplagt.

”Vi har kendt Henriette og Flexfabrikken længe og har altid synes, at her er et formål, der virkelig rører noget i os. Jeg har altid været drevet af at være en del af noget, der er større end mig selv. Og jeg har været så privilegeret at være en del af en fantastisk fortælling om dansk kvindehåndbold, og jeg har stået på sidelinjen, mens Bjarne skabte verdens bedste cykelhold. I de fortællinger har rummelighed været helt afgørende for succesen. Jeg tror på, at vi på samme måde kan være med til at påvirke arbejdsmarkedet, hvis vi bliver bedre til at se og bruge hinandens styrker og se mindre på begrænsningerne, og om samarbejdsformen er et fuldtidsjob,” siger Anne Dorthe Tanderup.

Ifølge Bjarne Riis skal ejerskabet netop også ses som en investering med både hjertet og hjernen, og han ser frem til at bidrage til at øge opmærksomheden omkring det uforløste potentiale.

”Der er brug for, at vi som samfund tænker og rekrutterer mere fleksibelt, fordi det skaber et mere dynamisk og rummeligt arbejdsmarked. For nylig talte jeg med en mindre malervirksomhed, hvor ejeren var træt af bogføring og hellere ville ud at male. Men han havde ikke råd til at ansætte en fuldtidsressource til regnskab. Her ville en dygtig fleksjobber være oplagt. Jeg tror ikke, at det er fordi, vi ikke ønsker at gøre brug af fleksjobbere, men jeg tror, at vi ofte glemmer mulighederne. Det vil vi meget gerne hjælpe til med at påvirke,” siger Bjarne Riis.

I disse uger besøger Anne Dorthe Tanderup og Bjarne Riis henholdsvis Give Steel og Grundfos.
Hos Give Steel har man udviklet et måleværktøj, der viser den samfundsmæssige gevinst, der er ved at rekruttere fleksibelt. Hos Grundfos besøger de nogle dygtige funktionærer, som Flexfabrikken har rekrutteret til virksomheden.

Kort om Flexfabrikken:
Flexfabrikken er et vikar- og rekrutteringsbureau og kursusvirksomhed – primært for mennesker i fleksjob. Flexfabrikken hjælper med at matche kandidater med virksomheder landet over, så rekrutteringsprocessen bliver både tryg og professionel, uanset om det handler om en stilling på 10 timer om ugen eller mere. Flexfabrikken blev stiftet i 2015 og har siden matchet flere tusinde fleksjobbere og andre på offentlig forsørgelse med danske virksomheder – i tæt samarbejde med deres impact partnere, Grundfos Foundation og Lind Foundation. I 2022 og 2023 blev virksomheden kåret som Gazelle-virksomhed. Virksomheden ligger i Kolding og har dertil lokale afdelinger rundt omkring i hele landet. Se mere på www.flexfabrikken.dk

Henriette Friis HøjerAdministrerende direktør

Tlf:60144588