Novo gør Danmark til et af de største aktiemarkeder i Europa

Værdien af det danske aktiemarked er de sidste knap 10 år steget med ca. 189 pct., og det gør Danmark til et af de største aktiemarkeder i Europa set i forhold til landets størrelse. Det skyldes især den stærke performance og fremgang, vi har set blandt de større danske virksomheder, ikke mindst Novo Nordisk. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.

I de sidste knap 10 år har det danske aktiemarked oplevet en markant stigning i værdien. Siden 2014 er den samlede værdi af aktiemarkedet steget fra 2.033 mia. kr. til 5.874 mia. kr. i dag. Det svarer til en vækst på ca. 3.841 mia. kr. eller cirka 189 pct.

To tredjedele af væksten skyldes værdistigning blandt eksisterende virksomheder, og specielt hos de større danske virksomheder. Det gælder i særlig grad Novo Nordisk, hvis aktieværdi siden 2014 er vokset med næsten 20 pct. pr. år. Det svarer til ca. 2.500 mia. kr. eller cirka to tredjedele af den samlede udvikling i værdien af det danske aktiemarked over perioden. Til gengæld ses en betydelig mindre værdistigning blandt mid-, small- og mikro-cap virksomheder. Det skyldes ikke kun, at der er tale om små virksomheder, de har heller ikke performet nær så godt som de store. Nyudstedte aktier fra allerede børsnoterede virksomheder samt børsnoteringer af nye virksomheder har også bidraget til væksten – dog i langt mindre grad end værdistigningerne.

Når vi sammenligner med andre lande, har Danmark et stort aktiemarked set i forhold til landets størrelse (BNP). Faktisk er vi i dag højere rangeret end Sverige, der historisk er kendt for at have et stort og aktivt aktiemarked. Mens værdien af aktiemarkedet er 213 pct. af BNP i Danmark, er det 168 pct. i Sverige, 66 pct. i Norge og 104 pct. i Finland. På en rangliste for hele Europa ligger Danmark således nummer to og er derfor sammen med Sverige absolut i top, hvilket de seneste års udvikling har bidraget til. Tilbage i 2014 var billedet et helt andet; her lå Danmark lavere end Sverige, hvor Sverige med 114 pct. var på tredjepladsen og Danmark på fjerdepladsen med 101 pct.

Danmarks styrke ligger ubetinget i markedet for store virksomheder, ikke mindst i kraft af Novo Nordisk, der i dag er Europas mest værdifulde aktieselskab. Men også DSV og Mærsk ligger inden for top-100. Til sammenligning har Norge, Sverige og Finland hver kun én virksomhed inden for Europas top-100, og de er alle væsentligt lavere placeret på listen på hhv. en 30., 42. og 79. plads.

Omvendt er det danske marked for mindre virksomheder forholdsvist svagt sammenlignet med vores nordiske nabolande – og ikke mindst Sverige, der er et foregangsland på specielt det område.

Ser vi på fordelingen af ejerskabet af og handel med aktier, har udlandet omtrent samme syn på det danske aktiemarked hvad angår styrker og svagheder: Hvor udenlandske investorer ejer knap tre fjerdedele af aktiekapitalen blandt Danmarks fem største virksomheder, ejer de kun små 20 pct. af aktierne i de helt små virksomheder.

”De sidste 10 års markante stigning i værdien af vores aktiemarked bekræfter, at investorerne ser muligheder og stabilitet i de danske virksomheder. Det har styrket Danmark som spiller på de europæiske kapitalmarkeder”, siger Anders Schou, direktør for Kapital og Markedsregulering i Finans Danmark, og fortsætter:

”Det er tydeligt, at Danmarks styrke i europæisk sammenhæng ligger i de store virksomheder, hvoraf flere er blandt Europas mest værdifulde. Men analysen understreger fortsat behovet for at styrke markedet for de mindre virksomheder. Det kræver en bred indsats for at tiltrække investeringer, sikre at der er uhindret adgang for udenlandske investorer og mere generelt fortsætte arbejdet med at skabe et stærkt europæisk kapitalmarked”.

Læs hele nyheden her

Investeringsbranchen har tredoblet bæredygtig dialog med virksomheder på to år7.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 var danske kapitalforvaltere i dialog med virksomheder verden over hele 7.400 gange for at påvirke dem i en mere bæredygtig retning. Det er en tredobling sammenlignet med 2021, viser en ny opgørelse fra Finans Danmark. Den støt stigende indsats understreger både investorernes og branchens ambition om, at danskernes investeringer kan være med til at drive den bæredygtige omstilling frem.

Trods tårnhøj inflation og røde markeder: Rekordfå unge investorer stoppede med at investere i kriseåret 20223.5.2024 08:04:51 CEST | Pressemeddelelse

Med tårnhøj inflation og stigende renter var 2022 et økonomisk hårdt år for mange danskere. Alligevel var det rekordfå af de 18-29-årige investorer, som stoppede med at investere i 2022. Samtidig var de unge investorers vedholdenhed med til at sikre, at antallet af voksne investorer voksede til 1.400.000. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.

Stærke regnskaber i 2023 overstråler flere års udfordringer med indtjeningen i bankerne2.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske banksektor opnåede en høj indtjening i 2023, som dog kun bringer den op på niveau med det øvrige danske erhvervsliv i forhold til at levere afkast til ejerne. De flotte regnskaber for 2023 kommer efter en årrække med så lav indtjening, at den har ligget under IMF’s pejlemærke for en sund banksektor. Det er konklusionen i en ny analyse fra Finans Danmark, der også viser, at hvis tabene på udlån havde været på normalt niveau, ville bankernes afkast til ejerne heller ikke i 2023 have nået pejlemærket.