Et usædvanligt år med voldsomt vejr, høje skadeserstatninger og et farvel til erhverv

Et frasalg af erhvervsporteføljen samt et ekstraordinært højt skadeserstatningsniveau har påvirket årets resultat på godt og ondt hos Sønderjysk Forsikring.

Et samlet årsresultat på 107 mio. kr., et investeringsresultat på 24 mio. kr. og en egenkapital på 723 mio. kr., sammenholdt med et negativt forsikringsteknisk resultat på 73 mio. kr. og en combined ratio på 110, afslører et helt usædvanligt år for Sønderjysk Forsikring.

Frasalg af erhvervsporteføljen

For Sønderjysk Forsikring var frasalget af erhvervsporteføljen på ca. 200 mio. kr. en strategisk beslutning, der banede vejen for en revideret forretningsmodel med fokus udelukkende på privatmarkedet.

Adm. direktør Frank Abel uddyber: ”Med et fremadrettet fokus på privatmarkedet kan vi styrke udviklingen af produkter, automatiseringer og digitale løsninger til fordel for privatkunder i hele landet. På den korte bane betyder det naturligvis et mindre fald i vores præmieindtægt, men her er vi godt hjulpet af en stabil udvikling på det private marked, så vi alligevel kan mønstre en samlet præmieindtægt i 2023 på 744 mio. kr.”.

Vejrfænomener & inflation

At året alligevel har været en udfordring, skyldes antallet af skader, og at inflationen har medvirket til en væsentlig stigning på prisen for en skade i forhold til tidligere. Derudover har 2023 budt på hagl i Sydeuropa med totalskadede biler og strandede kunder, skybrud og flere storme i løbet af året. Samlet set betyder det, at erstatningsudgifterne ligger væsentligt over det forventede.

”Vi har håndteret et ualmindeligt stort antal skader. Samtidig har vi oplevet en historisk voldsom stormflod, hvor medarbejderne ydede en afgørende indsats på vegne af Naturskaderådet, der administrerer stormflodsordningen. Ved at stå til rådighed døgnet rundt, hjalp medarbejderne kunderne godt igennem en svær situation, da det var allerværst. Det kan vi godt være stolte af”, forklarer Frank Abel.

Positive forventninger til 2024

På trods af disse udfordringer ser Frank Abel positivt på det nye år: ”Vi har økonomisk stabilitet til at kunne håndtere disse uforudsigelige skadeshændelser, også selv om de indtræder på samme tid. Samtidig har vi i en årrække vist stærk lønsom vækst med positive forsikringstekniske resultater”.

Med frasalget af erhvervsporteføljen har det været nødvendig med en kalibrering af selskabet og en tilpasset organisationsstruktur, der fremover har fokus på det private segment.

”De strategiske og organisatoriske tiltag, der er blevet implementeret i 2023, skal være med til at styrke selskabets konkurrencemæssige position. Det ændrer ikke ved vores fokus på lønsom vækst, understøttet af proces-automatiseringer og digitale kundeværktøjer”, afslutter Frank Abel.

Faktaboks for Sønderjysk Forsikring koncernen (Beløb i tusinde kroner):

Faktaboks

Bruttopræmieindtægt