Niels Brock

Onsdag d. 20. marts kl. 11.30 klipper Christian Stadil det røde bånd til Thornico Library på Niels Brock

Begivenheden finder sted på Niels Brock, Det Internationale Gymnasium, som huser Elitegymnasiet.

Eliteeleverne har en travl hverdag med 5- 6 A-fag (som er to mere end en almindelig studentereksamen), rigtig mange skoletimer og selvfølgelig mange lektier – så biblioteket bliver et roligt hjørne i en pulserende bygning. Et pusterum. Med biblioteket etableres også en Thornico læseklub, hvor Christian Stadil en gang i kvartalet mødes med eleverne og drøfter en bog.

Christian Stadil CEO for konglomeratet Thornico A/S udtaler:

Marcus Tullius Cicero sagde, at et rum uden bøger er som en krop uden sjæl: Et citat, jeg mener holder en del sandhed i sig. Som intet andet medie kan bøger inspirere, facilitere selv-forglemmelse og fremkalde stærke følelsesmæssige reaktioner. Bøger kræver mere af een end de digitale platforme, der oftest serverer underholdning på et sølvfad. Bøger kræver tilstedeværelse og fordybelse og fordrer, at vi bruger vores fantasi og danner billeder i vores cerebrale rum i stedet for at alt er præ-fabrikeret. Jeg kan ikke forestille mig et bedre dannelsesværktøj for unge mennesker end en fysisk bog.”

Nye bøger tilføjes biblioteket løbende og eleverne har mulighed for at sende ønsker og stemme om hvilke bøger, der skal tilføjes. Og Christian Stadil tilføjer:

Ikke alle bøger er for alle, men jeg håber, at alle vil kunne finde een eller flere bøger, der gør noget for eller ved dem.”

Adm. direktør Anya Eskildsen hylder det nye samarbejde:

“Vi er utrolig glade for samarbejdet med Christian Stadil og hans fokus på koncentration og fordybelse – og det betyder meget for de unge, når rollemodeller som Christian Stadil sætter fokus på noget, og endda vælger at bruge tid på de unge. På Niels Brock er vi optaget af elevernes faglige og personlige udvikling, og vi er stolte over samarbejdet med Christian Stadil som har stor viden om, hvordan man kan passe på sig selv - både fysisk og psykisk.”

I efteråret 2023 indledte Niels Brock et nyt initiativ: “Fokus på læring, trivsel og dannelse”. Gennem en række initiativer lærer eleverne om vigtigheden af motion, mentalt overskud og sund mad. Derudover har vi fjernet al digital støj fra undervisningen såsom mobiltelefoner. Underviserne har desuden fået redskaber til at lave bl.a. “brain breaks” i undervisningen.

Pressen er velkommen. Kontakt venligt presseansvarlig Louise Bjerre Dalum på: LBD@brock.dk eller på mobil: 25659429

Niels Brock

Niels Brock er en af Danmarks største uddannelsesinstitutioner med mere end 12.500 elever og studerende fordelt på HHX, GSK, EUX, EUD, MBA og bestyrelsesuddannelse. Navnet Niels Brock forpligter, og med et historisk fundament kombinerer vi tradition med innovation.

Følg pressemeddelelser fra Niels Brock

Flere pressemeddelelser fra Niels Brock