Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, indvier EU's kontor i Nuuk og underskriver samarbejdsaftaler for at styrke partnerskabet mellem EU og Grønland

Europa-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, er i Grønland, for at indvie EU's kontor i Nuuk, som er udtryk for Europas konkrete tilstedeværelse i Grønland og det arktiske område i bredere forstand.

Ursula von der Leyen (i midten) sammen med formanden for Grønlands regering, Múte Bourup Egede, (th) og Danmarks statsminister, Mette Frederiksen (tv) i Nuuk.

Sammen med formanden for Grønlands regering, Múte Bourup Egede, og med deltagelse af Danmarks statsminister, Mette Frederiksen, har Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, undertegnet to samarbejdsaftaler på i alt næsten 94 mio. EUR inden for rammerne af Global Gateway, EU's investeringsstrategi for verden. Aftalerne indebærer investeringer i uddannelse og færdigheder på øen, ligesom omstillingen til ren energi vil blive støttet.

Ursula von der Leyen udtaler: "Vores nye kontor i Nuuk markerer starten på en ny æra for partnerskabet mellem EU og Grønland med Europas konkrete tilstedeværelse i Grønland og det arktiske område i bredere forstand. Og med vores to nye aftaler vil vi investere i ren energi, kritiske råstoffer og færdigheder i Grønland. Nye arbejdspladser i Grønland, bedre forsyningssikkerhed for Europa. Vi kan begge drage fordel af et større samarbejde på disse områder."

Åbningen af et EU-kontor i Nuuk er en del af EU's strategi for Arktis. Det vil lette samarbejdet mellem EU, regeringen, den private sektor og civilsamfundet, fremme EU's offentlige og private investeringer i Grønland og uddybe samarbejdet på en række områder, herunder uddannelse, vedvarende energi, kritiske råstoffer og beskyttelse af biodiversitet.

Uddannelsesprogrammet til 71,25 mio. EUR vil forbedre kvaliteten af Grønlands uddannelsessektor yderligere og således styrke unge og give den grønlandske arbejdsstyrke de færdigheder, der er nødvendige for strategiske økonomiske sektorer. I denne samarbejdsaftale fokuseres der på erhvervsfaglig og teknisk uddannelse, innovative færdigheder inden for grundskoleuddannelse og hjælp til unge grønlændere, der ikke er i uddannelse eller beskæftigelse, så de kan finde tilbage til skolegang eller arbejde.

Med programmet for grøn vækst til 22,5 mio. EUR, som dagens anden underskrevne aftale omhandler, vil der blive investeret i værdikæder for energi og kritiske råstoffer, miljøbeskyttelse og forskning for at bidrage til diversificering af Grønlands økonomi og udvikling af strategiske industrier som ren brint.