Coop etablerer folkeskov nummer to ved Tistrup
Den nye skov optager CO2 og er samtidig et folkeligt projekt, som skal fremme biodiversiteten og skabe nye naturoplevelser i området.

I 2020 købte Coop 113 hektar jord ved Idomlund nær Holstebro for at etablere en folkeskov. Og nu bliver én folkeskov til to. For Coop har købt yderligere 66,7 hektar jord syd for Tistrup i Varde Kommune.
De 66,7 hektar jord ligger mellem to eksisterende skovområder, og folkeskoven binder hele arealet sammen til ét stort skovområde på 1.000 hektar. Og arbejdet med at plante de første ud af flere hundredetusinde spæde træer på den tidligere juletræsplantage er netop gået i gang.
Anne Mette Brasen, ESG-chef i Coop, siger om baggrunden for folkeskovene:
”Der er mange gode grunde til at etablere nye skovområder. Træerne bidrager positivt til klimaet, og vi er samtidig med til at skabe mere natur i Danmark. Dermed får flere danskere adgang til skov og rekreative naturområder, hvor man kan udfolde sig eller bare koble af i grønne omgivelser.”
Begge Coops folkeskove er etableret i samarbejde med HedeDanmark, der også står for den daglige drift af skovene. Skovfoged Henning Bilberg siger:
”Ligesom Coops første folkeskov er arealet ved Tistrup meget velegnet til produktive skovbevoksninger, som kan optage og binde rigtig meget CO2. Der er samtidig områder med stort potentiale for natur og biodiversitet. Og så er det jo dejligt, vi kan tilbyde de lokale beboere nye muligheder for oplevelser i naturen.”
Den nye skov ved Tistrup bliver officielt indviet i 2025.
Danskerne har samlet sammen
Navnet ”folkeskov” kommer ikke blot af, at Coop etablerer nye, offentlige naturarealer, tilgængelige for alle danskere. Navnet henviser også til, at skovene er finansieret med bidrag fra Coops kunder. På Coops flaskeautomater er der en knap, hvor man kan donere sin pant til folkeskov, man kan støtte via Coop Fordelskonto, og man kan bidrage til folkeskovene ved at købe skovbeviser på Coops hjemmeside.
Skovråd tilrettelægger skoven
For Coop er det vigtigt, at borgere og foreninger i området bliver involveret i etableringen af den nye folkeskov ved Tistrup. Derfor bliver der i slutningen af 2024 nedsat et skovråd, som skal bestå af repræsentanter fra lokalområdet. Det er skovrådets opgave at komme med input til, hvordan skoven skal tilrettelægges, så den skaber mest mulig glæde og gavn for de besøgende via eksempelvis publikumsfaciliteter, naturplejetiltag og arrangementer i skoven.
Kontakter
Anne Mette BrasenESG-chef i Coop
Tlf:51 59 42 59anne.mette.brasen@coop.dkEmil UlrichsenSenior kommunikationsrådgiver i Coop
Tlf:26 66 90 68emil.birkving.ulrichsen@coop.dkBilleder





Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum