ElectrochaeaElectrochaea

Electrochaea og Erik Thun AB indgår forhandlinger om e-metan som grønt brændstof i Thunbolagens LNG-skibe

Electrochaea og Erik Thun AB har underskrevet en hensigtserklæring (Letter of Intend) om at indlede forhandlinger om køb af e-metan, som maritimt brændstof i de skibe, der drives af Erik Thun AB. E-metanen skal produceres af Electrochaeas datterselskab BioCat Roslev Aps i Danmark.

Electrochaea arbejder i øjeblikket på at etablere et power-to-gas anlæg i Skive kommune. Her skal ny vedvarende energi fra vind bruges til at producere grøn brint, der sammen med CO2 fra biogasproduktionen ved Rybjerg Biogas, blandes i en bioreaktor til produktion af e-metan. Dette sker ved hjælp af Electrochaeas patenterede bio-metaniseringsteknologi. Den producerede e-metan vil blive tilført det danske gasnet, og dermed bidrage til dekarbonisering af gasforbrugere i hele Europa. E-metanen vil fuldt ud overholde EU-kravene for RFNBO brændstof.

Erik Thun AB planlægger at erstatte fossilt LNG-brændstof med e-metan, hvilket giver Erik Thun AB mulighed for at drive sin eksisterende LNG-flåde uden at skulle ændre sine motorer for at kunne anvende grønne brændstoffer.

Johan Källsson, Managing Director ved Erik Thun AB, understreger det afgørende behov for bæredygtighed i den maritime industri. "At gå vejen for at blive CO2-neutrale er meget udfordrende," siger Källsson. "Hos Erik Thun AB står vi fast på vores forpligtelse til at drive transitionen med at integrere grønne brændstoffer i vores skibsdrift. I øjeblikket undersøger vi aktivt forskellige alternativer. For vores skibe, der sejler på LNG, er e-metan en renere mulighed. Vi er stolte af dette samarbejde, og stolte af at være pionerer inden for erstatning af fossile brændstoffer med grøn e-metan. E-metan som venter på at blive officielt anerkendt af regeringen som et renere alternativ. Vi har forpligtet os til at bygge og drive og vedligeholde skibe med avanceret design og et minimalt CO2-fodaftryk. For at skabe bæredygtige muligheder, der kan indgå i ordentlig livscyklusanalyse, er der behov for meget renere e-brændstoffer"

Doris Hafenbradl, Electrochaea’s CTO og Managing Director understreger fordelene ved at anvende Electrochaeas patenterede bio-metaniseringsteknologi til at levere brændstof med lavt CO2-fodaftryk til den maritime industri: "E-metan vil spille en vigtig rolle i dekarboniseringen af den maritime industri, og både Electtrochaea og BioCat Roslev ApS er glade for at forhandle salg af e-metan med et af de mest bæredygtige og visionære rederier. Den maritime industri er et vigtigt marked for e-metan, produceret med vores bio-metaniseringsteknologi, hvilket yderligere understøttes af interessen fra Erik Thun AB.”

Om Electrochaea:

Electrochaea leverer teknologi til fremstilling af syntetisk metan, et grønt brændstof, der erstatter fossil naturgas og kan opbevares og transporteres i det eksisterende gasnet. Electrochaeas patenterede proces hjælper med at bekæmpe klimaændringer ved at bruge CO2 til at generere en vedvarende energikilde, og giver en løsning til lagring af vedvarende energi. Flere pilotanlæg i industriel skala er allerede taget i brug i USA, Schweiz og Danmark. Electrochaea har hovedkontor i München, Tyskland, med kontorer i Danmark og USA. Besøg os på www.electrochaea.com.

Om Erik Thun AB:

Erik Thun Group er en tredje generations familievirksomhed. Koncernen ejer og driver tæt på 50 skibe, hvoraf 7 i dag er drevet af LNG. Besøg os på www.thun.se

Følg pressemeddelelser fra Electrochaea

Flere pressemeddelelser fra Electrochaea